Tujuan serta Allah itu sebesar-besar halangan kepada hadrat Allah dan redhaNya dan mahabbahNya dan kemesraanNya, demikian itu juga seorang syeikh murabbi itu tidak dikenali, didekati, didampingi krn tujuan krn dia naib daripada Allah, dia penzahiran Allah, Allah memakaikannya dgn pakaian hadratNya, sebagaimana Allah tidak redha disembah kerana tujuan, begitu juga syeikh kamil tidak menerima didampingi akannya dengan ada tujuan, kalau suhbah guru krn gharad, dapat gharad tapi tak sampai kpd guru, spt barangsiapa sembah Allah krn tujuan, mungkin dapat tujuan tapi tak sampai kpd Allah, sbb itulah dinamakan gharad itu penghalang dari suhbah Tuhan atau suhbah Rasulullah atau guru2 yg waris kpd Rasulullah, barangsiapa suhbah Ahlillah krn tujuan spt nak pembukaan, atau sir, atau martabat maka dia terhalang dari hadrat syeikh, kenapa? Kerana niatnya nakkan habuan tujuan, dan pada kita ada contoh iaitu Sidi Muhammad Bin Arabi Addamarrawi Attazi, sblm bertemu dgn Syeikh Tijani dia adalah ketua ahli tasarruf, masih umurnya dlm 20an, dh jd ketua ilmu hikmah, bila dia bersama Syeikh Tijani dia masih kekal dgn keadaannya, dia tulis jadual atas tanah, turun emas, ambil emas bahagikan kpd sahabat Syeikh utk belanja seminggu, maka Syeikh panggil dia jika kamu masih dgn perkara ini maka kamu tak akan cium bau makrifat, kebanyakan manusia bersahabat dgn ahli tariq krn umpama ini, sebenarnya ini adalah khurafat sbb itu halangan nak sampai kpd Allah, spt zaman ini byk berlaku nak jumpa jin, nk rawat org, nk rahsia2, itu mainan kebudakan, itu penghalang, tidak harus hamba bersuhbah dgn syeikh shg terangkat perkara ini dr dirinya, jgnlah berpaling kpd umpama perkara ini, maka siapa yg bersuhbah dgn guru utk manfaat dirinya maka dia tak akan dpt apa2 manfaat dr gurunya wp dia bersuhbah beribu2 tahun, krn hadrat Syeikh kata tidaklah kamu bersuhbah krn kami tetapi kamu bersuhbah krn diri kamu, krn mahabbah kamu hilang bila hilangnya tujuan, suhbah guru utk dpt sesuatu, bila tak dpt akan hilang suhbah, lari dari guru kerana bina jalannya krn tujuan, maka Syeikh bertanggungjawab membebaskan muridnya dr tujuan, sentiasalah murid bergantung kpd gurunya selama umurnya tanpa dpt manfaat yg kembali kpd muridnya krn habuan menghalangnya ke hadrat Syeikhnya dan Nabinya dan Tuhannya krn hakikat satu hadrat shj, barangsiapa dah masuk hadrat Rasulullah, barangsiapa dah masuk hadrat Rasulullah dah masuk hadrat Allah, guru itu penzahiran kpd hadrat Allah, barangsiapa dah diterima di sisi guru, maka dah diterima di sisi Allah,
Jadi bila murid tak dapat tujuannya maka dia akan cela gurunya dan mengatakan kelemahan guru, sedangkan kelemahannya adalah kerana masuk hadrat guru dengan tujuan, tujuannya yg menghalangnya, spt katanya pd guru tiada faedah aku bersamanya dan aku nak cari guru lain yg boleh menyampaikanku kpd tujuanku shg mati, tak dpt apa2, aib itu dr murid bukan dr guru, spt orang yg korek telaga dan tak sabar, gali2 dan beralih lg, tak dpt air shg mati, amal itu asalnya baik tapi dialah yg mengotorkannya kerana mencari tujuan sendiri bahkan amalan yg soleh disyariatkan utk amalan tuannya spt org yg keluarkan pengerat utk membajak, bolehkan membajak? Tak boleh, maka dia bangang, bodoh, setiap apat layak sesuai dgn kegunaannya, maka suhbah syeikh faedahnya tunjuk kamu kpd Allah, dan pelbagai ibadah itu utk mentashihkan hadrat iaitu berada di hadapan Allah dgn apa yg disyariatkan kpr kita, dan siasah Allah yg diturunkan dan Rasulullah menjelaskan kpd umat, bila wafat Rasulullah secara zahir, digantikan kpd kita guru shg hari kiamat, dipindah dr tulang sulbi pengikut yg sempurna, pewaris Rasulullah, maka wajib kpd kita berpaut kpdnya, dan masuk kpd jalan kemuliaan dan kerajaannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan