Isnin, 3 November 2025

IBADAH TANPA TUJUAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ إهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ 

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين

Telah berkata Murobbina Al Arifbillah Sayidi Ahmad Al Hadi Al Hasani At Tijani Hafizahullahu Ta'ala didalam Tausiyahnya, lewat 2014 terdahulu, bahawa;

"Suci dari tujuan itu adalah merupakan tujuan dalam ibadah. Tujuan dalam ibadah adalah membebaskan diri sebagai hamba yang bebas dari tujuan dan tidak mensyirikan Allah dengan tujuan-tujuan selain Allah."

Semoga Allah membukakan bagi diri kita semua hijab ghaflah — bahawa ibadah yang dimaksudkan oleh kalam al-‘Ārifbillāh Sayidi Ahmad al-Hādī al-Ḥasanī Hafizahullahu Ta'ala adalah ibadah yang tidak lagi berada dalam medan ganjaran, syurga, maqam, atau maqbuliyyah, bahkan ia ibadah yang fana pada jalāl Allah, yang hancur lebur dalam Tauhid Zātī dan Mahabbah Dzat.

العبادة الخالصة — Iaitulah ibadah yang tidak bertujuan, kerana sebarang tujuan adalah bentuk iktiran (penggandingan dengan sesuatu) yang boleh menyekutukan ketuhanan Allah dengan kehendak hamba. Maka inilah yang disindir oleh Allah dalam kalam-Nya:

فَاعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًۭا لَّهُ ٱلدِّينَ

Maknanya: “Maka sembahlah Allah dengan tulus ikhlas (dalam agama) hanya untuk-Nya.” (Surah az-Zumar, 39:2)

Ketika seorang salik yang sedang melalui jalan Tijāniyyah, maka dia dididik untuk mencapai maqam “‘ubūdiyyah mutlaqah” — hamba yang tidak melihat dirinya beribadah, bahkan segala amalnya adalah limpahan dari Nūr Muḥammad ﷺ yang berjalan pada lisan, jasad dan rohnya.

Sebagaimana kalam masyhur di sisi ahlillah:

لَا عِبَادَةَ لِي، كُلُّهَا مِنَ الْحَبِيبِ الْمُصْطَفَى ﷺ
“Tiada ibadah bagiku, semuanya daripada al-Ḥabīb al-Muṣṭafā ﷺ.”

Ibadah yang suci dari tujuan ini adalah hakikat لا إله إلا الله dalam bentuk perbuatan (`af‘āl), bukan sekadar lafaz. Maka sesiapa yang beribadah kerana ingin syurga atau selamat dari neraka semata, maka dia masih pada maqam al-badāyah (permulaan). Tetapi sesiapa yang beribadah tanpa tujuan, maka dia telah mencapai maqām al-kamāl, yang dikatakan oleh para awliyā’:

العبادة الحقيقية هي العبودية لذاتها، لا لعلةٍ ولا لأجل نتيجة
“Ibadah yang sebenar ialah perhambaan kerana perhambaan itu sendiri, bukan kerana sebab atau hasil.”

Tariqah Tijāniyyah mendidik salik agar fānī (lebur) dari segala maksud selain Allah. Bahkan Ṣalāt ‘ala an-Nabī ﷺ yang dilakukan melalui Ṣalawāt al-Fātiḥ, bukanlah untuk mendapat pahala semata, tetapi untuk tahsīl al-ittiṣāl bi an-Nūr al-Muḥammadī — menyambung diri kepada Nūr Rasulullah ﷺ yang membawa kepada penyaksian Allah dalam tauhid dan kehambaan.

Maka demikian itulah para murīd kepada Murobbina Hafizahullahu Ta'ala dikehendaki untuk mensucikan dirinya dari segala maksud selain Allah, dan masuk kedalam ibadah seumpama masuknya ruh kedalam jasad — tanpa syarat dan tanpa tujuan. Inilah maksud kalam Murobbina Hafizahullahu Ta'ala, dan inilah jalan al-muḥibbīn wa al-‘ārifīn.

وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِالسَّوَابِ

Segalanya adalah madad dari guru kami yang mulia Al Arifbillah Sayidi Ahmad Al Hadi Al Hasani At Tijani Hafizahullahu Ta'ala. Semoga Allah sentiasa memelihara beliau dalam kebaikan dan menempatkan beliau disisi kekasih-kekasihNya yang mulia dan terpuji Al Qutbl Maktum Syeikh Ahmad At Tijani r.hu dan Sayidina Muhammad ﷺ.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ 

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين

Tiada ulasan:

Catat Ulasan