Selasa, 25 September 2018

Tausiyah 8/2017


11.5.17 jawi ms111
Berkata Sidi Ahsan, dan adalah nur mrk mengalahkan kegelapan syaitan, mrk suci dr segala tujuan dan habuan, nur mrk suci dr habuan serta Allah, dan martabat, lihatlah satu kalam ini, mengiringi syaitan dan martabat, disamakan syaitan dan martabat, martabat itu tanda suluk tarikat suluk, apabila martabat menghentikan mrk dr maksud utama mrk iaitu masuk ke dlm hadrat Allah, maka jadilah martabat itu ain syaitan, sbb itu disamakan kegelapan syaitan dan kegelapan syaitan, martabat yg menyibukkan kamu dr Allah, dan martabat itu menjadi habuan, tujuan kamu, ia dikira diri syaitan, yg tidak memahami akannya iaitu masalah tajarrud dr habuan dan martabat mrk tidak akan mencapai fitnah martabat, martabat sebesar hijab dr memandang akan Allah, ia menempati ujian dr Allah, yg diletakkan di atas jalan2, barangsiapa menganggap manis martabat2 serta terhenti di sana, jadilah martabat itu ain diri hijab/penghalang dan halak/binasa, maka yg dicela bukanlah diri martabat itu tp disebabkan niat yg masuk dlm martabat, spt mana seseorang yg hendak musafir ke satu2 tempat, lalu melihat tanda isyarat yg ditunjuk di jalanan yg dia ambil manfaat drnya, sesiapa yg berhenti di situ yakni di sisi tanda itu dan menyibukkan diri dgn tanda itu dan menganggap itulah tujuan safarnya, maka tanda itu telah menghalangnya dr sampai ke tujuan asalnya, cth lihat dan baca tanda kl 230km, terhenti di sana, bc tanda ulang lg, shg lama masanya di situ, adakah ia sampai ke tujuan asalnya, nescaya tidak, maka ingatlah bhw tanda (martabat) itu bukanlah utk menghalang kamu bahkan hendak menunjukkan maksudukum amamakum (tujuanmu di hadapanmu), jadi tanda itu yg di jalan Allah dinamakan martabat, makam2, faman wakofa halaka, sapa terhenti disitu shj maka binasalah ia, sepertimana dinyatakan bhw martabat itu bukanlah dicela pd asalnya, bahkan yg dicela ialah niat yg dimasukkan pd martabat itu, maka sesiapa yg zuhud dr memandang kpd martabat2, dia akan dilimpahkan sekalian martabat kpdnya, sbb itulah dlm tarekat naqsyabandiah ada amalan yg mengejutkanku yg bertepatan dgn masyrab kita, tatkala mrk tenggelam dlm zikir mrk, wakaf adadi, wakaf anfas, istilah dlm tarekat mrk, selalunya mrk ulang kalimah ini slps zikir, ilahi anta maksudi wa redhaka matlubi, tuhanku engkaulah maksudku dan redhamu tujuanku, kenapa syeikh maulana bahauddin naqsyabandi letak zikir ini dlm tarekatnya, adalah utk tazhid muridnya drpd terhenti pd apa yg terlihat ia pd ketika suluk itu, sbb dlm suluk itu akan terkasyaf kpd mrk rahsia2 alam, maka zikir itu memperingatkan mrk akan maksudnya adalah Allah, bukan selainNya, dan setiap perkara yg muncul yg berlainan dr haq (Allah) maka ia adalah hijab, wajiblah membuangnya, itulah maksud anta maksudi, x kira semua, x rai semua, aku tidak berpaling kpd selain Kamu.

Mutohhir (mukhlis) mutatohhar (mukhlas)

Maka diikhlaskan mrk, Allah mengikhlaskan mrk, perbezaan antara ikhlas dan mukhlas, jauh beza antara bumi dan langit, syuhud mrk (yg nak ikhlas) kpd ikhlas itulah ain hijab, adapun mukhlas itu tiada usaha ttp Allah yg mengikhlaskan mrk, kalaulah mrk bersungguh2 utk melakukan syirik iaitu menghadirkan selain Allah maka xkan menjadi krn mrk dipaksa ikhlas (maqhurun alal ikhlas), manakala org yg ikhlas itu ialah mrk yg berusaha utk ikhlas, perbezaan yg jauh sekali, iyyaka nakbudu waiyyaka nastaiin, mukhlas itu penghujung kpd muskhlis, khalas itu pemberian kurniaan Allah semata2, mukhlis dihalang dr khalas sbb syuhud mrk ikhlas, susah keluar dr hadrat ikhlas itu, maka mrk yg khalas kpd tuannya itulah mukhlas, taharah syarif asli, kesucian yg lain kasbi, lihatlah beza ketara antara asli dan kasbi, spt beza antara jauhar dan arad, dan satu kelompok drpd org yg terkemudian yg diserupakan mrk dgn org terdahulu iaitu salaf, kelebihan para sahabat bukanlah sbb byk amalan, dikhususkan dgn inayah Allah, spt matahari hadrat haq ttp di sisi Allah perumpamaan yg lebih tinggi, adapun ungkapan, umpama, keilmuan, kefahaman, dalil ketinggian kita itu hadis(baru) tiada syak lg, petunjuk kpd mrk yg berakal bukan yg lain, memadalah org yg bijak pandai itu kpd isyarat shj x perlu huraian yg panjang

Dan perumpamaan hijab2 100 ribu umpama habuan nafsu yg tidak menyukai kecuali hendak memakai pakaian tuannya, maka nafsu dicipta secara secara paksa serupa dgn empunya iaitu Allah, sbb itulah nafsu berusaha kpd ananiyyah iaitu keakuan, lihatlah kebesaran kurniaan Allah, keagungannya krn ia menanggung sifat ketuhanan, sbb itu dicipta segala kebaikan keseluruhannya iaitu mengembalikan nafsu kpd akhlak kehambaan iaitu menyalahi sifat yg ia hendak, maka pakaiannya itu pakaian ubudiah, mengapa nafsu berusaha utk menyerupai sifat ketuhanan? krn ruh itu makhluk yg diciptakan drpd kemurniaan nur Ilahi dan menanggung akan sifat ketuhanan, ada hadis nabi dlm hadia bukhari khalaqa Allah adam ala suratihi, diciptakan nabi adam dlm gambaranNya, maksudnya dia menanggung akan sifat2 ketuhanan, maka sbb itulah nafsu secara semulajadi (khilqatan) hendak menyerupai akan tuhannya, maka maksud dr ilmu tazkiyah dan tasawuf, iaitu hendak menghalang nafsu dr menyerupai tuhannya, dan pakaiannya pakaian kehambaan, maka apabila dia telah memperkemaskan kehambaannya, Allah akan mengizinkan nafsu tersebut utk menzahirkan sifat ketuhanan dan akan jadi nafsu sempurna, nafsu kamil, nafsu rabbani khalisatun, ttp dr bab ubudiyyah, dgn sbb kehambaan itulah maka ia kekal dgn sifat kehambaan, dipenuhi dalamannya dgn sifat uluhiyyah, itulah hamba yg sempurna, yg mana batinnya ketuhanan, dan zahirnya hamba, maka sekadar mana dia menzahirkan kehambaan sekadar itulah sifat rabbani tertanam dlm dirinya, ini timbangan ilahi, ala kadari itqanu sifatul ubudiyyati zohiran, ala qadri imtila'i sifatul ilahiyyatu batinan, sekadar mana bg hamba menzahirkan sifat kehambaan itulah petunjuk bhw diabadalah seirang hamba rabbani, mengikut arah ini,

Tidak terlihat di kalangan sahabat byk menzahirkan sifat rabbani, iaitu perkara yg mencarik adat, terbang dll mcm ahwal sufi, tidak terlihat di sisi mrk itu, jikalau kita menghimpunkan apa yg zahir pd sahabat, kumpulan semua sahabat, tidak sampai apa yg dizahirkan oleh seorang wali, ada seorang wali lebih keramat dr sekalian sahabat, krn sahabat mrk tersangatlah sempurna, tidak menzahirkan sifat ketuhanan, menyembunyikan akannya, pegang, tidak membiarkan ia keluar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan