Khamis, 20 November 2025

Kelebihan Selawat Fatih

“…Adalah al-Ḥājj al-Quṭb al-Ḥusayn al-Ifrānī كثير الصلاة على النبي ﷺ, beliau memperbanyakkan selawat ke atas Nabi ﷺ dan mencintainya sampai ke peringkat ‘al-ihhtibāl’ (keasyikan yang menyerap seluruh batin). Beliau menyebut 6000 kali Selawat al-Fātiḥ lima Ughliqa setiap malam sebelum terbit fajar. Demikianlah keadaannya sebelum beliau mengambil Ṭarīqah al-Tijaniyyah. Maka tatkala beliau mengambilnya, beliau pun berkata: “Sesungguhnya masyrabku adalah Selawat al-Fātiḥ lima Ughliqa.”
---
Martabat-martabat Selawat al-Fātiḥ lima Ughliqa yang Tiga

Petikan daripada kitab al-Irā’ah karya Sayyidi al-Ḥājj al-Aḥsan al-Ba‘qīlī رضي الله عنه:
---
1. Martabat Zāhirah

Iaitu selawat yang dibaca oleh si pembaca dengan niat pengagungan (ta‘ẓīm) menurut syarat-syarat yang telah disebutkan sebelum ini.
Maka satu kali daripadanya menyamai seluruh selawat jin, manusia dan malaikat dengan semua bahasa mereka.
Dan setiap satu daripadanya adalah bersamaan enam ratus ribu selawat dengan segala apa yang terkandung di dalamnya, dan dituliskan baginya sedemikian.
---
2. Martabat Bāṭinah

Iaitu selawat arwāḥ al-mawjūdāt (roh seluruh makhluk) sejak hari Allah mengadakan al-Ḥaqīqah al-Muḥammadiyyah sampai selama-lamanya.
Kesemuanya adalah dengan enam ratus ribu selawat.
Dan setiap satu selawat daripadanya adalah dengan Selawat Allah beserta segala apa yang dimiliki-Nya dan apa yang Dia ketahui.

Dan martabat al-zāhirah terserap ke dalam martabat al-bāṭinah.
---
3. Martabat Bāṭin al-Bāṭin

Iaitu bahawa setiap selawat daripada enam ratus ribu selawat itu adalah dengan Selawat Allah, maka setiap satu daripadanya adalah dengan satu darjat daripada awal penciptaan alam hingga kekekalan abadi.

Darjat yang pertama diberi kepada pemiliknya seumpama apa yang Allah berikan kepada seluruh makhluk di dunia dan di syurga — daripada para nabi, para rasul, para malaikat, dan seluruh selain Allah daripada semua makhluk-Nya — dari azal sampai ke kekekalan abadi yang tiada penghujung; dan termasuk segala peningkatan (tarqiyāt) yang tidak terhingga.
Itulah darjat pertama.

Darjat kedua berganda atas pertama,
darjat ketiga berganda atas kedua,
darjat keempat atas ketiga…
sebegitulah seterusnya, dengan satu tajallī khas daripada Allah ke atas Rasul-Nya ﷺ dengan seluruh apa yang Allah berikan kepada seluruh makhluk-Nya — nabi, malaikat dan lainnya — daripada segala apa yang mereka menyembah Allah dengannya dan apa sahaja tajallī pemberian yang diberikan kepada mereka tanpa batas sejak awal penciptaan alam hingga kekekalan abadi.

Dan tajallī kedua berganda atas yang pertama,
yang ketiga atas yang kedua,
hingga ke tiada batas baginya daripada zaman-zaman syurga.

Martabat ini khusus bagi Nabi ﷺ,
melainkan jika Allah memberi sebahagian daripadanya kepada sesiapa yang Dia pilih.

Dan bagi al-Quṭb al-Tijānī (Sidi Aḥmad At-Tijānī رضي الله عنه) bahagian paling besar dan nasib yang tinggi daripadanya, menurut kadar perwakilan (niyābah) beliau daripada Nabi ﷺ, bukan kerana suatu ‘istihqāq’ (kelayakan diri).
---
Keadaan Orang yang Mencapai Martabat Bāṭinah dan Bāṭin al-Bāṭin

Adapun orang yang berselawat dengan martabat bāṭinah dan bāṭin al-bāṭin, maka ia wujud daripada kalangan para sahabat Sayyidina (At-Tijānī) رضي الله عنه, menurut warisan (al-irth).
Martabat itu sendiri yang khusus, bukan selainnya.

Ia tidak ditalqinkan melainkan oleh orang yang mempunyai izin padanya, dan orang yang telah dibukakan baginya (al-maftūḥ ‘alayh) akan menalqinkan kepada yang maftūḥ ‘alayh dalam martabat-martabat ma‘rifah kepada Allah.
---
Selawat al-Fātiḥ dengan seluruh martabatnya berada di bawah naungan darjat pertama; demikian juga pada bakinya daripada darjat-darjat.
Maka jika seseorang membaca misalnya sekali, diperoleh baginya semua martabat yang tiga itu — dan urusannya kembali kepada al-fatḥ (pembukaan batin), dan dimintai daripada ahlinya.

Aku hanyalah memberi isyarat kepadamu supaya hatimu — yang kosong daripada selain Allah dan penuh cinta kepada kebaikan dan ahlinya — terdorong kepada kebangkitan ilahiyyah dalam pencarian rahsia permata ini.

Sesungguhnya Allah tidak disembah dengan sesuatu seperti ia, dan tidak ada martabat di atasnya melainkan martabat al-Ism al-A‘ẓam, bagi sesiapa yang memperoleh rahsia dan susunannya melalui pilihan Ilahi pada tangan para ahlinya yang mulia dalam ṭarīqah.

Ia lebih agung dalam martabat, namun Selawat al-Fātiḥ telah pun mengandungi martabat itu seperti terkandungnya mentega dalam susu, tubuh dalam roh, dunia dalam quṭb, air dalam bekas, biji mata dalam penglihatan, hati dalam basirah, basirah dalam akal, dan akal dalam Rūḥ al-Qudus.

Maka bukan setiap hati menzahirkan permata-permatanya,
dan bukan setiap lafaz tersingkap rahsianya.

Al-Fātiḥah dibaca oleh semua orang, berwuduk atau tidak, dan ia mengandungi al-Ism al-A‘ẓam, dan ia adalah satu khazanah di bawah ‘Arasy.
Maka si ‘arif yang mengetahuinya memperoleh daripada satu kali bacaan apa yang tidak diperoleh oleh orang awam sepanjang umur mereka.

Demikian pula Selawat al-Fātiḥ — dibaca oleh sekalian manusia.
Jika ia dibaca oleh orang yang bukan dalam ṭarīqah, maka baginya fadhilat umum, iaitu satu kali menjadi tebusan daripada neraka jika ia meniatkannya dan meyakini apa yang disebut oleh para ulama padanya — (Sesungguhnya segala amalan itu dengan niat).

Jika ia dibaca oleh seseorang yang berada dalam ṭarīqah dan memiliki izin, walau sekadar izin wirid, diberikan kepadanya pahala yang tinggi daripada lautan-keistimewaannya yang khusus.
---
Selawat al-Fātiḥ dengan Niat al-Ism al-A‘ẓam

Martabat zāhirah dibaca dengan niat al-Ism al-A‘ẓam bagi sesiapa yang mencapainya dengan kaifiat khusus di sisi para imamnya; demikian juga martabat kedua dan ketiga.

Maka jika ia membaca dengan niat itu, satu kali daripadanya menyamai 70,000 kali Selawat al-Fātiḥ yang dibaca tanpa niat tersebut, kemudian ia terserap ke dalam martabat kedua, dan demikianlah perhitungan pada selawat arwah yang terdahulu, dan ia terserap ke dalam yang ketiga.

Jika ia membaca martabat ketiga dengan niat itu, maka baginya pada sekali bacaan semua martabat yang mengandungi al-Ism tersebut.

Jika engkau mengenalinya, engkau akan mendapati bahawa ibadah seluruh makhluk tidak menyamai sekali bacaan dengan niat al-Ism.

Maka berpeganglah, yakinilah, dan pujilah Tuhanmu.
Jangan menuntut tambahan, kerana itulah puncak yang diberikan — ia memadai bagi para ‘ārifin.

Jika engkau berselawat dengannya dengan niat al-Ism, engkau meliputi segala apa yang mungkin diberikan kepada seorang hamba sepertimu — selain gurumu dan Nabimu ﷺ — maka tiada harapan bagi sesiapa padanya kerana ketinggiannya.

“Dan janganlah kamu mengangan-angankan apa yang Allah lebihkan sebahagian kamu atas sebahagian.”
“Ambillah apa yang Kami berikan kepadamu dan jadilah kamu daripada orang-orang yang bersyukur.”
(Kepada Sayyiduna Mūsā عليه السلام).

Maka selawat ini adalah permata yang tinggi lagi mahal, tidak dicapai melainkan oleh sesiapa yang terbuka permata dirinya sehingga ia mengenalinya, lalu mengenal Tuhannya.

Dan bagi setiap martabat ada kaifiat khusus untuk ahl al-fatḥ.
Jika bukan kerana adanya rahsia-rahsia dan dakwaan setiap orang yang memerhatikannya tentang memiliki izin padanya — seperti yang berlaku pada banyak kaifiat zikir yang didapati dalam buku catatan, lalu disebut tanpa izin, dan kemudian diizinkan kepada selainnya kerana mencari kedudukan dan nama dalam ṭarīqah yang paksunya ialah kematian kemanusiaan secara keseluruhan…

Sesungguhnya Selawat al-Fātiḥ dengan martabat-martabatnya yang tiga itu membingungkan roh-roh dan akal-akal, dan engkau tidak mendapati dirimu melainkan dalam keadaan khusyuk dan tunduk kepada Allah atas pemberian-Nya yang tidak dapat ditimbang dengan sebarang neraca.

وكان فضل الله علينا عظيما الحمد لله رب العالمين
Dan kurnia Allah ke atas kita adalah sangat besar.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan