Berkata Maulai Albaaqili pd salah satu risalahnya yg masyhur
yg ditujukan kpd Sayyid Abdullah bin hasan attumali alhifyani
beliau bertanyakan tentang toriqah tijani dan toriqah sufi yg lain
nasnya seperti berikut :
kemuncak apa yg dicari akannya didalam kitab sufi2 drpd ahli toriqah yg kedua ialah apa yg terbina atas mencari pembukaan kauni atau rabbani
itulah arah tauhid sufi terhadap tuhannya yg adalah ia kemuncak penghujung syeikh2 mereka
adapun ahli toriqah kita yg muqarrabun dan kamil
sesungguhnya telah disatukan hati2 mereka dengan tuhan mereka tanpa sebarang permintaan
aku berkata :
wujudnya permintaan dan kehendak diri disisi sebahagian ahli toriqah kita adalah menunjukkan ada kecederaan pada silsilah mereka dan orang yg ada ikatan dengan sanad mereka
bahkan setiap drpd mereka telah mendapat tarikan ilahi drpd tuhan mereka,dan difanakan drpd memandang akan diri mereka dan juga gambaran akwan/makhluk
maka Allah swt telah mengekalkan mereka denganNya dan bersamaNya didalam hadrah qurratul ain Muayanah,
mereka tidak perlu kpd penyucian(seperti dlm kumpulan2 sufi)
kerana ia adalah toriqah wusul yg bukan toriqah berjalan,suluk dan pencarian
-tidak ada tarbiah(sufi) padanya yg berbetulan/menyamai pimpinan sufi-
kerana Allah swt telah menghilangkan akan kehendak/keinginan kami dengan kehendakNya
juga menghilangkan musyahadah akwan dengan musyahadahNya
dan terkadang dipanjangkan umur mereka selama 60 tahun,tidaklah mereka itu melihat(umpama kasyaf)atau mendengar akan kaun/makhluk kerana diperlihatkan/diperdengar akan kebesaran sifat jalal Allah swt
tidaklah dinamakan toriqah ini sebagai toriqah kaum dan sufi
bahkan dinamakan toriqah nabawi tijani..
yg mencemburui oleh Allah akannya
Allah swt tidak suka orang mengenali ahlinya didunia dan di akhirat walaupun diri mereka
fahamilah akannya !!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan