Rabu, 8 Februari 2023

KAABAH DAN KEMULIAANNYA


KAABAH ADALAH BATIN RASULILLAH SAW

JASAD BAGINDA BERASAL DRPD TURBAH KAABAH

DI ASINGKAN JASAD BAGINDA SAW DI MADINAH KERANA HIKMAH TERTENTU

ASAL USUL KAABAH ADALAH DARIPADA TITISAN YG MENGALIR DARIPADA CAHAYA NUR MUHAMMAD YG MENGHADAP ALLAH SWT

NIAT KETIKA MELAKUKAN HAJI DENGAN MEMASUKKAN KEFAHAMAN TENTANG ASAL USUL KAABAH 

Maksud menghadapnya kita ke arah kiblat yg mulia dengan sebab diri Baginda saw yg mulia
adalah dengan menghadapkan keseluruhan anggota zahir dan batin kita ke arah kaabah

(kaabah adalah ia berasal drpd ruh/cahaya peluh Baginda saw)

kerana mengikut apa yg disuruh didalam alquran dan kerana mengikut akan Baginda Saw

kiblat adalah satu tempat khilafah Allah swt dan benih fitrah segala ciptaanNya

yg menunjukkan kepadaNya Abid yg sebenar (Rasulullah )supaya dapat menyempurnakan arah kita kepada Allah swt

dengan mendahulukan/mengutamakan zahir Nabi yg agung dan batin cahayanya yg memancar..

apabila kamu sudah memahami akannya
maka kamu tahu bahawa baitullah tersebut adalah makhluk ciptaanNya bukanlah tempat sembahan
bukan dapat memberi manfaat, mudharat,
bukan dapat menarik rezeki atau menolak akannya

melainkan qudrat dan iradah Allah yg memberi kesan

jauhkanlah diri kamu drpd menyembah akan batu..

kucupan kita pada hajarul aswad adalah untuk men-agungkan cahaya Allah jua

kerana banyaknya tajalli2 Allah swt di baitullah 
kerana kaabah adalah pintu khilafahnya..

Nabi saw mengucup akan hajarul aswad dan bertawaf adalah kerana meng-agungkan perkara/sesuatu yg Allah swt agungkan akannya 

itulah(kaabah) adalah batin Baginda Saw

kerana Baginda Saw diciptakan drpd tanah baitullah ..

hanya ditanamkan/dimaqamkan pd lain drpd baitullah supaya baitullah itu tidak dijadikan sembahan

kerana banyaknya tajalli Allah swt terhadap kekasihnya Saw padanya

(jikalau digabungkan(diletakkan maqam baginda saw di baitullah)

sesungguhnya Baginda saw berhijrah dr mekah (ke madinah) adalah untuk menyempurnakan kerinduannya kepada rumuz2 batinnya(kaabah)

juga supaya terbangkit/terhasil atasnya pembukaan zohir tajalli kebesaran cahaya2 hakikat2 batin..

maka dihantarlah Baginda saw sebagai Rasul mulia ke jazirah arab

itulah tanah galian kekuatan rahim2 kenabian(tempat lahirnya para nabi)

supaya memperkuatkan atas kesempurnaan kembali kpd daerah batin Baginda saw..

maka Allah swt telah memuliakan tanah arab dan hati2 tanah arab dengan mempertundukkan mereka supaya dapat khidmat kepada ibu mereka (mekah)

itulah ibu segala negeri, 
keluarga,tempat rujuknya dan ruh kpd negeri tersebut

kaabah/mekah bersifat kasih sayang/lemah lembut terhadap cawangan2nya/pecahan2nya
dan bersifat rindu terhadap cawangan2nya

seperti rindunya seseorang kpd sesuatu musim

kesimpulannya: 
bahawasanya Allah swt telah menentukan bahawa tidak akan menerima sesiapa yg bertawajjuh kpdNya tanpa menjadikan Rasulillah saw sebagai khalifahNya(wasitah) secara zahir dan batin

itulah kemuliaan Baginda Saw satu kanzun(rahsia) masa,tempat,jirim2 dan Aradh

tidaklah mulia melainkan dengan sebab khalifahNya Saw dimuliakan/diagungkan oleh Allah swt

semata2 atas dasar kurnianNya..

kiblat seorang yg sedang solat bahawa ia menyedari,beriktikad dan merasai /zauq bahawa ia sedang berada di atas ribaan Baginda Saw

sepertimana seorang anak di atas ribaan ibunya

dan sesungguhnya Baginda saw didalam hadrah Tuhannya..

yg sedang solat bergerak ia dengan sebab digerakkan oleh tuhannya..

menyembah akannya dengan menjadikan Baginda saw sebagai perantara seagung2 makhluk dengan menghadap dengan keseluruhan zatnya dan hatinya di dinding baitullah..
seraya beriktikad bahawasanya ia adalah drpd nafas2 Baginda saw ..

via ~ Qutubul Aqtab Sidi Ahsan Albaqili Alhasani Almaghribi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan