🌹EDARAN ZAWIYAH lRAAH 10🌹
INSAF ADALAH PETANDA SEORANG RIJAAL
🍀 الإنصاف ؛ قَبول الحق إذا تعيَّن 🍀
Al-lnsaf
-menerima kebenaran dengan hati yg terbuka apabila telah nyata kebenaran tersebut
*cara menerima kebenaran itu ialah dengan membenarkan akannya tanpa penolakan dan wasangka*
sebahagian kandungan yg ditulis oleh Syeikhul Islam Sayidina Alhaj Sidi Ahsan Albaqili Aljafari Alhasani Assusi Albaidhawi
kandungan tersebut adalah mengenai apa yg berlaku antara beliau dengan temannya Sidi Ali Al-lsafi Assusi didalam hadrah Efrini,(mereka berkongsi satu ijazah dan sanad)
yaitu setelah kewafatan Syeikh mereka (Syeikh Husain Al-ifrini Alhasani)
apa yg kita dapat faedah drpd Sidi lsafi tersebut -hatinya panas membara kerana hendak mengenali dan bersuhbah dengan seseorang yg mewarisi hadrah Syeikhnya(Sidi Husain al-ifrini)
seperti mana adat kebiasaan ahli insaf,iaitu tidak menjadi penghalang antara mereka oleh kedudukan mereka,ilmu mereka,umur mereka,khidmat mereka terhadap masyaikh kibar dan anak kpd auliya yg terdahulu,
yaitu tidak menjadi penghalang terhadap mereka utk bersuhbah dengan empunya waktu(qutub zaman)
sebagai penyempurnaan makrifah dalam mengenali wali umpama beliau drpd kalangan wali2 Allah swt
dengan tasrif2 hadrah ilahi yg tidak terkiranya kurnian ilahi dan sekatannya
Firman Allah swt :
يفعل في ملكه ما يشاء
Allah swt boleh melakukan didalam kerajaanNya apa yg dikehendakiNya
" يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ "
Allah swt memberi kpd sesiapa yg ia kehendaki akannya nisbah perempuan dan lelaki
walaupun dalam keadaan telah mencukupi susuan/didikannya dan sempurnanya tarbiah melalui syeikhnya sidi Husain ifrini(sblm wafatnya)
dan juga setelah mendampingi pembesar2 khalifahnya syeikh pada hayatnya
sehinggakan Maulay Albaqili Ra telah mendapat ijazah drpd guru beliau sidi Husain ifrini seprtimana diperolehi oleh sidi lsafi tersebut
beliau mengikuti/menuruti semua langkah sidi Ahsan Albaqili dan menyerahkan diri kpd empunya waktu(qutub zaman) serta mencampak apa yg telah beliau perolehi dan capai
beliau bersuhbah dengan Sidi Ahsan Albaqili walaupun dlm keadaan telah pun mendahulu khidmat dan tarbiah beliau
(walaupun sidi Ahsan lebih muda drpd beliau)
kerana beliau sangat mengetahui pd setiap waktu,ada rijaal/pembesar2 wali dan pintu2(khusus)
kataku (Sidi Ahmad Alhadi Alhasani)
itulah bandingan daulah kerajaan yg zahir
setiap kali muncul pemerintahan yg baru di kalangan ummah
maka wajiblah atas semua memasuki di pemerintahannya dan daulahnya dan wajiblah baiah akannya
demikianlah pemerintahan batin,
setiap kali dilantik naib baru drpd hadrah ilahi
maka wajiblah atas semua-orang2 pilihan dan masyarakat awam-taat kpd pemerintahan tersebut dan hendaklah ia memasuki ke bawah pemerintahannya-(sama ada yg hidup atau yg telah mati)
berkata maulana Albaqili RA:
kemudian terhimpunlah ruh2 kewujudan keseluruhannya
maka terletaklah ruh2 orang mukmin didalam satu bekas/kotak,dan setiap ruh tersebut beserta dengan reka bentuknya
firman Allah
setiap semuanya kami lazimkan akannya pergerakkannya di leher(dikekang akannya)
dan terletak ruh2 orang kafir didalam satu bekas beserta dengan reka bentuknya
kemudian digantung pd leher masing dengan sifat2nya yg telah diserahkan ketika proses baiah
kemudian diletakkan bekas ruh2 mukmin di bawah ketiaknya yg kanan
dan bekas ruh2 orang kafir di sebelah ketiaknya kiri
aku katakan(sidi Ahmad Alhadi Alhasani):
rahsia demikian itu adalah bahwasanya madad ilahi datang/turun memgikut pakaian empunya waktu(qutub alghaus)
barangsiapa yg tidak mengarahkan sir kpd empunya waktu,yg melimpahkan limpahd madad tuhannya yang baru turun dr hadrah-sama ada telah nyata bagi atau tidak-
maka ia kan kehilangan limpahan madad tersebut dengan sekelip mata..
kehilangan yg tidak dapat diganti/tampung akannya oleh masa yg panjang yg berpanjangan atau oleh zikir khas yg tinggi
kerana sesungguhnya pembesar jalan/toriq ini bersepakat bahawa orang berpaling empunya waktu(qutub ghaus) akan mendedahkan diri kpd kemurkaan tuhan
dituliskan pengkhususan ini oleh Sidi Ahsan albaqili Ra
nasnya seperti berikut :
telah berkata kpdku oleh Sidi Haj Ali ibnu Ahmad lsiki :
tatkala matinya Sidi Haj Husain lfrini,aku telah memohon kpd Allah supaya dipertemukan khalifah Sidi Husain lfrini..
sehingga aku meyakini bahawa orang adalah Sidi Nazifi RA tanpa keraguan
maka aku pun berazam utk menziarahi sidi Nazifi RA dan Syeikh Tijani Ra..,
dan tatkala aku sampai ke marakech, dan berhubung dengannya..
sidi Nazifi RA mengatakan kpdnya :
pergila ke tempat mana yg disuruh akannya
dan aku mengetahui ia dapat mengetahui (keinginan)
dan ia menasihati akan daku
bahawa khalifah bukanlah ada padanya,dan aku sendiri yg akan datang kepada kamu
kepada Allah SWT segala pujian yg memperkenankan doaku dan memperkenalkan dengan khalifah syeikhku(sidi Husain yifrini)
-aku katakan(sidi Ahmad Alhadi Alhasani):
moga Allah meredhai mereka semua ..
alangkah tingginya sifat mereka
dan alangkah tingginya keinsafan mereka
dan alangkah tingginya warak mereka
lebih2 lagi sifat sidi Nazifi RA yg berlepas diri daripada sekecil2 sifat keketuaan..
walaupun terdahulunya nisbah umur,dan lamanya beliau bersihbah dengan pembesar2 toriqah pada ketika itu
bahkan ia terlebih layak lebih drpd menjadi khalifah
pd zaman yg pancaroba ini
alangkah tersangat berhajatnya ahli nisbah(orang2 kenamaan dlm toriqah,ulama2)
atau ahli toriqah kita secara khususnya mengikut akhlak dan adab umpama mereka ini
yaitu dengan adanya sifat insaf dan sifat rendah diri yg dipuji akannya
dan mengelak diri drpd sikap nak kepada keketuaan ,dan hendak menjadi guru(dakwa sebagai syeikh)
dan jikalau mereka itu layak (bagi kedudukan tersebut) juga atau lebih dr itu
via zawiyah iraah malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan