┌───•───┐
#simpanasihatan
แตโฑแถแตแตสธ แตแตโฟ แตโฑแตแตหขแตแต
ุจِุณْู
ِ ุงَِّููู ุงูุฑَّุญْู
َِٰู ุงูุฑَّุญِูู
ِ
● ุงَُّูููู
َّ ุตَِّู ุนََٰูู ุณَِّูุฏَِูุง ู
ُุญَู
َّุฏٍ ูฑَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู، َููฑْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู، َูุงุตِุฑِ ูฑْูุญَِّู ุจِูฑْูุญَِّู، َููฑَْููุงุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทَِู ูฑْูู
ُุณْุชَِููู
ِ، َูุนََٰูู ุขِِูู ุญََّู َูุฏْุฑِِู َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู ูฑْูุนَุธِูู
ِ ●
Segala puji bagi Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู. Telah menaqalkan sekelompok para Muแธฅaqqiq daripada Jumhลซr al-สฟฤrifฤซn yang terkemudian ุฑุถู ุงููู ุนููู
:
“๐ก๐ ๐ง๐ ๐ถ๐ ๐ฒ๐ ๐ญ๐ธ๐ ๐จ๐ก๐ด ๐ฒ๐ค๐ฆ๐ ๐ซ๐ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ, ๐ฏ๐ด๐ญ๐ข๐ ๐ญ๐ธ๐ , ๐ฑ๐ฎ๐ง๐ญ๐ธ๐ , ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฑ๐ ๐ง๐ฒ๐จ๐ ๐ญ๐ธ๐ ๐ ๐ฃ๐ ๐ซ๐ ๐ง ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฃ๐จ๐ญ๐ ๐ฌ๐ ๐ช๐ ๐ญ ๐ ๐ซ-๐ธ๐ ̄๐ฐ๐ด̄๐ณ๐ ๐ง ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ๐ฑ๐จ̄๐ฃ๐ ๐ง (ุงููุงููุชุฉ ุงููุฑูุฏุฉ), ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฌ๐ ๐ฒ๐ธ๐ง๐ด๐ฑ ๐ฃ๐ ๐ซ๐ ๐ฌ ๐ช๐ ๐ซ๐ ๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ฌ๐ ๐ญ๐ด๐ฒ๐จ๐ ๐ฒ๐ค๐ก๐ ๐ฆ๐ ๐จ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ̄๐ณ๐จแธค .”
Para arifฤซn juga mengisyaratkan bahawa selawat ini di sisi para pemimpin ahli kasyf merupakan kunci Hakikat Muแธฅammadiyyah (Miftฤแธฅ al-แธคaqฤซqah al-Muแธฅammadiyyah — ู
ูุชุงุญ ุงูุญูููุฉ ุงูู
ุญู
ุฏูุฉ).
Orang yang pertama kali menzahirkan dan menyebarkan selawat ini adalah al-Qutb al-Kฤmil, asy-Syaikh al-Wฤแนฃil, pensyarah titik huruf bฤสพ pada basmalah dalam 2001 majlis, iaitu:
๐ฒ๐ธ๐ ๐จ๐ช๐ง ๐ฌ๐ดแธค๐ ๐ฌ๐ฌ๐ ๐ฃ ๐ฌ๐ดแนขแนฌ๐ ๐ฅ๐ ̄ ๐ ๐ซ-๐ก๐ ๐ช๐ฑ๐จ̄ ๐ แนข-แนข๐จ๐ฃ๐ฃ๐จ̄๐ฐ๐จ̄ ๐ ๐ซ-๐ช๐ง๐ ๐ซ๐ถ๐ ๐ณ๐จ̄ ุฑุถู ุงููู ุนูู
๐ก๐ค๐ซ๐จ๐ ๐ด ๐ณ๐ค๐ซ๐ ๐ง ๐ก๐ค๐ฑ๐ณ๐ ๐ถ๐ ๐ฉ๐ฉ๐ด๐ง ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ ๐ซ๐ซ๐ ๐ง ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ฌ๐ 17 ๐ณ๐ ๐ง๐ด๐ญ, ๐ก๐ค๐ฑ๐ฌ๐ด๐ญ๐ ๐ฉ๐ ๐ณ ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฌ๐ค๐ฌ๐ฎ๐ง๐ฎ๐ญ ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ -๐ญ๐ธ๐ ๐ ๐ฆ๐ ๐ฑ ๐ฃ๐จ๐ช๐ด๐ฑ๐ญ๐จ๐ ๐ช๐ ๐ญ ๐ฒ๐ ๐ณ๐ด ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฌ๐ค๐ญ๐ฆ๐ง๐จ๐ฌ๐ฏ๐ด๐ญ๐ช๐ ๐ญ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ด๐ฑ๐ด๐ง ๐ฑ๐ ๐ง๐ฒ๐จ๐ -๐ฑ๐ ๐ง๐ฒ๐จ๐ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ.
๐ฌ๐ ๐ช๐ , ๐ฃ๐ค๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐จ๐น๐จ๐ญ ๐ ๐ซ๐ซ๐ ๐ง ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู, ๐ฃ๐ ๐ณ๐ ๐ญ๐ฆ๐ซ๐ ๐ง ๐ฒ๐ค๐ฎ๐ฑ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฌ๐ ๐ซ๐ ๐จ๐ช๐ ๐ณ ๐ฌ๐ค๐ฌ๐ก๐ ๐ถ๐ ๐ฒ๐ค๐ง๐ค๐ซ๐ ๐จ ๐ช๐ค๐ฑ๐ณ๐ ๐ฒ ๐ฃ๐ ๐ฑ๐จ๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ข๐ ๐ง๐ ๐ธ๐ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ณ๐ด๐ซ๐จ๐ฒ ๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ญ๐ธ๐ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ̄๐ณ๐จแธค.
(Rujukan: Faแธluแนฃ-แนขalawฤt สฟalฤ Sayyidi s-Sฤdฤt – َูุถُْู ุงูุตَََّููุงุชِ ุนََูู ุณَِّูุฏِ ุงูุณَّุงุฏَุงุชِ – karya al-Imฤm Yลซsuf bin Ismฤสฟฤซl an-Nabhฤnฤซ ุฑุญู
ู ุงููู)
๐๐๐ง๐-๐๐๐ง๐ ๐ฃ๐๐ฅ๐ สฟ๐̄๐ฅ๐๐๐̄๐ก ๐๐๐ก ๐๐๐ ๐๐-๐๐๐ฆ๐ฌ๐ ๐ง๐๐ก๐ง๐๐ก๐๐ก๐ฌ๐ (Selawat Fatih).
Sayyidฤซ Muแนฃแนญafฤ al-Bakrฤซ ุฑุถู ุงููู ุนูู berkata:
"๐ฒ๐ค๐ฒ๐จ๐ ๐ฏ๐ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฌ๐ค๐ฌ๐ก๐ ๐ข๐ ๐ญ๐ธ๐ ๐ฒ๐ค๐ช๐ ๐ซ๐จ ๐ฒ๐ค๐ด๐ฌ๐ด๐ฑ ๐ง๐จ๐ฃ๐ด๐ฏ, ๐ช๐ค๐ฌ๐ด๐ฃ๐จ๐ ๐ญ ๐ฃ๐จ๐ ๐ฌ๐ ๐ฒ๐ด๐ช ๐ช๐ค ๐ฃ๐ ๐ซ๐ ๐ฌ ๐ญ๐ค๐ฑ๐ ๐ช๐ — ๐ฌ๐ ๐ช๐ ๐ฏ๐ค๐ฆ๐ ๐ญ๐ฆ๐ซ๐ ๐ง ๐ณ๐ ๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ ๐ช๐ด ๐ฃ๐จ ๐ง๐ ๐ฃ๐ ๐ฏ๐ ๐ญ ๐ ๐ซ๐ซ๐ ๐ง ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู."
Sayyidฤซ Abลซ al-สฟAbbฤs asy-Syaikh Aแธฅmad at-Tijฤnฤซ ุฑุถู ุงููู ุนูู berkata:
"๐ณ๐ ๐ซ๐ฐ๐จ๐ญ๐ช๐ ๐ญ๐ซ๐ ๐ง ๐ฌ๐ ๐ญ๐ด๐ฒ๐จ๐ ๐ฃ๐ค๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ̄๐ณ๐จแธค, ๐ ๐ฆ๐ ๐ฑ ๐ฌ๐ค๐ฑ๐ค๐ช๐ ๐ถ๐ ๐ฅ๐ ๐ณ ๐ฃ๐ ๐ซ๐ ๐ฌ ๐ช๐ค๐ ๐ฃ๐ ๐ ๐ญ ๐ก๐ค๐ฑ๐จ๐ฌ๐ ๐ญ..."
Beliau juga menyatakan:
“๐ช๐ค๐จ๐ฒ๐ณ๐จ๐ฌ๐ค๐ถ๐ ๐ ๐ญ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ̄๐ณ๐จแธค ๐ฒ๐ ๐ญ๐ฆ๐ ๐ณ ๐ฒ๐ด๐ช๐ ๐ฑ ๐ด๐ญ๐ณ๐ด๐ช ๐ฃ๐จ๐ข๐ค๐ฑ๐ญ๐ ๐ฎ๐ซ๐ค๐ง ๐ ๐ช๐ ๐ซ, ๐ช๐ค๐ฑ๐ ๐ญ๐ ๐จ๐ ๐ฌ๐ค๐ฑ๐ด๐ฏ๐ ๐ช๐ ๐ญ ๐ฑ๐ ๐ง๐ฒ๐จ๐ ๐ ๐ซ๐ซ๐ ๐ง ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ฒ๐ค๐ฌ๐ก๐ด๐ญ๐ธ๐จ (َْููุฒٌ ู
َُْูููุฒٌ). ๐ฒ๐ค๐ ๐ญ๐ฃ๐ ๐จ๐ญ๐ธ๐ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ฃ๐ ๐ฏ๐ ๐ณ 100,000 ๐ก๐ ๐ญ๐ฆ๐ฒ๐ , ๐ฒ๐ค๐ณ๐จ๐ ๐ฏ ๐ก๐ ๐ญ๐ฆ๐ฒ๐ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ฃ๐จ๐ฑ๐จ ๐ฃ๐ ๐ฑ๐จ๐ฏ๐ ๐ฃ๐ 100,000 ๐ช๐ ๐ด๐ฌ, ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฒ๐ค๐ณ๐จ๐ ๐ฏ ๐ช๐ ๐ด๐ฌ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ฃ๐จ๐ฑ๐จ ๐ฃ๐ ๐ฑ๐จ๐ฏ๐ ๐ฃ๐ 100,000 ๐ฎ๐ฑ๐ ๐ญ๐ฆ, ๐ซ๐ ๐ซ๐ด ๐ฒ๐ค๐ณ๐จ๐ ๐ฏ ๐ฎ๐ฑ๐ ๐ญ๐ฆ ๐จ๐ณ๐ด ๐ฃ๐จ๐ช๐ด๐ฑ๐ญ๐จ๐ ๐ช๐ ๐ญ ๐ด๐ฌ๐ด๐ฑ ๐ฒ๐ค๐ฏ๐ ๐ญ๐ฉ๐ ๐ญ๐ฆ 100,000 ๐ณ๐ ๐ง๐ด๐ญ, ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฌ๐ค๐ฑ๐ค๐ช๐ ๐ฒ๐ค๐ฌ๐ด๐ ๐ก๐ค๐ฑ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ญ๐ ๐ก๐จ ุตََّูู ุงُููู ุนََِْููู َูุขِِูู َูุณََّูู
َ ๐ฒ๐ค๐ณ๐จ๐ ๐ฏ ๐ง๐ ๐ฑ๐จ ๐ฒ๐ค๐ก๐ ๐ญ๐ธ๐ ๐ช 100,000 ๐ช๐ ๐ซ๐จ — ๐ฌ๐ ๐ช๐ ๐ฒ๐ค๐ฌ๐ด๐ ๐ฏ๐ ๐ง๐ ๐ซ๐ ๐จ๐ณ๐ด ๐ก๐ค๐ซ๐ด๐ฌ ๐ฃ๐ ๐ฏ๐ ๐ณ ๐ฌ๐ค๐ญ๐ ๐ญ๐ฃ๐จ๐ญ๐ฆ๐จ ๐ฏ๐ ๐ง๐ ๐ซ๐ ๐ฌ๐ค๐ฌ๐ก๐ ๐ข๐ ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ̄๐ณ๐จแธค ๐ฒ๐ค๐ช๐ ๐ซ๐จ.”
(Rujukan: al-Fatแธฅ ar-Rabbฤnฤซ karya Sayyid Muแธฅammad bin สฟAbdillฤh asy-Syฤfiสฟฤซ aแนญ-แนฌuแนฃfฤwฤซ at-Tijฤnฤซ, halaman 99–100)
๐ฆ๐๐๐๐ช๐๐ง ๐๐๐ง๐๐ ๐๐จ๐๐ ๐๐๐ก๐๐ฆ๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐ฃ๐๐๐ ๐๐จ๐ ๐ข๐ฅ๐๐ก๐ ๐ช๐๐๐ ๐ฌ๐๐ก๐ ๐๐๐ฆ๐๐ฅ ;
Pertamanya kepada Sulthan al- Awliya` ًWa Ghautsul al-Rabbaniy Syaikh Imam ‘Abdul Qadir al-Jilaniy ุฑุถู ุงููู ุนูู dan yang kedua kepada Quthub al-Awliya Syaikh Imam Abul Hasan Muhammad al-Bakriy ุฑุถู ุงููู ุนูู .
Sayyid Aแธฅmad Zaynฤซ Dahlan al-Makkฤซ ุฑَุญِู
َُู ุงُููู, bersama beberapa orang สฟulamฤสพ lain seperti Asy-Syaikh สฟAlฤซ bin สฟAbdurraแธฅmฤn al-Kalฤntฤnฤซ ุฑَุญِู
َُู ุงُููู, menisbahkan Selawat al-Fฤtiแธฅ ini kepada Asy-Syaikh al-Imฤm สฟAbdul Qฤdir al-Jฤซlฤnฤซ ุฑَุถَِู ุงُููู ุนَُْูู.
Namun demikian, sebahagian สฟulamฤสพ lain seperti Asy-Syaikh Aแธฅmad aแนฃ-แนขฤwฤซ al-Mฤlikฤซ ุฑَุญِู
َُู ุงُููู [¹], dan juga Asy-Syaikh Muแธฅammad Fatแธฅฤn bin สฟAbdul Wฤแธฅid as-Sลซsฤซ an-Naแบฤซfฤซ ุฑَุญِู
َُู ุงُููู [²], menisbahkan Selawat ini kepada Asy-Syaikh Abลซ al-แธคasan Muแธฅammad al-Bakrฤซ ุฑَุถَِู ุงُููู ุนَُْูู.
Asy-Syaikh Yลซsuf bin Ismฤสฟฤซl an-Nabhฤnฤซ ุฑَุญِู
َُู ุงُููู, dalam karya beliau Afdhaluแนฃ-แนขalawฤt สฟAlฤ Sayyidi as-Sฤdฤt, menyatakan bahawa menurut Asy-Syaikh Aแธฅmad bin Muแธฅammad aแนฃ-แนขฤwฤซ al-Mฤlikฤซ ุฑَุญِู
َُู ุงُููู, tokoh ahli แธฅadฤซth yang tersohor di negeri Syam, iaitu Asy-Syaikh สฟAbdurraแธฅmฤn al-Kuzbarฤซ ุฑَุญِู
َُู ุงُููู, telah menisbahkan Selawat al-Fฤtiแธฅ ini kepada Asy-Syaikh Abลซ al-แธคasan Muแธฅammad al-Bakrฤซ ุฑَุถَِู ุงُููู ุนَُْูู.
Menurut beliau, penisbahan inilah yang nampaknya lebih kuat dan lebih banyak diterima dalam kalangan ulama sufi dan ahli kasyf.
Syaikh Yลซsuf bin Ismฤสฟฤซl an-Nabhฤnฤซ ุฑุญู
ู ุงููู juga berkata:
ู
َْู َูุงุธَุจَ ุนَََْูููุง َُّูู َْููู
ٍ ู
ِุงุฆَุฉَ ู
َุฑَّุฉٍ ุงَْููุดََู َُูู َูุซِูุฑٌ ู
َِู ุงْูุญُุฌُุจِ، َูุญَุตََู َُูู ู
َِู ุงْูุฃََْููุงุฑِ ََููุถَุงุกِ ุงْูุฃَْูุทَุงุฑِ ู
َุง َูุง َูุนَْูู
ُ َูุฏْุฑَُู ุฅَِّูุง ุงُููู [³]
Artinya:
"๐ฒ๐จ๐ ๐ฏ๐ ๐ฒ๐ ๐ง๐ ๐ฉ๐ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฌ๐ค๐ซ๐ ๐น๐จ๐ฌ๐จ๐ญ๐ธ๐ ๐ฒ๐ค๐ณ๐จ๐ ๐ฏ ๐ง๐ ๐ฑ๐จ 100 ๐ช๐ ๐ซ๐จ, ๐ญ๐ค๐ฒ๐ข๐ ๐ธ๐ ๐ ๐ช๐ ๐ญ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ก๐ด๐ช๐ ๐ก๐ ๐ฆ๐จ๐ญ๐ธ๐ ๐ก๐ ๐ญ๐ธ๐ ๐ช ๐ง๐จ๐ฉ๐ ๐ก, ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฃ๐จ๐ ๐ ๐ช๐ ๐ญ ๐ฌ๐ค๐ฌ๐ฏ๐ค๐ฑ๐ฎ๐ซ๐ค๐ง ๐ซ๐จ๐ฌ๐ฏ๐ ๐ง๐ ๐ญ ๐ข๐ ๐ง๐ ๐ธ๐ ๐ฒ๐ค๐ฑ๐ณ๐ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ช๐ ๐ก๐ด๐ซ ๐ฒ๐ค๐ฆ๐ ๐ซ๐ ๐ง๐ ๐ฉ๐ ๐ณ — ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฌ๐ ๐ญ๐ ๐ช๐ ๐ฃ๐ ๐ฑ ๐ช๐ค๐ด๐ณ๐ ๐ฌ๐ ๐ ๐ญ๐ญ๐ธ๐ ๐ณ๐จ๐ฃ๐ ๐ช ๐ฃ๐จ๐ช๐ค๐ณ๐ ๐ง๐ด๐จ ๐ฌ๐ค๐ซ๐ ๐จ๐ญ๐ช๐ ๐ญ ๐ฎ๐ซ๐ค๐ง ๐ ๐ซ๐ซ๐ ๐ง ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู."
Sayyid Aแธฅmad Zaynฤซ Dahlan ุฑุญู
ู ุงููู berkata bahawa Selawat ini bermanfaat bagi semua peringkat — sama ada awam mahupun khฤแนฃแนฃah.
Oleh kerana itu, selayaknya ia dilazimi oleh setiap Muslim, agar memperoleh keberkatannya yang agung.
Teks Selawat al-Fฤtiแธฅ (Redaksi Asal):
ุงَُّูููู
َّ ุตَِّู ุนََٰูู ุณَِّูุฏَِูุง ู
ُุญَู
َّุฏٍ ูฑَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู، َููฑْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู، َูุงุตِุฑِ ูฑْูุญَِّู ุจِูฑْูุญَِّู، َููฑَْููุงุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทَِู ูฑْูู
ُุณْุชَِููู
ِ، َูุนََٰูู ุขِِูู ุญََّู َูุฏْุฑِِู َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู ูฑْูุนَุธِูู
ِ.
Artinya:
“๐ธ๐ ๐ ๐ซ๐ซ๐ ๐ง! ๐ก๐ค๐ฑ๐จ๐ช๐ ๐ญ๐ซ๐ ๐ง ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ฉ๐ด๐ญ๐ฉ๐ด๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ช๐ ๐ฌ๐จ, ๐ฒ๐ ๐ธ๐ธ๐จ๐ฃ๐ด๐ญ๐ ̄ ๐ฌ๐ดแธค๐ ๐ฌ๐ฌ๐ ๐ฃ, ๐ฒ๐ค๐ก๐ ๐ฆ๐ ๐จ ๐ฏ๐ค๐ฌ๐ก๐ด๐ช๐ ๐ก๐ ๐ฆ๐จ ๐ ๐ฏ๐ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ณ๐ด๐ณ๐ด๐ฏ ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฏ๐ค๐ญ๐ด๐ณ๐ด๐ฏ ๐ก๐ ๐ฆ๐จ ๐ ๐ฏ๐ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ณ๐ค๐ซ๐ ๐ง ๐ซ๐ ๐ซ๐ด, ๐ฏ๐ค๐ญ๐ฎ๐ซ๐ฎ๐ญ๐ฆ ๐ช๐ค๐ก๐ค๐ญ๐ ๐ฑ๐ ๐ญ ๐ฃ๐ค๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ช๐ค๐ก๐ค๐ญ๐ ๐ฑ๐ ๐ญ, ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฏ๐ค๐ณ๐ด๐ญ๐ฉ๐ด๐ช ๐ช๐ค ๐ฉ๐ ๐ซ๐ ๐ญ-๐ฌ๐ด ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ซ๐ด๐ฑ๐ด๐ฒ. ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฉ๐ด๐ฆ๐ ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ช๐ค๐ซ๐ด๐ ๐ฑ๐ฆ๐ ๐ญ๐ธ๐ , ๐ฃ๐ค๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ฒ๐ค๐ก๐ค๐ญ๐ ๐ฑ-๐ก๐ค๐ญ๐ ๐ฑ ๐ช๐ ๐ฃ๐ ๐ฑ ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ช๐ค๐ฃ๐ด๐ฃ๐ด๐ช๐ ๐ญ ๐ก๐ ๐ฆ๐จ๐ญ๐ฃ๐ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ ๐ฆ๐ด๐ญ๐ฆ.”
Tambahan Redaksi oleh Syaikh Aแธฅmad ad-Dardฤซr al-Khalwatฤซ ุฑุญู
ู ุงููู:
ุงَُّูููู
َّ ุตَِّู َูุณَِّูู
ْ َูุจَุงุฑِْู ุนََٰูู ุณَِّูุฏَِูุง ู
ُุญَู
َّุฏٍ ูฑَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู، َููฑْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู، ูฑَّููุงุตِุฑِ ูฑْูุญَِّู ุจِูฑْูุญَِّู، َููฑَْููุงุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทَِู ูฑْูู
ُุณْุชَِููู
ِ، ุตََّูู ูฑَُّููู ุนََِْููู َูุนََٰูู ุขِِูู َูุฃَุตْุญَุงุจِِู ุญََّู َูุฏْุฑِِู َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู ูฑْูุนَุธِูู
ِ.
๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ช๐ ๐ซ๐จ๐ฌ๐ ๐ณ ุงَّููุงุตِุฑِ ุงْูุญَِّู, ๐ซ๐ ๐ฅ๐ ๐น ุงْูุญَِّู ๐ก๐ฎ๐ซ๐ค๐ง ๐ฃ๐จ๐ก๐ ๐ข๐ ๐ฃ๐ค๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ฃ๐ด๐ ๐ถ๐ ๐ฉ๐ ๐ง ๐ก๐ ๐ข๐ ๐ ๐ญ, ๐จ๐ ๐จ๐ณ๐ด ๐ฌ๐ ๐ฉ๐ฑ๐ด̄๐ฑ (๐ฃ๐จ๐ช๐ ๐ฒ๐ฑ๐ ๐ง๐ช๐ ๐ญ) ๐ฃ๐ ๐ญ ๐ฌ๐ ๐ญแนข๐ด̄๐ก (๐ฃ๐จ๐ฅ๐ ๐ณแธค๐ ๐ง๐ช๐ ๐ญ) .
Dibaca majrลซr, kerana lafaz ุงْูุญَِّู di-idhafahkan secara lafแบฤซ kepada sebelumnya (ุงَّููุงุตِุฑِ), maka ia menjadi iแธฤfah.
Dibaca manแนฃลซb, apabila lafaz ุงْูุญَِّู menjadi mafสฟลซl bihi, iaitu objek dari perbuatan naแนฃara, dan iแธฤfahnya disebut sebagai iแธฤfah lafแบiyyah (bukan hakiki, tetapi sekadar sambungan dalam susunan kata) [¹].
Imฤm Ibn Mฤlik ุฑุญู
ู ุงููู berkata dalam al-Alfiyyah:
ََููุตُْู ุฃَْู ุจِุฐَุง ุงْูู
ُุถَุงِู ู
ُุบْุชََูุฑْ
ุฅِْู ُูุตَِูุชْ ุจِุงูุซَّุงِู َูุงْูุฌَุนْุฏِ ุงูุดَّุนَุฑْ
Artinya:
“๐ฌ๐ค๐ญ๐ฆ๐ง๐ด๐ก๐ด๐ญ๐ฆ๐ช๐ ๐ญ ‘๐ ๐ซ’ (๐ ๐ซ๐จ๐ฅ-๐ซ๐ ̄๐ฌ) ๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ช๐ ๐ณ๐ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฃ๐จ๐จ๐ฃ๐ง๐ ๐ฅ๐ ๐ง๐ช๐ ๐ญ ๐ฃ๐จ๐ฏ๐ค๐ฑ๐ก๐ฎ๐ซ๐ค๐ง๐ช๐ ๐ญ, ๐ ๐ฏ๐ ๐ก๐จ๐ซ๐ ‘๐ ๐ซ’ ๐ณ๐ค๐ฑ๐ฒ๐ค๐ก๐ด๐ณ ๐ฃ๐จ๐ฒ๐ ๐ฌ๐ก๐ด๐ญ๐ฆ๐ช๐ ๐ญ ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ฌ๐ด๐ฃ๐ง๐ ̄๐ฅ ๐จ๐ซ๐ ๐จ๐ง, ๐ฒ๐ค๐ฏ๐ค๐ฑ๐ณ๐จ ๐ ๐ซ-๐ฉ๐ สฟ๐ฃ ๐ ๐ซ-๐ฒ๐ธ๐ สฟ๐ฑ (๐ฑ๐ ๐ฌ๐ก๐ด๐ณ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ช๐ค๐ฑ๐จ๐ณ๐จ๐ญ๐ฆ).”
ุฃَْู ุจِุงَّูุฐِู َُูู ุฃُุถَِْูู ุงูุซَّุงِูู
َูุฒَْูุฏٌ ุงูุถَّุงุฑِุจُ ุฑَุฃْุณِ ุงْูุฌَุงِูู
Artinya:
“๐ ๐ณ๐ ๐ด ๐ ๐ซ๐จ๐ฅ-๐ซ๐ ̄๐ฌ ๐ฃ๐จ๐ฌ๐ ๐ฒ๐ด๐ช๐ช๐ ๐ญ ๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ซ๐ ๐ฅ๐ ๐น ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฃ๐จ๐จ๐ฃ๐ง๐ ๐ฅ๐ ๐ง๐ช๐ ๐ญ ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ซ๐ ๐ฅ๐ ๐น ๐ช๐ค๐ฃ๐ด๐ (๐ฌ๐ด๐ฃ๐ง๐ ̄๐ฅ ๐จ๐ซ๐ ๐จ๐ง), ๐ฒ๐ค๐ฏ๐ค๐ฑ๐ณ๐จ ๐น๐ ๐ธ๐ฃ๐ด๐ญ ๐ ๐ซ-แธ๐ ̄๐ฑ๐จ๐ก๐ด ๐ฑ๐ ’๐ฒ ๐ ๐ซ-๐ฉ๐ ̄๐ญ๐จ̄ (Zaid yang memukul kepala penjahat itu).”
Menurut kaedah qiyฤs, alif-lฤm tidak boleh dimasukkan ke dalam lafaz mudhฤf yang iแธฤfahnya maแธฅแธah (yakni hubungan milik atau kebergantungan yang hakiki).
Masuknya alif-lฤm ke dalam mudhฤf iแธฤfah maแธฅแธah adalah menyalahi qiyฤs yang benar. Oleh itu, tidak dibenarkan untuk menyatakan:
َูุฐَุง ุงْูุบَُูุงู
ُ ุฑَุฌٍُู
َูุฐَุง ุงูุถَّุงุฑِุจُ ุฒَْูุฏٍ
َูุฐَุง ุงูุถَّุงุฑِุจُ ุฑَุฃْุณِ ุฌَุงٍู
Namun, jika iแธฤfah itu disebut sebagai iแธฤfah ghayr maแธฅแธah, yakni bertujuan infishฤl (memisahkan antara mudhฤf dan mudhฤf ilaih), maka ia dibolehkan.
Dengan syarat: alif-lฤm itu hendaklah dimasukkan ke dalam mudhฤf ilaih, seperti dalam contoh:
ุงْูุฌَุนْุฏُ ุงูุดَّุนْุฑِ
ุงูุถَّุงุฑِุจُ ุงูุฑَّุฌُِู
َูุฐَุง ุงْูุบَُูุงู
ُ ุงูุฑَّุฌُِู
َูุฐَุง ุงูุถَّุงุฑِุจُ ุงูุฒَّْูุฏِ
َูุฐَุง ุงูุถَّุงุฑِุจُ ุฑَุฃْุณِ ุงْูุฌَุงِูู
Dengan itu, boleh difahami bahawa dalam Selawat al-Fฤtiแธฅ, bacaan lafaz ุงْูุญَِّู memiliki dua sisi iสฟrฤb yang dibenarkan dan masing-masing mempunyai sandaran kaedah nahwฤซ.
Rujukan:
[¹] Syaikh Aแธฅmad bin Muแธฅammad aแนฃ-แนขฤwฤซ al-Mฤlikฤซ al-Khalwatฤซ, al-Asrฤr ar-Rabbฤniyyah wa al-Fuyลซแธฤt ar-Raแธฅmฤniyyah สฟAlฤ al-แนขalawฤt al-Dardฤซriyyah, (Surabaya: Syarikat Bungkul Indah), hlm. 40.
[²] Muแธฅammad Fatแธฅฤn bin สฟAbdul Wฤแธฅid as-Sลซsฤซ an-Naแบฤซfฤซ, al-Durrah al-Khฤridah Sharแธฅ al-Yฤqลซแนญah al-Farฤซdah, jilid 4 (Beirut: Dฤr al-Fikr, 1984), hlm. 220.
[³] Syaikh Yลซsuf bin Ismฤสฟฤซl an-Nabhฤnฤซ, Afdhal al-แนขalawฤt สฟAlฤ Sayyid al-Sฤdฤt (Beirut: Dฤr al-Fikr, 2004), hlm. 140;
Syaikh สฟAlฤซ bin สฟAbdurraแธฅmฤn al-Kalฤntฤnฤซ, al-Jawhar al-Mawhลซb (Surabaya: Bungkul Indah), hlm. 29.
[1] Syaikh Aแธฅmad bin Muแธฅammad aแนฃ-แนขฤwฤซ, al-Asrฤr ar-Rabbฤniyyah wa al-Fuyลซแธ ar-Raแธฅmฤniyyah สฟAlฤ al-แนขalawฤt al-Dardฤซriyyah (Surabaya: Bungkul Indah), hlm. 44.
Firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
ุฅَِّู ุงََّููู َูู
ََูุงุฆَِูุชَُู ُูุตََُّููู ุนََูู ุงَّููุจِِّู ۚ َูุง ุฃََُّููุง ุงَّูุฐَِูู ุขู
َُููุง ุตَُّููุง ุนََِْููู َูุณَِّูู
ُูุง ุชَุณِْููู
ًุง
(Surah al-Aแธฅzฤb: 56)
Artinya:
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.”
(QS. al-Aแธฅzฤb: 56)
Selawat al-Fฤtiแธฅ dalam redaksi asal yang masyhur:
ุงَُّูููู
َّ ุตَِّู ุนََٰูู ุณَِّูุฏَِูุง ู
ُุญَู
َّุฏٍ ูฑَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู َููฑْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู، َูุงุตِุฑِ ูฑْูุญَِّู ุจِูฑْูุญَِّู، َููฑَْููุงุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทَِู ูฑْูู
ُุณْุชَِููู
ِ، َูุนََٰูู ุขِِูู ุญََّู َูุฏْุฑِِู َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู ูฑْูุนَุธِูู
ِ.
Artinya:
“Ya Allah, limpahkanlah selawat (rahmat yang disertai pengagungan) kepada junjungan kami Nabi Muแธฅammad, sebagai pembuka bagi segala yang terkunci, penutup bagi segala yang terdahulu, penolong kebenaran dengan kebenaran, dan petunjuk ke jalan-Mu yang lurus. Semoga selawat itu tercurah kepada keluarga beliau, dengan kadar kemuliaan dan kedudukan beliau yang agung.”
Redaksi tambahan yang disebut oleh sebahagian ulama:
Syaikh Aแธฅmad bin Muแธฅammad ad-Dardฤซr al-Khalwatฤซ al-Mฤlikฤซ ุฑุญู
ู ุงููู dan sebahagian daripada kalangan Ahl al-Faแธl (orang-orang mulia) menyebutkan versi tambahan bagi Selawat al-Fฤtiแธฅ, yang sedikit berbeza daripada redaksi asal, sebagai berikut:
ุงََُّูููู
َّ ุตَِّู َูุณَِّูู
ْ َูุจَุงุฑِْู ุนََٰูู ุณَِّูุฏَِูุง ู
ُุญَู
َّุฏٍ ูฑَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู، َููฑْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู، ูฑَّููุงุตِุฑِ ูฑْูุญَِّู ุจِูฑْูุญَِّู، َููฑَْููุงุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทَِู ูฑْูู
ُุณْุชَِููู
ِ. ุตََّูู ูฑَُّููู ุนََِْููู َูุนََٰูู ุขِِูู َูุฃَุตْุญَุงุจِِู ุญََّู َูุฏْุฑِِู َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู ูฑْูุนَุธِูู
ِ.
Artinya:
“Ya Allah, limpahkanlah selawat, salam dan keberkatan ke atas junjungan kami Nabi Muแธฅammad, sebagai pembuka bagi segala yang terkunci, penutup bagi segala yang terdahulu, penolong kebenaran dengan kebenaran, dan petunjuk ke jalan-Mu yang lurus. Semoga selawat Allah terlimpah atas beliau serta ke atas keluarga dan para sahabat beliau, sebanyak kadar dan kemuliaan kedudukan beliau yang agung.”
Keterangan tambahan:
Dari berbagai sumber memang ditemukan beberapa redaksi tambahan dalam Selawat al-Fฤtiแธฅ. Penambahan tersebut datang daripada para ulama terkemuka, antaranya:
•Syaikh Aแธฅmad bin Muแธฅammad ad-Dardฤซr al-Khalwatฤซ ุฑุญู
ู ุงููู dalam kitab beliau al-Asrฤr ar-Rabbฤniyyah,
•Syaikh Yลซsuf bin Ismฤสฟฤซl an-Nabhฤnฤซ ุฑุญู
ู ุงููู dalam Afdaluแนฃ-แนขalawฤt สฟalฤ Sayyidi s-Sฤdฤt,
•Muแธฅaddith al-แธคaramayn Sayyid Muแธฅammad bin สฟAlawฤซ al-Mฤlikฤซ ุฑุญู
ู ุงููู,
•serta Sayyid Zayn bin Ibrฤhฤซm bin Sumayแนญ ุญูุธู ุงููู dalam kitab beliau an-Nujลซm az-Zฤhirah lis-Sฤlik il-ฤkhirah.
Penambahan “wa sallim” dan “wa bฤrik” adalah bagian daripada "muแธฅsananฤt" — yakni perbuatan yang dipandang baik — mengingat terdapat pendapat yang mengatakan bahawa perintah berselawat kepada Nabi ๏ทบ sebagaimana disebutkan dalam al-Qur’an itu digandingkan dengan perintah mengucapkan salam.
Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู berfirman:
﴿ ุฅَِّู ุงََّููู َูู
ََูุงุฆَِูุชَُู ُูุตََُّููู ุนََูู ุงَّููุจِِّู ۚ َูุง ุฃََُّููุง ุงَّูุฐَِูู ุขู
َُููุง ุตَُّููุง ุนََِْููู َูุณَِّูู
ُูุง ุชَุณِْููู
ًุง ﴾
(Surah al-Aแธฅzฤb: 56)
Oleh itu, penambahan lafaz َูุณَِّูู
ْ dan َูุจَุงุฑِْู dalam Selawat al-Fฤtiแธฅ dianggap sebagai penambahan yang baik dan tidak mencacatkan asal usulnya, bahkan mengandungi nilai keutamaan secara syar‘i.
Adapun penambahan redaksi wa aแนฃแธฅฤbihi atau wa แนฃaแธฅbihi, sebahagian ulama menegaskan bahawa ia merupakan bentuk penolakan terhadap ajaran tasayy‘u (ajaran Syiah), sebagaimana dijelaskan oleh Syaikh Aแธฅmad bin Muแธฅammad aแนฃ-แนขฤwฤซ al-Mฤlikฤซ ุฑุญู
ู ุงููู.
Golongan Syiah, dalam selawat mereka, hanya menyebut keluarga Nabi ๏ทบ tanpa menyebut para sahabat, kerana dalam i‘tiqฤd (pegangan) mereka, terdapat dalam kalangan para sahabat yang dianggap kufur dan tidak layak disebut dalam selawat. Maka, penambahan wa aแนฃแธฅฤbihi atau wa แนฃaแธฅbihi adalah bentuk pembelaan terhadap kehormatan para sahabat ุฑุถู ุงููู ุนููู
ุฃุฌู
ุนูู dan bantahan terhadap penyimpangan tersebut.
Sedangkan riwayat yang disebutkan oleh Syaikh Abลซ Sฤlim al-‘Iyฤsฤซ ุฑุญู
ู ุงููู — beliau merupakan ulama yang pertama kali membawa Selawat al-Fฤtiแธฅ dari Mesir ke Maghribi — dalam redaksi yang dibawa oleh beliau tidak ditemukan penambahan seperti yang disebutkan di atas, yakni beliau membacanya hanya dalam bentuk asal:
ุงَُّٰูููู
َّ ุตَِّู ุนََٰูู ุณَِّูุฏَِูุง ู
ُุญَู
َّุฏٍ ูฑَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู َููฑْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู، َูุงุตِุฑِ ูฑْูุญَِّู ุจِูฑْูุญَِّู، َููฑَْููุงุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทَِู ูฑْูู
ُุณْุชَِููู
ِ، ุตََّูู ูฑُّٰููู ุนََِْููู َูุนََٰูู ุขِِูู ุญََّู َูุฏْุฑِِู َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู ูฑْูุนَุธِูู
ِ.
Ketika Sayyidฤซ Syekh Maulฤnฤ al-Qutb Aแธฅmad bin Muแธฅammad At-Tijฤnฤซ ุฑุถู ุงููู ุนูู diberikan kesempatan agung dan peristiwa akbar bertemu secara langsung dengan Junjungan Besar Nabi Muแธฅammad ุตََّูู ุงُููู ุนََِْููู َูุขِِูู َูุณََّูู
َ, maka Baginda ๏ทบ sendiri yang mentalqinkan kepada beliau selawat ini — tanpa tambahan wa sallim, wa bฤrik, ataupun wa aแนฃแธฅฤbihi.
Demikian juga jika kita melihat kepada kronologi asal kedatangan Selawat al-Fฤtiแธฅ kepada Sayyidฤซ asy-Syaikh Muแธฅammad al-Bakrฤซ aแนฃ-แนขiddฤซqฤซ ุฑุถู ุงููู ุนูู, yang menerimanya setelah beliau melakukan munajat selama tiga puluh (30) tahun tanpa henti.
Bahkan dalam satu riwayat lain yang dibawakan oleh Syaikh Muแธฅammad Fatแธฅฤn bin สฟAbd al-Wฤแธฅid an-Naแบฤซfฤซ ุฑุญู
ู ุงููู, disebutkan bahawa tempoh munajat beliau dalam menanti pengkabulan ilฤhiyyah agar diberikan selawat yang mengungguli segala selawat itu berlanjutan hingga enam puluh (60) tahun.
Dalam munajatnya, beliau memohon kepada Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู agar diberikan suatu redaksi แนฃalawฤt yang mengungguli semua แนฃalawฤt yang ada di alam.
Sehingga, pada waktunya, Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู mengabulkan permohonan beliau itu, dan แนฃalawฤt tersebut pun datang dari alam ghaib.
Oleh kerana itu, แนฃalawฤt al-Fฤtiแธฅ yang pertama kali diturunkan tidak menggunakan tambahan "َูุณَِّูู
ْ" (wa sallim) dan "َูุจَุงุฑِْู" (wa bฤrik), mengingat bahawa redaksi แนฃalawฤt Allah dan para malaikat hanya menggunakan lafaz แนฃalawฤt sahaja, sebagaimana dalam firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
ุฅَِّู ุงََّููู َูู
ََูุงุฆَِูุชَُู ُูุตََُّููู ุนََูู ุงَّููุจِِّู
“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi…”
(Surah al-Aแธฅzฤb, 33:56)
Lantaran itu, tambahan "َูุณَِّูู
ُูุง ุชَุณِْููู
ًุง" adalah redaksi แนฃalawฤt yang Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู perintahkan kepada orang-orang yang beriman dalam sambungan ayat tersebut:
َูุง ุฃََُّููุง ุงَّูุฐَِูู ุขู
َُููุง ุตَُّููุง ุนََِْููู َูุณَِّูู
ُูุง ุชَุณِْููู
ًุง
“๐ถ๐ ๐ง๐ ๐จ ๐ฎ๐ฑ๐ ๐ญ๐ฆ-๐ฎ๐ฑ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ก๐ค๐ฑ๐จ๐ฌ๐ ๐ญ! ๐ก๐ค๐ฑ๐ฒ๐ค๐ซ๐ ๐ถ๐ ๐ณ๐ซ๐ ๐ง ๐ช๐ ๐ฌ๐ด ๐ช๐ค ๐ ๐ณ๐ ๐ฒ๐ญ๐ธ๐ ๐ฒ๐ค๐ฑ๐ณ๐ ๐ด๐ข๐ ๐ฏ๐ช๐ ๐ญ๐ซ๐ ๐ง ๐ฒ๐ ๐ซ๐ ๐ฌ ๐ฒ๐ค๐ฉ๐ ๐ง๐ณ๐ค๐ฑ๐ ๐ฃ๐ค๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ ๐ฏ๐ค๐ญ๐ด๐ง ๐ฏ๐ค๐ญ๐ฆ๐ง๐ฎ๐ฑ๐ฌ๐ ๐ณ๐ ๐ญ.”
(Surah al-Aแธฅzฤb, 33:56)
Inilah sebahagian jawaban yang mengukuhkan bahawa แนฃalawฤt al-Fฤtiแธฅ merupakan redaksi yang datang dari alam ghaib, dan sebab itu tidak mengandungi lafaz "َูุณَِّูู
ْ", "َูุจَุงุฑِْู", dan juga tidak menggunakan lafaz "َูุฃَุตْุญَุงุจِِู".
Adapun lafaz "ุขِِูู" (ฤlihi – keluarga Nabi ๏ทบ) dalam แนฃalawฤt al-Fฤtiแธฅ, ia memiliki pengertian yang merangkumi seluruh umat Nabi ๏ทบ yang bertaqwa, termasuk para แนฃaแธฅฤbah, tฤbi‘ฤซn, tฤbi‘ at-tฤbi‘ฤซn, dan generasi seterusnya hingga Hari Qiyฤmat.
Sebahagian ulama menambahkan lafaz "َูุฃَุตْุญَุงุจِِู" sebagai bentuk takhแนฃฤซแนฃ (penyebutan secara khusus) daripada keumuman lafaz "ุขِِูู".
Ketika Sayyidunฤ Syaikh Aแธฅmad at-Tijฤnฤซ ุฑุถู ุงููู ุนูู ditanya: “Mengapa dalam แนฃalawฤt al-Fฤtiแธฅ tidak digunakan kalimat wa sallim?”, beliau menjawab:
“๐ช๐ค๐ฑ๐ ๐ญ๐ แนข๐ ๐ซ๐ ๐ถ๐ ̄๐ณ ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ̄๐ณ๐จแธค ๐ก๐ค๐ฑ๐ฒ๐ด๐ฌ๐ก๐ค๐ฑ ๐ฃ๐ ๐ฑ๐จ ๐ ๐ซ๐ซ๐ ๐ง ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู, ๐ก๐ด๐ช๐ ๐ญ๐ซ๐ ๐ง ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ด๐ญ๐ ๐ญ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฃ๐จ๐ฑ๐ค๐ช๐ ๐ฎ๐ซ๐ค๐ง ๐ฌ๐ ๐ญ๐ด๐ฒ๐จ๐ .”
Rasulullah ๏ทบ bersabda kepada Sayyidunฤ Syaikh Aแธฅmad bin Muแธฅammad at-Tijฤnฤซ ุฑุถู ุงููู ุนูู:
ู
َุง ุตََّูู ุนَََّูู ุฃَุญَุฏٌ ุจِุฃَْูุถََู ู
ِْู ุตََูุงุฉِ ุงَْููุงุชِุญِ
"๐ณ๐จ๐ฃ๐ ๐ช๐ซ๐ ๐ง ๐ฒ๐ค๐ฒ๐ค๐ฎ๐ฑ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ฌ๐ค๐ฌ๐ก๐ ๐ข๐ แนข๐ ๐ซ๐ ๐ถ๐ ̄๐ณ ๐ช๐ค๐ฏ๐ ๐ฃ๐ ๐ช๐ด ๐ฃ๐ค๐ญ๐ฆ๐ ๐ญ แนข๐ ๐ซ๐ ๐ถ๐ ̄๐ณ ๐ธ๐ ๐ญ๐ฆ ๐ซ๐ค๐ก๐จ๐ง ๐ด๐ณ๐ ๐ฌ๐ ๐ฃ๐ ๐ฑ๐จ๐ฏ๐ ๐ฃ๐ แนข๐ ๐ซ๐ ๐ถ๐ ̄๐ณ ๐ ๐ซ-๐ฅ๐ ̄๐ณ๐จแธค"
๐๐๐๐๐ญ² ๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐๐ช๐๐ง ๐๐-๐๐̄๐ง๐แธค ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ค๐ง๐๐๐๐ฆ ๐๐๐ฅ๐๐ฃ๐๐๐ ๐๐ฌ๐๐ง-๐๐ฌ๐๐ง ๐๐-๐ค๐จ๐ฅ’๐๐ก
•ุงَُّูููู
َّ
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ ุฏَุนَْูุงُูู
ْ َِูููุง ุณُุจْุญَุงََูู ุงَُّูููู
َّ َูุชَุญَِّูุชُُูู
ْ َِูููุง ุณََูุงู
ٌ ﴾
Surah Yลซnus, ayat 10
•ุตَِّู ุนََูู
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ ุฅَِّู ุงََّููู َูู
ََูุงุฆَِูุชَُู ُูุตََُّููู ุนََูู ุงَّููุจِِّู ۚ َูุง ุฃََُّููุง ุงَّูุฐَِูู ุขู
َُููุง ุตَُّููุง ุนََِْููู َูุณَِّูู
ُูุง ุชَุณِْููู
ًุง ﴾
Surah al-Aแธฅzฤb, ayat 56
•ุณَِّูุฏَِูุง
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ َูุณَِّูุฏًุง َูุญَุตُูุฑًุง ََููุจًِّูุง ู
َِّู ุงูุตَّุงِูุญَِูู ﴾
Surah ฤli-‘Imrฤn, ayat 39
Dalam ayat ini, Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู menyifatkan Nabi Yaแธฅyฤ ุนููู ุงูุณูุงู
sebagai Sayyid. Maka menyebut Baginda ๏ทบ sebagai Sayyid al-Khalq (Penghulu seluruh makhluk) adalah lebih utama. Rasulullah ๏ทบ bersabda:
ุฃูุง ุณูุฏ ููุฏ ุขุฏู
ููุง ูุฎุฑ
"Aku adalah penghulu anak-anak Adam, dan aku tidak sombong."
Adapun hadis yang melarang memanggil Baginda ๏ทบ dengan gelaran "Sayyid" adalah sangat lemah dan tidak boleh dijadikan hujah. Imam al-Nasฤ’ฤซ meriwayatkan bahawa Sahal ibn แธคunayf ุฑุถู ุงููู ุนูู pernah menyapa Baginda ๏ทบ dengan "Yฤ Sayyidฤซ". Ibn Mas‘ลซd ุฑุถู ุงููู ุนูู juga meriwayatkan lafaz selawat:
•ุงَُّูููู
َّ ุตَِّู ุนََูู ุณَِّูุฏِ ุงْูู
ُุฑْุณََِููู
dan para ulama menilai hadis ini berstatus แธฅasan.
•ู
ُุญَู
َّุฏٍ
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ ู
ُุญَู
َّุฏٌ ุฑَุณُُูู ุงَِّููู ۚ ﴾
Surah al-Fatแธฅ, ayat 29
•ุงَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ ุฅَِّูุง َูุชَุญَْูุง ََูู َูุชْุญًุง ู
ُّุจًِููุง ﴾
Surah al-Fatแธฅ, ayat 1
﴿ َูุฏْ ุฌَุงุกَُูู
ْ ุฑَุณَُُูููุง ُูุจَُِّูู َُููู
ْ ุนََٰูู َูุชْุฑَุฉٍ ู
َِّู ุงูุฑُّุณُِู ﴾
Surah al-Mฤ’idah, ayat 19
•َูุงْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ ََِٰูููู ุฑَّุณَُูู ุงَِّููู َูุฎَุงุชَู
َ ุงَّููุจَِِّููู ﴾
Surah al-Aแธฅzฤb, ayat 40
•َูุงุตِุฑِ ุงْูุญَِّู ุจِุงْูุญَِّู
Diambil dari beberapa ayat:
﴿ ุฅِู ุชَูุตُุฑُูุง ุงََّููู َููุตُุฑُْูู
ْ ﴾
Surah Muแธฅammad, ayat 7
﴿ َูู
َุง ุชَِِْููููู ุฅَِّูุง ุจِุงَِّููู ﴾
Surah Hลซd, ayat 88
﴿ َูุจِุงْูุญَِّู ุฃَูุฒََْููุงُู َูุจِุงْูุญَِّู َูุฒََู﴾
Surah al-Isrฤ’, ayat 105
•ุงَْููุงุฏِู ุฅَِูู ุตِุฑَุงุทَِู ุงْูู
ُุณْุชَِููู
ِ
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ َูุฅََِّูู َูุชَْูุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทٍ ู
ُّุณْุชَِููู
ٍ ﴾
Surah al-Shลซrฤ, ayat 52
•َูุนََูู ุขِِูู
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ ุฅَِّูู
َุง ُูุฑِูุฏُ ุงَُّููู ُِููุฐِْูุจَ ุนَُููู
ُ ุงูุฑِّุฌْุณَ ุฃََْูู ุงْูุจَْูุชِ َُููุทَِّูุฑَُูู
ْ ุชَุทِْููุฑًุง ﴾
Surah al-Aแธฅzฤb, ayat 33
•ุญََّู َูุฏْุฑِِู
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ َูู
َุง َูุฏَุฑُูุง ุงََّููู ุญََّู َูุฏْุฑِِู ﴾ — Surah al-An‘ฤm, ayat 91
﴿ َูุนَู
ْุฑَُู ุฅَُِّููู
ْ َِููู ุณَْูุฑَุชِِูู
ْ َูุนْู
ََُููู ﴾
Surah al-แธคijr, ayat 72
•َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ َُُّููู ุดَْูุกٍ ุนِูุฏَُู ุจِู
ِْูุฏَุงุฑٍ ﴾
Surah al-Ra‘d, ayat 8
•ุงْูุนَุธِูู
ِ
Diambil dari firman Allah ุณُุจْุญَุงَُูู َูุชَุนَุงَูู:
﴿ َูุฅََِّูู َูุนََٰูู ุฎٍُُูู ุนَุธِูู
ٍ ﴾
Surah al-Qalam, ayat 4
Selawat al-Fฤtiแธฅ:
ุงَُّูููู
َّ ุตَِّู ุนََٰูู ุณَِّูุฏَِูุง ู
ُุญَู
َّุฏٍ ุงَْููุงุชِุญِ ِูู
َุง ุฃُุบَِْูู، َูุงْูุฎَุงุชِู
ِ ِูู
َุง ุณَุจََู، َูุงุตِุฑِ ุงْูุญَِّู ุจِุงْูุญَِّู، َูุงَْููุงุฏِู ุฅَِٰูู ุตِุฑَุงุทَِู ุงْูู
ُุณْุชَِููู
ِ، َูุนََٰูู ุขِِูู ุญََّู َูุฏْุฑِِู َูู
ِْูุฏَุงุฑِِู ุงْูุนَุธِูู
ِ.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan