Berkata syeikh Tijani RA :
ماعندنا إلا فضل الله وشفاعة رسول الله صلى الله عليه وسلم
Tidaklah ada di sisi kami melainkan fadhlul ilahi dan syafaat mulia Nabi SAW
BERSUHBAH KERANA ALLAH
Berkata Syeikh Tijani وأرضاه وعنّا به :
" وأمّا ما يَقْطَعُه يعني المُريد عن أُستاذِه فأُمورٌ منها الأغْراضُ سواءٌ كانت دُنْيوِيَّة أو أخْرَوِيَّةً وذلك أنّ الشّيخَ لا يُصْحبُ ولا يُعْرفُ إلاّ لله عزّوجلّ لا لِشيْءٍ سِواه فإنّ الربّ سبحانه وتعالى يُعْبدُ لا لغَرَضٍ بل لِكوْنهِ إلهًا يسْتَحِقُّ الأُلوهِيَّة والعِبادة لذاتِه لما هو عليه مِنْ مَحَامِدِ الصّفات العلِيَّةِ والأسْماءِ البَهِيَّةِ وهذه هي العِبادة العُلْيا وكذلك الشّيْخ يُصْحبُ لا لِغَرَضٍ بل لِتَجْلِبَهُ مُوالاَتُهُ إلى وِلاَيةِ الله تعالى "
Ertinya :
Adapun perkara yang memutuskan seorang murid itu daripada gurunya,antaranya ialah bersuhbah :
• kerana suatu tujuan tertentu,sama ada tujuan dunia ataupun akhirat,
Kerana sebab itulah..,
• seseorang syeikh itu tidaklah didampingi dan dikenali akannya melainkan kerana Allah SWT bukanlah atas sesuatu tujuan yang selainNya,
kerana itulah Allah SWT disembah akanNya :
• bukan atas tujuan tertentu,bahkan kerana dirinya itu adalah tuhan yang layak baginya segala sifat ketuhanan..
• dan juga sebagai pusat utama perhambaan seorang hamba Allah SWT kepada Zatnya yang maha mulia..
• Kerana Allah SWT memiliki segala sifat yang terpuji yang mulia dan mempuyai nama nama yang sangat indah…
Itulah tahap perhambaan yang tinggi kepada pencipta….
Begitu juga bagi seorang syeikh,didampingi akannya bukan atas tujuan tertentu, bahkan kerana syeikh itu boleh membawanya kedalam wilayah Allah SWT
Keutamaan dan Keramat Syekh Ahmad at-Tijany ra sangat banyak dan dapat disimpulkan menjadi 2 bagian, keramat Ma’nawy dan keramat Hissy.
Keramat Ma’nawy, antara lain :
1. Beliau sangat perhatian dan patuh terhadap ajaran syariat, sehingga dalam segala hal betul-betul taqlid mengikuti Rasulullah SAW, bahkan syekh Ahmad pernah berkata : “Barangsiapa yang mendengar perkataan dariku, sesuaikanlah dengan timbangan Syariat, jika cocok amalkanlah, dan jika tidak cocok, tinggalkanlah”. Selain itu syekh Ahmad pun pernah berkata : “Ketinggian pangkat seorang wali bukan dilihat dari banyaknya keramat, tapi dapat dinilai dari sejauh mana ia mampu meneladani nabinya”.
2. Syekh Ahmad ra selalu bersama Rasulullah SAW dalam keadaan sadar dan tidak pernah terpisah walau sekejap matapun, bahkan dalam segala hal beliau selalu mendapat bimbingan langsung dari Rasulullah SAW.
3. Barangsiapa bertemu atau bermimpi melihat Syeikh Ahmad at-Tijany pada hari senin atau jum’at, dijamin akan masuk surga tanpa hisab dan tanpa siksa.
4. Syeikh Ahmad at-Tijany ra diberikan keistimewaan oleh Allah dapat berdzikir, menemui tamu, mengajar dan menulis surat dalam waktu bersamaan.
5. Syeikh Ahmad at-Tijany ra menguasai semua ilmu agama, sehingga ia mampu menjawab dan membahas semua permasalahan yang diajukan kepadanya dengan mudah dan memuaskan. Seolah-olah beliau melihat ada papan jawaban di hadapannya.
6. Syeikh Ahmad at-Tijany ra telah dipilih oleh Allah SWT sebagai pemegang mahkota kewalian tertinggi yaitu al- Khatmul Aulia’ Muhammadiyah, sebagaimana Rasulullah SAW adalah al-Khatmul Anbiya’. Dari beliaulah semua para wali mendapatkan masyrob kewalian, baik mereka mengetahuinya atau tidak, seperti halnya para nabi terdahulu, mereka mendapatkan masyrob kenabian dari Rasulullah SAW selaku Khotmul Anbiya’.
7. Beliau diberi tahu “Ismul A’dzom”. Dan masih banyak lagi keramat beliau yang tidak disebutkan dalam buku ini.
Adapun Keramat Hissiy antara lain adalah :
1. Ketika beliau dilantik oleh Rasulullah SAW menjadi “Waliyyul Quthbaniyatul ‘Udzma”, pada bulan Muharram tahun 1200 H.. saat itu beliau berada dikota Fez Maroko, sedangkan pelaksanaan pelantikannya di jabal Rahmah Padang Arafah. Jarak yang sangat jauh bukan masalah, jika Allah SWT berkehendak.
2. Syeikh Ahmad at-Tijany ra biasa memberikan bimbingan kepada semua muridnya yang tinggal di tempat yang berbeda dan berjauhan dalam waktu yang bersamaan.
3. Pada bulan Muharram 1279 H. (49 tahun setelah beliau wafat) terjadi kemarau yang panjang dan kesulitan air. Tiba-tiba dari dalam kubur syekh memancar air susu yang sangat banyak, sehingga banyak orang datang berbondong-bondong untuk mengambil dan meminum nya, bahkan sampai saat ini susu tersebut masih ada tersisa dan tidak berubah rasanya ( tidak basi).
4. Rasulullah SAW. sangat mencintai Syeikh Ahmad melebihi kecintaan seorang ayah kepada anaknya.
5. Barangsiapa yang mencintai Syeikh Ahmad at-Tijany, tidak akan mati sebelum menyandang predikat wali.
6. Barangsiapa mencela Syeikh Ahmad at-Tijany ra, dan tidak mau bertobat, maka dikhawatirkan akan mati kafir.
وقا ل لى : يا احمد ان من سبك ولم يتب لا يموت الا كا فرا وان حج وجاهد ، قلت له يا رسول الله ان العا رف با لله سيد ى عبد الرحمن الشا مى ذ كر ان الحج لا يموت على سوء الخا تمه. قا ل لى سيدى الوجود : يا احمد من سبك ولم يتب ما ت كا فرا ولوحج وجاهد ، يا احمد كل من سعى في هلا كك فأنا غضبا ن عليه ولم تكتب له صلاته ولاتنفعه ( الفيض الرباني : 28 )
“Rasulullah SAW bersabda kepadaku. : “Ya Ahmad, sesungguhnya orang yang mencelamu dan tidak bertobat, ia akan mati dalam kekafiran, walaupun haji dan berjihad. Saya berkata : Ya Rasulallah, sesungguhnya al- ‘Arif billah Sayyid Abdurrahman as-Syami pernah berkata bahwa orang yang haji tidak akan mati su’ul khatimah, tetapi Rasulullah SAW membantah. : “Ya Ahmad, sesungguhnya orang yang mencelamu dan tidak bertobat, ia akan mati dalam kekafiran, walaupun haji dan berjihad.. Ya Ahmad, barangsiapa yang berusaha untuk mencelakakanmu, akulah yang marah kepadanya, dan tidak akan dicatat pahala sholatnya, dan tidak akan memberi manfaat baginya”. (al-Faidlur Rabbani : 28).
Hal tersebut sesuai dengan hadits Qudsi :
من عا دى لى وليا فقد اذنته بالحرب . ( رواه البخاري )
“Barangsiapa menyakiti wali-Ku, maka Ku-umumkan perang kepadanya”. (HR. Buhori). Dan masih banyak lagi keutamaan dan keramat Syekh Ahmad at-Tijani yang tidak dapat kami jelaskan di dalam buku ini, bahkan pengikut tarekat Tijaniyah ini juga akan mendapatkan keistimewaan khusus, diantaranya adalah :
1. Diringankan saat sakarotul maut.
2. Mendapatkan perlindungan dari Allah di bawah payung 'Arasy-Nya.
3. Memiliki tempat khusus sebagai tempat perlindungan dari huru hara qiyamat dan berada di dekat pintu surga bersama orang-orang yang selamat, kemudian masuk ke surga bersama Rasulullah SAW dan rombongan yang pertama dari para sahabatnya.
4. Dijamin mati dalam Iman dan Islam.
5. Mendapat kemudahan dan kebahagiaan di alam kubur
6. Allah SWT menjamin keamanan baginya dari semua siksaan dan kesulitan, sejak matinya sampai masuk kedalam surga.
7. Diampuni semua dosanya yang terdahulu dan kemudian
8. Allah tidak akan menghisab amalnya dan tidak akan ditanya tentang amalnya sedikitpun di hari kiamat.
9. Allah akan memberi kekuatan kepadanya ketika melewati shirot, sehingga sampai ke surga sekejap mata dalam kawalan para Malaikat.
10. Diberi minum oleh Allah SWT dari telaga Rasulullah SAW.
11. Allah menempatkan mereka di Illiyyiin dalam surga Firdaus dan Aden.
12. Rasulullah SAW cinta kepada orang yang cinta kepada syeikh Ahmad at-Tijany ra dan dia tidak akan mati kecuali akan menyandang pangkat kewalian dari Allah.
13. Syeikh Ahmad at-Tijany ra. cinta kepada orang yang cinta kepadanya
14. Mendapatkan syafaat khusus dari Rasulullah SAW.
15. Kedua orang tuanya, kedua mertuanya, istrinya dan anak-anaknya dijamin masuk surga tanpa hisab, tanpa disiksa serta diampuni semua dosanya yang besar maupun kecil, dengan syarat mereka muslim dan tidak membenci serta tidak mencela syeikh Ahmad at-Tijany.
16. Rasulullah SAW menjadi jaminan mereka, seperti sabda-Nya kepada syeikh Ahmad at-Tijany ra : “Fuqoro’ mu adalah fuqoro’ ku juga, muridmu adalah murid-muridku juga, sahabatmu adalah sahabat sahabatku juga”. Ikhwan …… Adakah jaminan yang lebih mulia dari jaminan Rasulullah SAW ?
17. Ketika sakaratul maut, Rasulullah SAW akan hadir menjemput ruhnya.
18. Rasulullah SAW akan mendampinginya ketika ditanya oleh 2 malaikat (Munkar dan Nakiir).
19. Imam Mahdi al-Muntadzor akan menjadi ihwan thariqah Tijaniyah, dan sebagai tanda akan datangnya Imam Mahdi al-Muntadzar adalah jika Ihwan Thariqah Tijaniyah sudah banyak merata tersebar di seluruh negara sampai ke pelosok desa.
20. Martabat Ihwan Thariqah Tijaniyah lebih tinggi derajatnya dari martabat wali Qutub walaupun mereka hanya seorang muslim awam. Rasulullah SAW telah memberi tahu syeikh Ahmad at-Tijany bahwa beliau mempunyai beberapa persamaan, dan dengan sebab persamaan inilah ihwan Thariqah Tijany di sisi Allah SWT lebih tinggi martabatnya dari pada wali Qutub, Arifin dan Ghauts, walaupun zhohirnya ia hanyalah seorang muslim awam. (Faidlur Rabbani : 2)
21. Pada saat berdzikir, 70.000 malaikat ikut berdzikir bersama mereka, dan pahala berdzikir para malaikat ditulis untuk mereka.
22. Dan lain sebagainya.....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan