Isnin, 12 Ogos 2024

Adakah Selawat Ke Atas Baginda Nabi ﷺ Boleh Menggantikan Guru Mursyid?

Selama mana soalan ini berlegar, ianya telah dijawab oleh salah seorang ulama agung tanah melayu dengan jawapan yang amat jelas. As-Sheikh al-Alamah Muhammad an-Nawawi Bin Umar al-Bantani mengatakan dalam kitabnya Bahjatul Masail Bi Syarhi Masail syarah kepada Risalah Jami’ah Baina Usuluddin Wa al-Fiqh Wa at-Tasawwuf karangan al-Habib as-Syeikh Ahmad Bin Zein al-Habsyi al-Ba’lawi.

Dalam kitab ini sheikh Nawawi al-Bantawi menukilkan pendapat dari sebahagian ahli hakikat bahawa selawat ke atas baginda Nabi ﷺ itu dapat menyampaikan kepada Allah tanpa panduan sheikh. Jika kita teliti, sheikh Nawawi menggunakan perkataan ‘sebahagian’ ahli hakikat. Jadi, ini memberi makna bahawa pendapat ini bukanlah mazhab umum ahli hakikat tetapi hanyalah sebahagian kecil sahaja. 

Kemudian sheikh Nawawi menambahkan pendapatnya atas pendapat ini bahawa walaupun selawat itu memberi kesan kepada hati, akan tetapi dalam keadaan itu juga tidak dapat tidak bagi seseorang insan untuk mengambil seorang murabbi mursyid kerana siapa yang tidak berguru, maka syaitanlah gurunya. 

Meskipun selawat ke atas baginda Nabi ﷺ memperolehi keberkatan, akan tetapi tidak dapat tidak untuk mengambil sang guru murabbi kerana tanpanya tidak tercapai untuk sampai kepada Allah.

Syeikh Nawawi Rahimahullah berkata : ( mukasurat 54-55)
“Telah disebutkan sebahagian ahli hakikat bahawa selawat ke atas baginda nabi ﷺ itu dapat menyampaikan kepada Allah taala walapun tanpa seorang sheikh. Akan tetapi al-Qutb al-Malawi berkata: ‘Sesungguhnya pendapat ini jika kita pandang selawat dari sudut memberi kesan yang menakjubkan dalam mencerahkan hati , akan tetapi untuk sampai kepada tuhan tidak dapat tidak perlu adanya perantaraan kerana sunnatullah itu sudah menetapkan bahawa tidak dapat tidak perlu adanya asbab, seperti lahirnya anak yang hakiki tidak terhasil melainkan adanya bapa. Begitu juga lahirnya anak maknawi, untuk mendapatkannya tanpa seorang mursyid adalah mustahil”.
“Sebahagian ahli hakikat berkata: ‘Sesiapa yang tiada baginya guru, maka syaitanlah gurunya’. Ad-Daqqaq pula berkata: Pokok yang tumbuh dengan sendirinya tidak akan berbuah. Jika berbuah sekalipun pasti buahnya itu tidak enak”. (Intaha petikan teks Sheikh Nawawi Umar al-Jawi al-Bantani)

Ketikamana seseorang tidak mendapati murabbi mursyid maka digalakkan bagi para murid untuk memperbanyakkan selawat ke atas baginda Nabi ﷺ . Akan tetapi “maksud banyak di sini seperti yang kita dapati daripada para solihin dalam karya mereka adalah berpuluh puluh ribu selawat siang dan malam, bukannya seratus dua ratus walapun beratus ratus sekalipun, bukan”. 

Selawat tidak dapat menggantikan mursyid tetapi ia menjadi perantaraan untuk sampai kepada mursyid asbab keberkatannya.

Telah diriwayatkan dalam kitab ad-Durrah al-Kharidah bahawa selawat kepada Nabi ﷺ itu dapat menyampaikan kepada tuhan akan tetapi, jika terjatuh tidak ada orang yang dapat memimpin tangannya. Berbeza dengan guru, jika terjatuh dia dapat membimbing muridnya. (الدرة الخريدة شرح الياقوتة الفريدة 3/ 279)

Ini yang ditulis oleh Fadhilatus Syeikhuna Sheikh Dr Khaleel Esmael Elyas خليل الياس حفظه الله تعالى ورضي الله تعالى عنه وأرضاهbagi menjawab persoalan ini serta diterjemahkan oleh al faqir Muhammad Wajdi Bin Zahidi.

هل تكون الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم 
عوضا عن المرشد المربي؟

هذا السؤال لطالما أثير وقد أجاب عنه أحد أكبر علماء أمة الملايو جوابا صريحا وهو الشيخ العلامة محمد نووي بن عمر الجاوي البنتني في كتابه "بهجة الوسائل بشرح المسائل" الذي شرح فيه "الرسالة الجامعة بين أصول الدين والفقه والتصوف" للحبيب احمد بن زين الحبشي باعلوي.
وقد نقل الشيخ البنتني قول البعض من أهل الحقيقة أن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم توصل الى الله تعالى من غير شيخ.
وقد استعمل الشيخ البنتني كلمة البعض مما يدل على أن هذا ليس مذهب العموم من القوم بل القلة، ثم استدرك على هذا الكلام بأنه وإن كان للصلوات تأثير على القلوب الا أنه مع ذلك لا بد من اتخاذ الشيخ المرشد المربي لان من لا شيخ له فشيخه الشيطان، مما يعني أن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم رغم بركتها الا أنه لا بد من الشيخ المربي لأنه بدونه لا يحصل الوصول.
قال رحمه الله في ص 54- 55 ما نصه:
وذكر بعض أهل الحقيقة أن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم توصل الى الله تعالى من غير شيخ.
ولكن قال القطب الملوي انما هذا من حيث إن لها تأثيرا عجيبا في تنوير القلوب والا فالواسطة للوصول لا بد منها اي لان سنة الله جارية على أنه لا بد من السبب وكما أن التوالد الحقيقي لا يحصل بلا واسطة الوالد كذلك التوالد المعنوي حصوله بغير مرشد متعذر.
قال بعضهم من لا شيخ فشيخه الشيطان، وقال الدقاق الشجرة التي تنبت بنفسها لا تثمر واذا اثمرت فإن ثمرها بغير لذة. ا.هـ كلام الشيخ محمد نووي بن عمر الجاوي البنتني.
وحينما لا يجد المرشد المربي فانه يستحب للمريد الاكثار من الصلوات على النبي صلى الله عليه وسلم "والمقصود بالاكثار كما ورد عن الصالحين في كتبهم الصلوات بعشرات الالاف في اليوم والليلة وليس مائة مرة او حتى مئات المرات". 
وهذه الصلوات لا تكون بدلا عن اتخاذ الشيخ المربي ولكنها وسيلة للوصول ببركتها الى المرشد.
جاء في كتاب الدرة الخريدة أن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم توصل صاحبها ولكن اذا عثر لا يجد من يأخذ بيده بخلاف الشيخ فانه كلما عثر المريد يأخذ بيده. الدرة الخريدة شرح الياقوتةالفريدة 3/ 279

Tiada ulasan:

Catat Ulasan