Rabu, 7 Februari 2024

ISRA MIKRAJ TANDA KEAGUNGAN DAN KEMULIAAN BAGINDA SALLALLAHU ALAIHI WASALLAM

MAKHLUK RABBANI 
البشر ليس كالبشر #بل ياقوتة بين الحجر 

Janganlah kamu menyibukkan akal kamu dengan bertanyakan bagaimanakah Baginda saw mikraj/naik ke langit atau diperjalankan ke baitul maqdis
itulah kenyataan benar yg kamu dengar akannya
para malaikat,mikraj,
buraq,
Rafraf(hamparan/selendang),
batasan sidratul muntaha,
istiwa,
qolam dan bunyian qolam sedang menulis,
kedengaran suara abu bakar,
ucapan wida’ jibril dan doanya
dan amanatnya
terbukanya pintu2 langit
keberadaan malaikat di langit2 dan keajaiban mereka
malaikat kanan dan kiri
syurga dan neraka
bintang yg bersinar
Nabi saw menjadi imam para Nabi2 AS di baitul maqdis
-keajaiban kejadian keseluruhan alam malakut
sesungguhnya semuanya itu ia adalah tersingkapnya rahsia zarrah Nabi Saw

-diperlihatkan kpd Baginda saw akan keajaiban ciptaan Allah swt yg asalnya drpd Nur Hakikat Baginda saw

Isra’ itu bermaksud berenangnya Nabi Saw didalam lautan cahanya2nya melalui pembukaan Rabbani

berjalannya dan Naiknya(mikraj) Nabi saw adalah dengan Zat diri dan ruh Baginda Saw
tetapi bukanlah dengan cara kebiasaan,
bahkan dengan cara yg mencarikkan adat kebiasaan 
yg dipernamakan sebagai fathul akbar
sesungguhnya pembukaan pertama yg berlaku adalah pembukaan pd makrifah akan Tuhannya
maka Allah swt mahabbah akan Nabi saw dan juga menjadikannya makhluk pilihanNya

dan Allah swt meletak akan hijab terhadap Baginda saw drpd mengetahui akan hakikat ciptaan diri Baginda Saw 
adalah kerana hendak mempermudahkan atas Baginda saw akan urusan yg sangat besar(penting) yg tidak diketahui akannya oleh selain baginda saw

yaitu urusan yg akan dipertangung jawab terhadapnya oleh Allah swt
maka tiada kepenatan seumpama kepenatan Baginda saw kerana banyak anaknya
 
kerana keseluruhan makhluk ini adalah anak2nya (didalam medan hakikat)
(ahli taat atau sebaliknya)

adalah Baginda saw berada ditempat yg sama (ketika isra dan milraj)
bukanlah berpindah mengikut jalan adat kebiasaan bahkan secara luar biasa

adalah Baginda saw isra’ dengan keseluruhan badan Baginda saw dan dengan Ruhnya untuk melihat keseluruhan zarrah yg Allah swt Meng-adakannya di dalamnya

berpindahnya Nabi Saw drpd alam rendah ke alam yg tinggi adalah pada masa yg sama

qudrah Allah swt tiada sekatan oleh sesuatu
hanyasanya kemuncak pencapaian akal adalah ia mengetahui bahawa Allah swt boleh melakukan apa yg dikehendaki olehNya dalam kerajaanNya

sesungguhnya Allah swt telah melakukan sesuatu(menzahir qudrahNya) terhadap kekasihnya yg agung apa yg dikehendakiNya

(ketika isra mikraj)kelihatan matahari dan bulan terbit didalamnya
juga kelihatan orbit2 berada dipaksinya
dan Baginda saw meliputi pengetahuannya perincian Zat dirinya

semua itu adalah berenangnya Baginda Saw didalam lautan hakikat Adamiahnya 

Baginda Saw dan tatkalamana selesai berenang di dalam hakikat Adamiah dan kelaziman2nya
maka seterusnya Baginda Saw merenangi didalan lautan hakikat Muhammadiyahnya 

maka masuklah Baginda ke dalam hadrah buta/kelam yg Rabbani (العمى الرباني), 

hadrah yg tidak boleh digambarkan akannya (tidak boleh dipersoalkan bagaimana tempat tersebut)
itulah hadrah yg tunggal/Esa yg Allah tajalli dengan sendirinya oleh ZatNya yg maha tinggi didalam hakikat Muhammadiyah (yaitu dengan kesempurnaan/keseluruhan ZatNya

maka tenggelamlah Baginda Saw di dalam lautan hakikat nur2 kunhi Allah swt..
maka ghaiblah drpdnya Asma2 dan Sifat2 Allah (ketika tenggelam didalam lautan nur2 kunhi)
apatah lagi diri Baginda saw

-itulah hadrah (ما زاغ البصر و ما طغى)

penglihatan Nabi Saw
tidak berpaling (dan tidak melampauinya) maksudnya, tidak berpaling dari apa yang dilihatnya dan tidak pula melampaui apa yang dilihatnya pada malam ketika ia diisrakkan dan ketika bertemu dengan Allah swt

-dan juga hadrah
‎(لقد رآى من آيات ربه الكبرى)

 (Sesungguhnya dia telah melihat) pada malam itu (sebagian tanda-tanda kekuasaan Rabbnya yang paling besar) yang paling agung, dimaksud adalah sebagian dari tanda-tanda itu, maka dia melihat sebagian dari keajaiban-keajaiban alam malakut, dan Rafraf berwarna hijau menutupi cakrawala langit, dan malaikat Jibril yang memiliki enam ratus sayap.

hadrah yg tidak diketahui akannya melainkan tuan empunya diri yg sedang tenggelam didalam hadrah kunhi tersebut

itulah hadrah yg terputus/terhalang padanya keseluruhan ilmu2 dan isyarat makhluk2 Allah yg lain melainkan diri Baginda saw yg mengetahui akannya

maha tinggi hadrah tersebut drpd apa yg cuba kita sifatkan/gambarkan/bayangkan

‎نفحات_في_الطريقة_التجانية
‎ -سيدي الحاج الاحسن البعقيلي رضي الله عنه

Tiada ulasan:

Catat Ulasan