Tarekat Tijaniyah adalah salah satu tarekat sufi yang paling meluas di dunia. Di Nigeria sahaja, terdapat 55 juta penganut Tijani, manakala di seluruh dunia dianggarkan 450 juta penganut Tijani, yang merupakan satu pertiga daripada umat Islam di dunia. Di semua tujuh benua, terdapat pengikut Sheikh Sidi Ahmad al-Tijani ra., dari Kutub Utara hingga Kutub Selatan, seperti yang beliau sebutkan, "Aku adalah lelaki dari Qaf hingga Qaf."
Tarekat Tijaniyah terkenal dengan gelaran yang unik dan istimewa, iaitu "Tarekat Ulama." Gelaran ini disebabkan oleh beberapa perkara:
Perkara Pertama:
Pengasas dan pemimpin tarekat ini adalah seorang imam besar dan ulama terkemuka dalam syariat Allah SWT. Beliau diakui dan terkenal. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang biografinya, rujuk kepada kitab (الشرب المحتضر من معين بعض أهل القرن الثالث عشر) oleh Sheikh Jaafar bin Idris al-Kattani, serta kitab (سلوة الأنفاس في أعيان فاس) oleh Sheikh Muhammad bin Jaafar al-Kattani, kitab (اليواقيت الثمينة في أعيان مذهب عالم المدينة) oleh Sheikh Muhammad Bashir Dhafir al-Madani, kitab (شجرة النور الزكية في طبقات المالكية) oleh Sheikh Muhammad bin Makhlouf, kitab (الاستقصا في أخبار المغرب الأقصى) oleh Sheikh Ibn Nasser al-Salawi, dan kitab (حلية البشر في أعيان القرن الثالث عشر) oleh Sheikh Abdul Razzaq al-Bitar.
Perkara Kedua:
Asas dan cabang tarekat ini diatur mengikut syariat dan tertakluk kepadanya. Sheikh Ahmad al-Tijani ra. menyatakan dalam kitab (جواهر المعاني): "Ketahuilah bahawa tasawuf adalah mematuhi perintah dan menjauhi larangan secara zahir dan batin dari sudut keredaan Allah, bukan dari sudut keredaan manusia." Beliau juga berkata dalam kitab yang sama: "Prinsip kami adalah tiada hukum melainkan untuk Allah dan Rasul-Nya, dan tiada yang dianggap sah dalam hukum melainkan dengan firman Allah dan sabda Rasulullah SAW. Semua pandangan ulama adalah batil kecuali yang bersandarkan kepada firman Allah atau sabda Rasulullah SAW. Setiap pandangan ulama yang tidak bersandarkan kepada al-Quran atau sabda Rasulullah SAW adalah batil. Setiap pandangan ulama yang bercanggah dengan al-Quran yang jelas dan sabda Rasulullah SAW adalah haram untuk diikuti." Beliau juga menyatakan dalam (الإفادة الأحمدية): "Jika kamu mendengar sesuatu dariku, timbanglah dengan neraca syariat. Jika sesuai, amalkanlah, jika tidak, tinggalkanlah." Beliau juga menegaskan bahawa hukum yang ditetapkan oleh para rasul tidak boleh diubah kecuali oleh seorang nabi.
Perkara Ketiga:
Para ulama yang hidup sezaman dengan Sheikh Tijani ra. dan bertemu dengannya telah memujinya dengan setinggi-tinggi pujian. Sebagai contoh, Sheikh Muhammad bin Sulaiman al-Mani'i al-Tunisi menggambarkannya sebagai seorang yang menguasai ilmu syariat secara mendalam, hafal banyak kitab dan hadith, serta seorang yang setara dengan al-Ghazali dalam ilmu tauhid. Sheikh Ibrahim bin Abdul Qadir al-Riyahi, seorang ulama terkenal di Tunisia, juga memuji Sheikh Tijani dengan menyatakan bahawa beliau adalah seorang yang terkenal dengan keberkatan dan ilmunya dalam syariat dan tasawuf. Ulama lain seperti Sheikh Muhammad bin Ahmad al-Kansousi dan Sheikh Muhammad bin Abdullah al-Jilani juga memuji beliau sebagai seorang ulama yang menguasai banyak bidang ilmu dan dikenali sebagai seorang wali Allah.
Perkara Keempat:
Sheikh Ahmad al-Tijani ra. menetap di kota Fes dari tahun 1213H hingga 1230H, iaitu selama tujuh belas tahun. Pada waktu itu, Fes adalah pusat para ulama dan fuqaha. Para ulama di Fes tidak pernah menuduh beliau sesat atau kafir, bahkan mereka menghormati dan mengiktiraf ilmunya. Contohnya, ulama seperti Sheikh Muhammad bin Abdul Salam al-Arabi, Sheikh Abdul Qadir bin Shukron, Sheikh Muhammad bin Zahir al-Hawari, Sheikh Muhammad bin Hassan al-Janwi, Sheikh Abdul Rahman bin al-Hajj, dan Sheikh Muhammad bin Ahmad al-Rahuni semuanya mengiktiraf Sheikh Tijani sebagai seorang ulama besar yang berdedikasi dalam ilmu syariat.
Perkara Kelima:
Para pemimpin tarekat Tijaniyah di seluruh dunia adalah ulama terkemuka dalam ilmu syariat. Mereka termasuk ulama seperti Sheikh Muhammad bin al-Mishri al-Qasim al-Tunisi, Sheikh Ahmad bin Muhammad al-Banani, Sheikh Muhammad bin Ahmad al-Sanusi, Sheikh Ibrahim bin Abdul Qadir al-Riyahi, Sheikh Muhammad bin Abdullah al-Jabari, Sheikh Muhammad bin Ahmad al-Kansousi, Sheikh Muhammad bin Muhammad al-Saghir al-Tashiti, dan banyak lagi. Semua mereka adalah ulama yang diiktiraf dalam ilmu syariat dan tasawuf.
Perkara Keenam:
Karya-karya para ulama Tijaniyah yang mereka tulis dalam bidang syariat adalah bukti ketinggian ilmu mereka. Contohnya, kitab (الشرب المحتضر من معين بعض أهل القرن الثالث عشر) oleh Sheikh Jaafar bin Idris al-Kattani, kitab (سلوة الأنفاس في أعيان فاس) oleh Sheikh Muhammad bin Jaafar al-Kattani, kitab (اليواقيت الثمينة في أعيان مذهب عالم المدينة) oleh Sheikh Muhammad Bashir Dhafir al-Madani, kitab (شجرة النور الزكية في طبقات المالكية) oleh Sheikh Muhammad bin Makhlouf, kitab (الاستقصا في أخبار المغرب الأقصى) oleh Sheikh Ibn Nasser al-Salawi, dan kitab (حلية البشر في أعيان القرن الثالث عشر) oleh Sheikh Abdul Razzaq al-Bitar.
Melihat kepada kitab-kitab tersebut, dapat dilihat bahawa ulama-ulama Tijaniyah adalah ulama yang mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam syariat dan tasawuf. Nama-nama mereka sering disebut dalam sanad-sanad ilmu syariat seperti hadith, fiqh, dan usul. Contohnya, kitab (الشموس الشارقة) oleh Sheikh Muhammad bin Ali al-Sanusi, kitab (رياض الجنة) oleh Sheikh Abdul Hafiz bin Tahir al-Fihri, dan kitab (إمداد الفتاح) oleh Sheikh Abdul Fattah Abu Ghuddah.
Secara keseluruhannya, tarekat Tijaniyah adalah tarekat yang berasaskan ilmu syariat yang kukuh dan dipimpin oleh ulama-ulama terkemuka. Ini menjadikannya terkenal sebagai "Tarekat Ulama" dan dihormati oleh umat Islam di seluruh dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan