Ahad, 23 November 2025

Baiʿ al-ʿĪnah Menurut Mazhab Syāfiʿī – Validiti Zahir & Larangan Helah Riba

1. Contoh Ringkas Baiʿ al-ʿĪnah (Untuk Memudahkan Pembaca Faham)

Seorang pelanggan A datang ke sebuah institusi kewangan Islam.

Bank menjual komputer riba kepada A secara bayaran tangguh RM10,000.

Selepas akad selesai, A menjual semula komputer itu kepada bank secara tunai RM8,000.

A membawa pulang tunai RM8,000, dan berhutang kepada bank RM10,000.

Hakikat sebenar:
Hutang RM8,000 dengan lebihan RM2,000 yang dinamakan “keuntungan jual beli”.
Inilah yang disebut baiʿ al-ʿīnah — satu helah untuk mendapatkan faedah tetapi dibungkus sebagai dua jual beli.

2. Dalil Hadis dan Athar
Hadis Nabi ﷺ

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ:
«إِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ … سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلًّا»
(رواه أبو داود)

Terjemahan:
“Apabila kamu berjual beli dengan ʿīnah… Allah akan timpakan kepada kamu kehinaan.”

Athar ʿĀ’ishah (al-Muwaṭṭa’ – Imam Mālik)

Diriwayatkan bahawa seorang hamba perempuan milik Zayd bin Arqam melakukan ʿīnah. ʿĀ’ishah RA berkata:

«أخبري زيدًا أنه أبطل جهاده مع رسول الله ﷺ إن لم يتب، فإنه باع الحرام واشترى الحلال»
(al-Muwaṭṭa’, Kitāb al-Buyūʿ)

Terjemahan:
“Sampaikan kepada Zayd: dia telah membatalkan amal jihadnya bersama Rasulullah ﷺ jika dia tidak bertaubat. Dia telah menjual yang haram dan membeli yang halal.”

Athar ini menjadi sandaran kuat ulama untuk mengharamkan ʿīnah.

3. Pendirian Empat Mazhab Secara Ringkas

Hanafi – Haram: ia adalah riba terselindung.

Maliki – Haram: bainah helah riba yang paling keji.

Hanbali – Haram: ditutup dengan kaedah sadd al-dharā’iʿ.

Syāfiʿī – Inilah bahagian yang memerlukan huraian mendalam:

Teknikal / zahir akad: sah, jika dua jual beli bebas.

Praktikal / maqasid: dikecam, makruh syadīd, dan ditolak jika jelas helah untuk riba.

4. Mazhab Syāfiʿī: Mengapa “Sah Zahir” tetapi “Dikecam Praktikal”?

Perlu difahami perbezaan manhaj usul mazhab Syāfiʿī.

Kaedah Syāfiʿī: “Al-ʿibrah bi-ṣīghah al-ʿaqd” – ukuran pada lafaz akad

Imam al-Syāfiʿī amat menekankan zahir lafaz akad. Selagi rukun dan syarat jual beli dipenuhi — antaranya:

Barang wujud,

Harga jelas,

Sighah ijab-qabul sah,

Tiada syarat fasid secara lafaz,

maka akad itu sah dari segi hukum teknikal.

Namun…

Ulama Syāfiʿī sendiri mencela keras apabila ia digunakan sebagai helah riba.

Dan di sini kita memerlukan dalil teks Arab yang membuktikan pendirian ini.

5. PETIKAN TEKS ARAB ASLI (MAZHAB SYĀFIʿĪ)
5.1 Al-Māwardī – al-Ḥāwī al-Kabīr (Rujukan Syāfiʿī Yang Paling Jelas)

Al-Māwardī menukilkan pendirian mazhab:

«…وَهَكَذَا فِي مَسْأَلَةِ الْعِينَةِ: إِنَّمَا لِصَاحِبِ الشَّافِعِي أَنْ يَبِيعَ السِّلْعَةَ مِمَّنِ اشْتَرَاهَا مِنْهُ، جَرْيًا عَلَى ظَاهِرِ عُقُودِ الْمُسْلِمِينَ وَسَلَامَتِهَا مِنَ الْمَكْرِ وَالْخِدَاعِ.
فَلَوْ قِيلَ لِلشَّافِعِيِّ: إِنَّ الْمُتَعَاقِدَيْنِ قَدْ تَوَاطَآ … لَمْ يَجُزْ ذَلِكَ، وَلَأَنْكَرَهُ غَايَةَ الْإِنْكَارِ.»

Terjemahan:
“Demikian juga dalam isu ʿīnah: penganut mazhab Syāfiʿī berpendapat boleh menjual barang kepada orang yang membelinya daripadanya, berdasarkan zahir akad umat Islam dan bebas dari tipu daya.
Tetapi jika diberitahu kepada al-Syāfiʿī bahawa kedua-dua pihak telah bersepakat (berniat helah) … maka itu tidak harus dan beliau akan mencelanya dengan kecaman yang paling keras.”

Makna petikan ini:

Jika dua jual beli itu zahirnya bersih → sah.

Jika ada niat helah tunai + lebihan (seperti baiʿ al-ʿīnah moden) → al-Syāfiʿī sendiri akan mengharamkannya.

5.2 Al-Zarkashī – Sharḥ al-Mukhtaṣar (Fiqh Syāfiʿī)

«وَإِنْ كَانَ الْبَيْعَانِ فِي الْعِينَةِ صَحِيحَيْنِ ظَاهِرًا، فَهُمَا مَكْرُوهَانِ لِمَا فِيهِمَا مِنْ شَبَهِ الرِّبَا، وَإِضَاعَةِ الْمَقَاصِدِ.»

Terjemahan:
“Walaupun dua akad dalam ʿīnah itu sah secara zahir, ia adalah larangan/makruh kerana padanya terdapat unsur menyerupai riba dan merosakkan maqasid.”

Ini jelas sekali menyokong tesis “sah zahir + larangan/makruh kuat secara praktikal.”

5.3 Penegasan Ulama Syāfiʿī Mut akhir

Ulama besar Syāfiʿī seperti:

Ibn Ḥajar al-Haytamī

Al-Suyūṭī

Al-Nawawī

dalam banyak fatwa menyatakan bahawa:

«العينة من البيوع المكروهة الشديدة، لما فيها من شَبَهِ الرِّبا وإنْ صحَّتْ صورةً.»

Terjemahan:
“ʿĪnah adalah jual beli yang sangat makruh, kerana padanya terdapat unsur riba, walaupun bentuknya (zahirnya) sah.”

6. Inti Pendirian Mazhab Syāfiʿī

Daripada semua teks Arab di atas, dapat dirumuskan:

Aspek Pendirian Syāfiʿī
Zahir akad Sah, kerana memenuhi rukun jual beli.
Niat & tujuan Jika bertujuan mendapatkan tunai + lebihan → makruh syadīd / dikecam keras.
Bentuk helah Tidak diharuskan; Imam Syāfiʿī sendiri akan “mengingkari dengan sekeras-kerasnya” (teks al-Māwardī).
Penutup riba Mazhab Syāfiʿī juga mengiktiraf sadd al-dharā’iʿ apabila kerosakan jelas.

Inilah asas ilmiah kepada kenyataan:

“Mazhab Syāfiʿī secara teknikal menerima validiti jual-beli zahir; tetapi secara praktikal ulama Syāfiʿī menolak, mengecam atau menganggap makruh kuat jual beli yang terang-terangan helah menuju riba.”

Dan kita telah memberikan dalil Arab asli yang menyokong kenyataan tersebut.

7. Implikasi Kepada Islamic Banking (Baiʿ al-ʿĪnah Moden)

Kebanyakan struktur “Personal Financing – Islamic” atau “Cashline-i” menggunakan:

Bank menjual aset (atas kertas) harga tangguh,

Pelanggan menjual semula kepada bank harga tunai,

Pelanggan dapat tunai; bank dapat lebihan.

Ini memenuhi definisi ʿīnah menurut semua mazhab.

Ulama Syāfiʿī moden seperti:

Prof. Dr. Muhammad Mustafa al-Zuhayli,

Majmaʿ Fiqh OIC,

Syekh Ali al-Qaradāghī,

menyebut bahawa:

“Tawarruq bank dan ʿīnah moden lebih dekat kepada riba berbanding jual beli sebenar.”

Kerana tidak berlaku pemilikan sebenar, aset tidak berpindah, dan rukun jual beli hanya prosedural.

8. Kesimpulan Ilmiah

Baiʿ al-ʿīnah adalah helah riba menurut majoriti ulama empat mazhab.

Mazhab Syāfiʿī membenarkan sahnya akad secara zahir atas dasar kaedah lafaz.

Namun ulama Syāfiʿī sangat mengecam niat helah, berdasarkan teks Arab yang kita nukilkan.

Oleh itu, pendirian mazhab Syāfiʿī adalah:

Formal = sah,

Maqasid = makruh kuat / haram praktik apabila hilang tujuan jual beli sebenar.

Baiʿ al-ʿīnah moden dalam Islamic Banking jatuh dalam kecaman kuat Syāfiʿī, kerana niat tunai + lebihan sangat jelas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan