Rabu, 22 November 2023

MENANTI DAN MENGHARAPKAN NATIJAH DARI AMALAN THORIQAH


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ إهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ 

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين 

Hendaklah kamu mengetahui, apa yang dibina atasnya oleh Thoriqah (Tijaniy), iaitu terhentinya seorang hamba dihadapan pintu Allah SWT dan dihadapan pintu Nabi Nya, dan dihadapan pintu Wali Nya, (adalah) dengan (kehendak) Allah, bukanlah dengan (kehendak) diri kamu sendiri (atau) dengan amalan yang kamu disuruh akannya (amalan-amalan Thoriqah). 

Tajridlah engkau dari amalan tersebut iaitu sucikanlah (diri) kamu dari menisbahkan amalan tersebut dari diri kamu, walaupun kamu yang melakukannya. Tidak ada daripada kamu sesuatu pun dari amalan itu melainkan kamu adalah tempat penzahiran daripada amalan tersebut.

Kurniaan yang datang dari Allah SWT, yang mana Allah SWT telah menjalankan atas kamu akan ketaatan Allah, dan yang bukan maksiat, dan kamu ketahui bahawasanya kamu telah menuntut akan Wazifah (yang telah menjadi) tugas harian kamu, akan asbab-asbab dunia dan akhirat (menuntut habuan dunia dan akhirat melalui amalan Wazifah), daripada taat akan Allah SWT.

Bahawasanya Allah SWT yang bertanggungjawab dengan tugas-tugas keTuhanannya, yang memberikan akan Nabi Nya hasil buah asbab-asbab tersebut, daripada umpama keuntungan, ganjaran, pahala, syurga, keampunan, keredhaan Nya, dan Mahabbah Nya, dan kedekatan Nya, dan rahsia Nya, khasiat sesuatu perkara, khasyaf Nya, dan selainnya daripada natijah-natijah yang dihasilkan daripada amalan tersebut. 

Dan maksud daripada itu, beradablah dijalan Allah SWT untuk memperkemaskan (mengikhlaskan) akan amalan serta ketetapan Nya, serta tidak menanti akan natijahnya (natijah daripada amalan), kerana ianya (natijah amalan itu) adalah pengkhususan bagi pihak Allah SWT. Bahawasanya tidaklah ia (orang yang ariff itu) berniat pada amalannya untuk menghasilkan sesuatu, bahkan orang-orang yang ariff bukanlah menanti ganjaran-ganjaran amalannya.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ 

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين 

● Al Arifbillah Sayidi Ahmad Al Hadi Al Hasani At Tijaniy Hafizahullahu Ta'ala

Tiada ulasan:

Catat Ulasan