Isnin, 29 Februari 2016

10 seni bicara nabi

10 Seni Keindahan Bicara Cara Nabi ﷺ

1. Berbicara sambil mengukir senyuman.

Abu Darda’ menceritakan: “Rasulullah tidak berbicara melainkan Baginda melakukannya sambil tersenyum.” (Riwayat Ahmad)

2. Setiap perkataan disebut dengan jelas.

Jabir bin Abdillah menjelaskan: “Ucapan Rasulullah bersifat tartil.  (setiap huruf disebutkan dengan jelas).” (Riwayat Abu Dawud)

3. Tidak gopoh.

Aisyah menceritakan: “Rasulullah tidak bercakap dengan cepat seperti percakapan kalian ini. Akan tetapi Baginda bercakap dengan perkataan yang jelas, terang dan mudah diingat oleh orang yang diajak bercakap.” (Riwayat al-Tirmizi)

4. Mengulangi ucapan.

Anas bin Malik berkata: “Rasulullah mengulangi ucapannya tiga kali agar difahami.” (Riwayat al-Tirmizi)

5. Ringkas tapi padat.

Rasulullah bersabda: “Aku dianugerahi jawami’ al-kalim (ucapan yang ringkas namun sarat dengan makna).” (Riwayat al-Bukhari)

6. Menggunakan perumpamaan.

Rasulullah bersabda: “Perumpamaan seorang Mukmin yang tidak membaca al-Quran adalah seperti kurma. Rasanya manis, namun tidak wangi.” (Riwayat al-Bukhari)

7. Membuka ruang untuk diskusi dan soal jawab.

Cerita Ibn Umar: “Suatu hari Rasulullah bersabda: ‘Antara pelbagai pokok, terdapat sebuah pokok yang tidak pernah gugur daunnya. Dan ia adalah perumpamaan seorang Mukmin. Beritahu aku, pokok apakah itu?’

Para sahabat menyangka ia sebatang pokok yang terdapat di hutan. Aku merasa ia adalah pokok kurma. Lalu Nabi berkata: ‘Ia adalah pokok kurma’.” (Riwayat al-Bukhari)

8. Kena masa, sesuai dengan tahap audiens.

Kata Ibn Mas’ud: “Rasulullah menjarangkan nasihat dalam hari-hari tertentu kerana bimbang kami akan berasa bosan.” (Riwayat al-Bukhari)

9. Berjenaka, namun bukan dusta dan menyakitkan.

Abu Hurairah bertanya: “Wahai Rasulullah, engkau pun bergurau bersama kami?” Baginda menjawab: “Ya, namun aku tidak mengatakan melainkan yang benar.” (Riwayat al-Tirmizi)

10. Menghormati.

Anas bin Malik bercerita: “Rasulullah tidak pernah melunjurkan lututnya di hadapan orang yang duduk bersamanya. Apabila seseorang menjabat tangannya, Baginda tidak menarik tangan tersebut sebelum orang itu melepaskannya. Apabila seseorang menghadapnya, Baginda tidak bangkit sehingga orang tersebut bangkit.” (Riwayat Ibn Majah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan