بِسْــــــــمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــــــمِ
الْحَمْــدُ لِلَّــه ، وَصَـلَّى اللَّـهُ عَلَـى سَــيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْــفَاتِحِ الْخَـاتِـم وَعَلَـى آلِـهِ حَــقَّ قَــدْرِهِ وَمِــقْدَارِهِ الْـعَــظِيـم
Telah berkata al Qutb al Maktum Syekhuna Abul 'Abbas Ahmad bin Muhammad At Tijany رضي الله عنه :
Tidak ada wasilah yang paling besar manfaatnya bagi orang awam dan paling di harapkan dalam menarik redha Tuhan pada hamba yang lebih besar dari SELAWAT KE ATAS NABI ﷺ.
Meskipun para ulama khilaf tentang kepastian diterimanya selawat, ada yang mengatakan bahawa selawat pasti di terima dan ada pula yang mengatakan bahwa selawat seperti amal ibadah lainnya belum pasti di terima.
Dan pendapat kami adalah bahwa selawat pasti di terima, adapun hujah kami tentang hal ini adalah bahawa Allah ﷻ telah berfirman pada Nabi ﷺ dalam Hadis Qudsi :
من صلى عليك صليت عليه ومن سلم عليك سلمت عليه
"Barang siapa berselawat padamu, maka AKU akan berselawat padanya dan barang siapa mengucapkan salam atasmu, AKU akan mengucapkan salam padanya."
Janji yang benar ini tidak akan di ingkari dan Allah ﷻ berselawat pada hamba bukan kerana hamba itu, akan tetapi karena begitu besarnya perhatian Allah ﷻ pada Nabi dan kekasihnya ﷺ, sehingga Allah ﷻ sendiri yang akan membalas orang yang berselawat pada Rasulullah ﷺ, Allah ﷻ tidak akan pernah meninggalkan selawat hamba pergi tanpa sesuatu (imbalan), itulah ertinya pasti diterimanya selawat dari hamba.
Sumber : جواهر المعاني
=====
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ ۞ وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ ۞ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ ۞ وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ ۞ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ ۞ سُبحَانَ رَبِّكَ رَبِّ اْلعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ ۞ وَسَلامٌ عَلَى اْلُمرْسَلِيْنَ ۞ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ۞
Tiada ulasan:
Catat Ulasan