Firman Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى:
﴿إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّ ۚ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ صَلُّوا۟ عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا۟ تَسْلِيمًا﴾
“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Berselawatlah kamu ke atasnya dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan.”
"إِنَّ ٱللَّهَ"
Nama Allah adalah ‘alam (penunjuk khusus) bagi martabat-Nya. جَلَّ
عُلاه
"يُصَلِّي"
bermaksud Allah senantiasa berselawat memuliakan Baginda ﷺ dengan melebihkan kedudukannya daripada seluruh makhluk, di dunia dan di akhirat, kerana kewilayahan ( خلافة ) umumnya daripada Allah dan Risalah kerasulannya kepada seluruh jenis makhluk yang telah wujud dan yang akan datang.
Maka syariat Baginda ﷺ itulah yang menjadi dasar hukum ke atas Nabi Adam عليه السلام dan semua nabi serta ulama sesudahnya. Tarikat Dengan Kemuliaan & syariat Baginda ﷺ jugalah Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى menerima taubat Nabi Adam عليه السلام, dan dengan kemuliaan Baginda dilaksanakan akad nikah Nabi Adam dengan sayidatina Hawa عليها السلام.
Firman Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى:
﴿وَإِذْ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثَـٰقَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ لَمَآ ءَاتَيْتُكُم مِّن كِتَـٰبٍۢ وَحِكْمَةٍۢ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌۭ مُّصَدِّقٌۭ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِۦ وَلَتَنصُرُنَّهُۥ﴾
٨١
“Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian daripada para nabi: ‘Sesungguhnya apa sahaja yang Aku berikan kepada kamu berupa Kitab dan Hikmah, kemudian datang kepada kamu seorang Rasul yang membenarkan apa yang ada pada kamu, nescaya kamu akan beriman kepadanya dan menolongnya.’” (Āli ‘Imrān: 81)
Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى telah memuliakan Baginda ﷺ tanpa sebab selain kehendak-Nya. Pemuliaan Allah جَلَّ وَعَلَا ke atas Baginda ﷺ adalah berterusan, tidak akan terputus.
Panji al-Maḥmūd ( اللِّواءُ المَحْمُود ) pasti diberikan kepadanya, kedudukan al-Wasīlah ( الوَسِيلَة ) pasti dianugerahkan kepadanya, khilafah duniawi, ukhrawi, dan barzakh telah diberikan kepadanya, serta penyerahan ketaatan makhluk kepada khilafahnya akan berlaku di akhirat dan dunia - kecuali orang2 kafir yang mengingkari syariat Baginda setelah mengetahuinya di Dunia untuk menzahirkan hukum khilafahnya di akhirat sahaja.
Maka Baginda ﷺ tidak memerlukan pemulia daripada makhluk setelah dimuliakan oleh Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى . Faedah pemuliaan itu hanya kembali kepada kita - jika kita memuliakannya, kita beruntung; jika kita mengabaikannya, kita rugi. Baginda ﷺ adalah Khalifah Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى dalam segala keadaan, sama ada kita taat atau derhaka.
"وَمَلَـٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ"
yakni Para malaikat memuliakan Baginda ﷺ dengan apa yang Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى tanamkan dalam diri mereka berupa kemuliaan dan pemilihan (الاجتباء). Selawat para malaikat adalah ketaatan mereka kepada khilafah Baginda ﷺ.
Mereka tidak berkata sebagaimana kata mereka dahulu terhadap Nabi Adam عليه السلام kerana mereka telah dilitupi naungan dan kehidupan yang mereka perolehi daripada keberkatan Baginda ﷺ.
Mereka tidak menyaksikan hal ini pada diri Nabi Adam عليه السلام sehingga Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى mengajarkan bahawa Baginda ﷺ adalah bapa kepada Khalifah-Nya yang paling agung. Maka mereka tunduk dan mengakui kelebihan Nabi Adam عليه السلام. Mereka mengetahui bahawa Baginda ﷺ adalah jaminan keamanan mereka daripada Tuhan mereka, dan kemuliaan mereka datang daripada limpahan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى kepada mereka kerana Baginda ﷺ.
Maka keadaan mereka menjadi lurus terhadap Nabi Adam عليه السلام, dan para malaikat melupakan apa yang dilakukan oleh Baginda atau keturunannya di dunia.
Mereka rela berkhidmat kepada anak-anak keturunannya hingga Hari Kiamat, dan mengikuti setiap imam daripada keturunannya - tanpa mengira keadaan mereka - kerana keistimewaan jenis manusia ini yang berpuncak pada khilafah mutlak Rasulullah ﷺ.
Mereka sentiasa berdoa kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى agar menambah kemuliaan dan kedekatan bagi Khalifah-Nya, kerana mereka mengetahui bahawa selama Khalifah itu dikasihi oleh Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى , maka keselamatan mereka tetap terpelihara, sebagaimana mereka mengetahui kasih sayang Baginda ﷺ kepada hamba-hamba Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى .
Kalaulah bukan kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى melarang Baginda ﷺ untuk memberi syafaat kepada orang kafir, nescaya Baginda ﷺ akan memberi syafaat kepada mereka - kerana Baginda ﷺ adalah zat yang penuh rahmat rabbaniyah - tetapi Baginda ﷺ mengikuti apa yang telah ditetapkan oleh Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى dalam Kitab-Nya.
Adapun orang kafir, tidak diterima padanya syafaat para pemberi syafaat, sedangkan selain itu daripada kalangan pelaku maksiat, syafaat diterima.
Selawat para malaikat ke atas Baginda ﷺ, dan selawat Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى ke atas Baginda ﷺ, adalah dalam makna umum pemuliaan. Selawat Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى adalah selawat yang tidak dapat dicapai hakikatnya — ia qadim, tidak berkesudahan.
Kami hanya memberi isyarat bahawa Nabi ﷺ — yakni orang yang menyampaikan berita daripada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى tentang segala yang diperintahkan kepadanya - telah menyampaikan kepada kita melalui al-Quran dan hadith segala yang ada di sisi Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى . Baginda ﷺ tidak meninggalkan sedikit pun daripada penyampaian itu - tidak dengan sengaja, tidak kerana lupa, dan tidak kerana lemah. Maka tersucilah kedudukan kenabian daripada kekurangan.
"يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟"
- Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى menyeru wahai orang2 beriman sama ada daripada kalangan manusia mahupun jin, secara langsung. Seruan ini ditujukan kepada setiap orang secara peribadi.
Al-Quran diturunkan kepada setiap mukmin secara individu, dan Nabi ﷺ diutus kepada setiap orang secara peribadi - sebagaimana matahari yang menyinari setiap orang secara langsung.
Maka jangan membaca Kitab Allah lalu menyangka ia ditujukan kepada orang lain, atau menganggap bahawa Nabi ﷺ diutus kepada orang lain dan kita hanya pengikutnya.
Yakinlah bahawa engkau telah berbai‘ah kepada Baginda ﷺ secara langsung, dan engkau telah mendengar daripadanya kalam Tuhanmu yang dijelaskan dengan kefasihan Baginda ﷺ kepadamu. Jika engkau melakukannya, sempurnalah imanmu dan teguhlah keyakinanmu.
Sesungguhnya engkau tidak masuk Islam melainkan melalui tangan Baginda ﷺ, sekalipun engkau tidak melihatnya dengan mata kepala. Baginda ﷺ adalah gurumu dalam hadirat para ulama. Dunia ini ibarat gambar dalam sebuah taman, sedangkan yang menjaga adalah Tuhannya. Pemimpin umat ini hanyalah satu, sama ada ketika hidup mahupun selepas wafat. Bahkan kekuatan cahaya Baginda ﷺ selepas wafatnya lebih besar.
"صَلُّوا۟ عَلَيْهِ"
-ertinya Selawat lah kamu dengan memuliakannya dan agungkanlah Baginda ﷺ sebagai Khalifah Allah atas kamu, serta patuhilah perintahnya. Termasuk perintah Baginda ﷺ ialah berselawat dan memberi salam kepadanya, keluarganya, dan umatnya.
Maka muliakanlah Baginda ﷺ dengan kata-kata, perbuatan, dan akhlak. Barang siapa yang diridhainya, Allah meridhainya; dan barang siapa yang dimurkainya kerana kemurkaan Allah, maka Allah murka kepadanya.
"وَسَلِّمُوا۟ تَسْلِيمًا"
-ertinya letakkanlah kehormatan Baginda ﷺ di dalam hatimu, dan jangan menyakiti Baginda ﷺ dengan kebencian atau rasa berat terhadap apa yang diperintahkannya, atau dengan membenci ahli baitnya, para sahabatnya, atau umatnya.
Barang siapa menyakiti seorang sahaja daripada umat Baginda ﷺ, maka ia tidak selamat daripada menyakiti Baginda ﷺ, sekalipun lisannya mengucapkan lafaz-lafaz salam. Sesungguhnya lafaz-lafaz itu hanyalah tanda apa yang ada di dalam hati.
Janganlah tertipu - salam yang hakiki ialah keselamatan Baginda ﷺ, keluarganya, umatnya, dan syariatnya daripada gangguanmu. Barang siapa berselawat ke atas Nabi ﷺ, Allah berselawat ke atasnya sepuluh kali - namun hakikatnya ialah dengan mengagungkan perintahnya dan menghormati sesiapa yang dinisbahkan kepadanya.
Betapa dustanya orang yang mengaku mencintai Baginda ﷺ sedangkan dia membenci seorang daripada umatnya.
من الإراءة، شرح سيدي الحاج الاحسن البعقيلي رضي الله لقوله تعالى : "إن الله و ملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما":
(..."إن الله" الإسم الله الذي هو علم على مرتبته جل علاه يصلي يعظم بتفضيله على سائر الخلائق في الدنيا و الآخرة بعموم خلافته عن الله و رسالته في سائر أجناس ما تقدم و ما تأخر. فشريعته هي التي وقع بها حكم سيدنا آدم عليه السلام فمن دونه من الأنبياء و العلماء و به تاب الله عليه و به عقد نكاح حواء عليها السلام. (و إِذ أَخذ الله ميثاق النّبئين لما آتيتكم من كتَاب و حكمة ثم جاءكم رسول مصدّق لما معكم لتؤمننّ بِه و لتنصرنه)
و قد عظمه الله بلا سبب. فتعظيمه له جل و علا مستمر لا ينقطع. و اللواء المحمود مَعطيّ له قطعا، و الوسيلة أُعطيت له قطعا، و الخلافة الدنيوية و الاخروية و البرزخية أُعطيت له، و إذعان الخلائق لخلافته اُعطيه في الآخرة و الدنيا ما عدا إنسانية الكافر فقد جحدت بعد المعرفة إظهارا لاحكام خلافته في الآخرة لا غير. فلا يحتاج الى مُعَظِّم بعد تعظيم الله. فالتعظيم فائدته علينا لا غير. فان عظّمنا ربحنا و إلا خسرنا. و هو خليفة الله على كل حال اتبعنا ام عصينا.
"و ملائكته يصلّون" اي يعظمون بما أودع الله فيهم من الاجتباء عليهم السلام. و صلاتهم عليه إنقيادهم لخلافته و لم يقولوا أولا ما قالوا في سيدنا آدم عليه السلام لِما غشيهم من وجودهم و عيشهم من بركته. و لم يشاهدوا ذلك في سيدنا آدم حتى علَّمهم الله أنه ابو خليفته الأعظم فاذعنوا و أقرّوا بفضل سيدنا آدم. و علموا أنه هو أمانهم من ربهم و عزهم الذي أفاضه عليهم ربهم. فاستقامت أحوالهم لسيدنا آدم عليه السلام و نسيت الملائكة ما يفعله في الدنيا و ما تفعله أولاده.
فرضوا بخدمة أولاده الى قيام الساعة و صاروا مُقتدين بكل إمام من أولاده مع قطع النظر عن مخالفته لخصوصية هذا الجنس الآدمي بجنسية الخليفة المطلق صلى الله عليه وسلم. و صارت تدعوا ربها بزيادة تعظيم و تقريب لخليفته علما منهم أنه إن بقي لهم الخليفة محظيا عند ربه فإنهم كلهم مأمونون لما علموا من قدْره عند ربه و شفقته على عبيد الله.
فلولا ان الله نهاه عن الشفاعة في الكافرين لشفع لأنه ذات رحمة ربانية، لكن اتبع ما سطره له ربه في كتابه له و عيّنه، و هو الكافر لا يقبل فيه شفاعة الشافعين و يقبل فيما دونه من العصاة. فصلاة الملائكة عليه و صلاة الله عليه كصلاة المؤمنين في مطلق التعظيم و هو صلاة يعلمها الله. و صلاة الله عليه قديمة لا تُدْرك. و إنما أشرنا لا غير على أن النبي، اي المخبر عن الله بكل ما أمره به ربه، قد أخبرنا بالقرآن و الحديث و بلّغ جميع ما هنالك. فما ترك شيئا في التبليغ عمدا و نسيانا و لا عجزا. فتنزهت مناصب النبوة عنه.
"يا أَيّها الّذين آمنوا" أَيَّهَ الحق سبحانه كل فرد من المؤمنين من الإنس و الجن على حدته. لأن الخطاب موجه إلى كل واحد منهم استقلالا. فالمؤيه كل نفس بانفرادها. و القرآن أنزل عُلى كل مؤمن بانفراده. و النبي ارسل الى كل واحد بانفراده. كرؤية شمس تضيء لكل واحد بانفراده.
فلا تقرأ كتاب الله و تعتقد أنه قصد غيرك أو تنوي أن النبي صلى الله عليه وسلم أُرسل إلى غيرك و أنت تبع له. فاعتقد أنك بايعته يدا بيد و سمعت منه كلام ربك مبينا بفصاحته صلى الله عليه وسلم لك. فإنك إن فعلته يَكمُل إيمانك و يَصِح يقينك فيه. فإنك ما أسلمت إلا على يديه و إن لم تره بعينك فهو معلمك في حضرة العلماء. فالعالَم بمنزلة صورة في البستان تخيل الحوائج و الحافظ ربه. فأمير الأمة واحد حيا و ميتا. فقوة أنواره بعد موته أبلغ.
"صلّوا عليه" أي اعرفوا قدره بتعظيمه و عظموه حق التعظيم خليفتي عليكم و امتثلوا أمره. و من جملة أمره الصلاة والسلام عليه و على آل بيته و أمته. فعظموه بالقول و الفعل و السمت. فمن رضي عنه رضيت عنه و من سخط عنه بسخطي سخطته.
"و سلّموا" عليه "تسليما" أي اجعلوا حرمته في قلوبكم و لا تؤذوه بالبغض و الكزازة فيما أمركم به أو ببغض آل بيته و أصحابه و أمته. فمن آذى واحدا من الأمة فما سَلِمَ منه صلى الله عليه وسلم و ان كان يقرأ الألفاظ الواردة فإن الألفاظ الواردة علامة على ما في القلب لا غير. فلا تغلط.
فإن السلام هو سلامته منك هو و أهله و أمته و شريعته. فمن صلى على النبي صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه عشرا. إنما يكون بتعظيم أمره و من انتسب اليه. فما أكذب من إدٌعى محبته و هو يكره واحدا من أمته...)
─٠────┈────٠─
𝗦𝗛𝗢𝗟𝗟𝗨 ‘𝗔𝗟𝗔𝗡-𝗡𝗔𝗕𝗜𝗬 ﷺ
(Marilah kita berselawat
ke atas Rasulullāh ﷺ)
● ٱللّٰـهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ❁ ٱلْفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ ❁ وَٱلْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ ❁ نَاصِرِ ٱلْحَقِّ بِٱلْحَقِّ ❁ وَٱلْهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ ٱلْمُسْتَقِيمِ ❁ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ ٱلْعَظِيمِ ۩
✾ ٱللّٰهُ يَقْبَلُ عَلَيْنَا بِمَحْضِ فَضْلِهِ وَرِضَاهُ ✾
(❁ 𝗦𝗘𝗠𝗢𝗚𝗔 𝗔𝗟𝗟𝗔𝗛 ﷻ 𝗠𝗘𝗡𝗘𝗥𝗜𝗠𝗔 𝗗𝗔𝗥𝗜𝗣𝗔𝗗𝗔 𝗞𝗜𝗧𝗔 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗦𝗘𝗠𝗔𝗧𝗔² 𝗞𝗘𝗞𝗨𝗥𝗡𝗜𝗔𝗔𝗡-𝗡𝗬𝗔 𝗗𝗔𝗡 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗦𝗘𝗠𝗔𝗧𝗔² 𝗞𝗘𝗥𝗘𝗗𝗛𝗔𝗔𝗡𝗡𝗬𝗔 ❁)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan