Bersyukur krn dimuliakan kita mahabbah Allah dgn kehadiran maulana syarif, moga dpt keberkatan syeikh,moga dimaafkan kekurangan kita, ms 85 baris kedua, maka wajiblah atas tarikat pertama murajaah nabi mrk, bhw rasulullah syeikh akbar tarikat pertama, sabda rasulullah kpd pemegang bendera tarikat,ana penjamin kamu, tiada habuan makhluk atasmu, kalam ini ditujukan kod syeikh dan ahli tarikat ini. Berkata sidi ahsan, tiada habuan atas mana makhluk atasmu, sesungguhnya Allah yg menjamjn urusan kamu atas tgn rasulullah,maka disebutkan di sini, tinggalkan apa yg kamu dpt drpd syeikh kamu krn akulah penjamin kamu, tinggalkan tarikat kedua, krn bergantung, merosakkan kesucian tarikat, disebutkan percampuran, sucinya tarikat ini drpd tarikat kedua, keistimewaan tarikat ini pd meninggalkan tujuan serta Allah, melainkan mengesahkan kehambaan, tiada sah kehambaan kecuali menyucikan diri dr tujuan dunia dan akhirat, dinamakan ahli tarikat kedua sbg wali, sbb byk perkara yg menyalahi adat, perkara yg menyalahi adat ini juga boleh berkongsi ia dgn org2 kafir, iautu ahli riyadah, maka tidak dikiaskan kpd wali2 Allah dgn perkara yg menyalahi adat, dlm kitab ibriz ada disebut brp byk drpd tukang sihir dibina kubah atas kubur mrk, brp ramai wali dipijak kubur mrk, org awam suka mengambil kira perkara yg menyalahi adat kpd wali, sbb itu masyhur kata sufi istiqamah lebih baik drpd seribu keramat, imam junaid ketua sufi ditanya ttg seorg lelaki teebang di udara, burung juga terbang,org itu berjalan ats air,katak pun sama, ada seorg dpt ke bumi maghrib selangkah, pelik apa syaitanbpun boleh, tetapi lipat bumi sebenar adalah kamu dpt lipat dr nafsu ke nafsu sampai ke hadrat Allah, barangsiapa nak lihat terbang di udara, lihatlah kpd brahma, atau pergi ke tibet, dgn sbb mrk menyalahi nafsu mrk dpt fath kecil, sbb kecil krn medan dpt tadsarruf selain Allah, kecil selain Allah, di sisi Allah, itu hanyalah khalayalan, fath nafsani, pembukaan yg dicela, cari selain Allah, bina perjalanannya kpd selain Allah, dicela sama sekali, dan suluknya, dan jg nisbah sampai, perkarabyg memutuskan seseorang dgn Allah ialah sibuk dgn selain, sibuk dgn pembukaan, maka selamatlah tarikat ini dr selain Allah, org yg mendakwa muqaddam mrk tarbiah dgn jalan kedua bila mengajak kpd selain Allah, tarikat pertama di sisi awam tidak dinamakan wali krn mrk melepaskan diri mendakwa sbg wali, sedangkan mrk telah melepasi tahap kewalian kpd tahap kehambaan, kehambaan itu keluar dr hadrat kewaliam, mrk tenggelam dlm hadrat Allah tanpa suluk, fadhlul ilahi, tiada alamat wali kecuali secara terpaksa, bukan dgn usaha, mrk melepaskan diri dr wali dgn mengetahui qali sebenar adalah Allah, rasa malu utk bersifat dgn sifat wali, Allah hual wali, zauk kehambaan ia akan melihat siapa kata dia wali seakan mencerca dia, hadrat yg mulia ini malu mrk itu de berkongsi nama dgn Allah, Allah tidak disifatkan dgn kehambaan, berbeza dgn wali, wali itu nama Allah, tidak layak bg hamba, siapa menamakan hadrat tijani dgn wali maka dia merendahkan mrk, kalau wali sekalipun itu pinjaman semata, mrk tenggelam dlm lautan kehambaan, tiada makam, tidak dikaitkan mrk dgn makam, mrk mengetahui bahawa wali sebenar adalah Allah, jikalau Allah bg tasarruf, tasarruf dgn Allah, bukan dgn sir atau himmah mrk, bukan personal, himmah paksaan dr Allah, bertasarruf secara paksa dr Allah, serta mrk sembunyikan urusan khidmat tasarruf, krn beekait rapat dgn kehambaan, tiadak ada ungkitan bg mahkhluk kpd kamu, begitu juga tiada kpd sahabat kamu (firman) la yamunna alaika an aslamu...bukanlah sahabat itu terhad kpd sahabat rasulullah, ttp kpd pengikut syeikh juga, ana kafiluka, dan drpd lisan nabi, aku murabbi kamu ikut perintah tuhan, kamu akan berjaya dgn sbb suhbah baginda, dan dr kalangan pengikut kamu, ashabuka ashabi, fuqara kamu fuqaraku, ini martabat ahli tarikat ini, krn kurniaan Allah, mengapa diperingatkan dgn kurniaan shg tahu kita tak layak, bukan dgn sbb pembalasan, jgn takabbur atas yg x dpt, jgn lihat diri lbh dr yg lain, ini lah rawatan, rasa x layak, inilah rukun utama dlm hadrat ini, maka x cari pee
kara lain, cukup kita dinisbah kpd Rasulullah, nak apa lg, takutlah drpd dicabut dr nikmat ini, jgn cari benda lain, ikatlah tgn kamu pd tempat yg ditunjukkan kpd kamu, makam ihsan bersyukur atas nikmat2, syukur itu asasnya tidak melihat diri tiada kelayakan, dgn cara kita bermuamalah ini akan bertambah nikmat lg, bukan dgn sbb zikir, nikmat itu didapati dgn rasa kerendahan diri, di dlm tarikat ini tidak diminta diangkat hijab krn angkat hijab itu mendahului Allah, sidi ahsan berkata mencari fath menghalang fath, mesti ingat, طلب الفتح عائق عن الفتح، ini berlainan langsung dgn tarikat kaum, tidak masuk ke hadrat Allah kecuali dgn buang iradat, (melainkan ada tujuan utk mensahihkan kehambaan), jgnlah lalai dr membaca sirah syeikh di penghujung umurnya, itulah dimuktabarkan, adapun awalnya dimansukhkan dgn yg akhirnya, nasakh itu isyarat pemilik syariat iaitu Rasulullah, maka buang iradat kamu, wp ibadah kamu nak kenal tuhan, nak pintu terbuka, jauhkan diri kamu dr tujuan, jadilah hamba sebenar, tinggal iradat diri utk dpt iradat tuhan, al fadhlu syaratnya tanpa usaha, kalu usaha dibalas, tidak meninggi atas makhluk Allah, yg menberi adalah Allah, yg menegah jg Allah, jika kamu disakiti, lihatlah Allah, jgn terhenti kpd makhluk, jgn maafkan mrk sbb Allah yg mendidik kamu, bukan mrk, jgn membalas mrk krn Allah yg menggerakkan mrk, zahir dan batinmu dgn Allah, kamu hanya khayalan dlm hakikat Allah, redha dgn hukuman tuhan, semua itu penzahiran Allah, adapun doa itu utk menzahirkan sifat kehambaan iaitu bergantung harap kdpd Allah, perkemaskan adab kamu,
Mementingkan perkara yg disuruh oleh syeikh adalah mementingkan syeikh,
Tausiyah Sayyidi tentang Hakikat diri Baginda Rasululllah SAW dan pegangan Ahlu Sunnah Wal Jamaah tentang Rasulullah SAW
klik link di bawah utk dapatkan rakamannya
https://drive.google.com/file/d/0BwGh93FtkmwsMlh3QzNvZk4wdDg/view?usp=sharing
إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ💐
Jgnlah mengharap ipah ayas kewalian krn hamba tiada upah, dan berkata asfiya tiada ganjaran kpd Allah, in ajriya illa ala Allah, bukanlah mencari upah, bukanlah berazam dpt upah, apbl bebas dr pahala (tajrid) dan amalan dan wilayah,berpaling kpd makam, dgn berpalingbdr habuan diiri, dan kelaziman diri dan fana dr semua itu, akn sbg fana ilmu dan zauqi, maka bersinar diri kamu cahaya matahari asma Allah dan sifat, dan apabila fana dgn melihat zat Allah, maka menyinari atasmu lautan cahaya kebutaan zat, kebutaan krn di sisi zat bila muncul maka buta yg lain, tidak boleh menasifatkan zat, bahrul ama, maka tertutuplah ruang2 ronggamu, drpd kelaziman zat Allah menyebabkan fana selain Allah, jdlah kamu diri zat, telah terbuka dgn asma Allah, dan kekallah terbuka dan tertutupnya, maka fana lah dirinya yg zahir batin dgn munculnya cahaya langit yg ghaib di sbb bermesra di langit diri kamu yg fana, maka kekal debu yg hancur di langit dan bumi kemanusian kamu, jal keadaan beehubung langit bumi tuan kamu, dlm keadaan terpisah majzub dgn zat tuhan, dan jazbah dgn magnet, jadilah kamu bukanlah kamu, bahkan sempurna bila fana zat, semua racun ada penawarnya, jadilah ubat yg telah jd makjun yg dimakjun dgn rahmat rabbani, kamu jd penawar kpd ciptaan ALLAH, jdlah kamu sbg sihat dgn sbb afiat tuhan keseluruhan, yg telah menjamin oleh tuannya, kekal dlm hadrat Allah, dlm tajalli, maka akan menghiasi dgn makam hullatul ismi zat yg terahsia drpd org lain dr yg bukan jenis kamu, yb telah ditumbuk lumat dihidupkan dgn tumbuhan tuhan kamu yg bersifat hayy, hidup dgn zat Allah, mati dan hidup dgn Allah, lan yalija malakutas samawati man lam yulaf marratain, mati hacur lebur hidup kembali, dgn syarat mati pertama lebur, mati sblm mati, (kalam makna), majazi, dlm majaz ada takwil, maka hiduplah dgn dahan pucuk2 kurniaan Allah, maka gembira dgn satu nafas drpd kamu oleh alam yg bersifat rahmaniah khas, sidi husin alyifrini nak keluar, dihalang oleh rasulullah, nafasuka dawaul awalimi, maka letahuilah akan ilmu zauk yg wahbi bhw kitab rabbani tidak ditylis dab jg anbiya tidak diutus melainkan atas urusan yg satu dan tawajjuh mrk utk satu tempat dan zauk isyarat utk diri yg satu begitu jg ulamak tidaklah mereka mewarisi dan dihantar sbg pengganti rasul, tidak mengarang kitab dan tidaklah berjaga malam krn ilmu, dan tidaklah terarah perkataan mrk melainkan krn asatu arah, dan jg ahli zikir, itulah TAUHIDUL IBADAH, ke hadarat ketuanan yg sebenar, fan Allah mensyariatkan syariat dan hantar rasul atas tujuan tersebut iaitu hadrat ketuanan, fahami ia akan org yv faham, dan jahil jg sbb jahil, maka tenggelam dlm lautan org awam, dan atas perkataan itu jg ketahuilah insan tersusun drpd dua, zat ruhani itulah zat yg betul, yg ditujukan oleh perintah ilahi, tidaklah diketahui kevuali oleh yg tahu batin, tidaklah zat sepadan dgnnya, dan makanan zat dan minjman dan tunggakannya adalah padabilmu al ytan dan hadis dan ilmu zauqiah dan ilmu zauqbladuni yg wahbi, tiadalah habuan pd tanah, tumbuhan dan haiwan dan bujirin dll dan rumah zat tersebut adalah di alam barzakh dan merangkumi ruh ilahi, itulah asal ciptaan yg dipinjam (ariah) yg kosong yg mendapat nikmat yg murni dr perkara yg keruh terhadap hadrat tuannya, tidaklah menyukai syurga melainkan tempat penzahiran wajah tuannya, maka sgt gembira dgn jannah, bukan krn syurga tp krn ALLAH, syurga itu rumah redha Allah, sayang syurga krn tuan syurga, igt asal kita dr tanah, adapun asal ruh dan ibu itu adalah bauan akhirat dan cahayanya sekira2 dgn mengikut nama Allah, tidaklah dgn sbbbya dan tudak bersmaa dgnnya tp dgn empunyanya iaitu Allah, ditulis kitab rabbani sbg siasah rabbani terkeluar dr siasah diri kita, akal adalah cahaya utk siasah syariyyah, dan diutus ketua malaikat kpd ketua manusia drpd ahli yg kukuh di dlm lautan maalqasid tasrif supaya dpr beza manusia dan jin dan ada 2 zat dan kelazimannya, hantar malaikat utk beza zat asal dan baru, bila sempurna dpt beza dua zat, itulah org rabbani, dan membajak tanah dan setiap pergerakan dgn sbb Allah, nabi adam zat yg jami', semua kerja sudah tahu termasuk y
g terkini hari ini, dan menerangkan wahyu drpd Allah bhw zat tanah berpegang kpd sbb yg biasa yg digantung oleh Allah akan rezeki2, utk menutupi mata dr lihat sir Allah, krn rezeki terhasil dgn asbab kerja, tarkus sabab zindiq dan iktimad kpdnya syirik, sebenarnya sbb bukan tarik rezeki tp kudrat Allah, mesti rai sbb,asbab itu adat dan adat kadang2 xjd, data itu terkait atasmu bukan atas Allah, api itu membakar dgn sbb Allah,
Allah mampu mencarik adat, jgnlah tertipu dgn adat, jgnlah tertipu dgn pencarikan itu, kun maa Allah, bukan dgn sbb atau pencarikan itu, krn fa'il/tuan utk bersma sbb dan pencarikan, ti ggal sbb maksiat, bergantung dgnnya kufur, krn zat sbb berpegang kpd selain tuannya, Alwlh suka hamba yg bertukang/ bekerja dan benci penganggur, inilah zahir syariat, beserta dgn siasah yv terlipat syariat atasnya, jgnlah jdkan bekerja itu kelalaian dr mengingati Allah,jgn makan harta manusia secara batil krn ia merubah akan hati, tidak ada kesan melainkan dr tuhan,
Dan ketahuilah bhw nabi telah memperlihatkan atasbperkara yg telajbterdahulub dan akn dtg yg bergantung dgn ciptaan krn mabi asal kejadian, dan disandarkan apa yg ditetapkan drpd kunhu Allah dan tiadalah habuan pd perkra yg tifak diminta oleh zat, fan nabi asal usul milik allah, seumpama ada org masuk bandar dan masjid qurawiyyin dan kwsn dan setiap anak adam, dgn semata2 dikata bumi fez maka yiada tahu setiap sesuatu tanpa perlu memikir menfalam krn alam termasuk dlm hakikat nabi, dan nabi benih kejadian dan alam pokok yv tumbuh, dan pokok asal dr benih tersebut, dan nabi dikata bahan kejadian, dg sbb bahan tersebut jadilah alam ini ada, dan nabi bekas yg agung yg merangkumi dlmnya kewujudan, dan dr wajah ini meliputi baginda pd alam ini secara jumlab dan tafsil, meliputi dan mengetahui setiap zatah, bukan jalam majazi tp hakikat,krn wali besar mwmpu meliputi alam keseluruhannya warisan nabi, apbl turun kpd nabi satu kalimah, terhasil drpd musyahadah, dirumuskan dgn huruf2 rabbani mengikut rumus ilahi, tidaklah satu huruf kecuali menunjukkan seumpama bandar fez keseluruhan, nabi meliputi alam sblm lahir secara jasad dgn keseluruhan bandar2 yg telah ditetapkan oleh Allah, allah mentakdirkan kewujudannya, dgn sekira2 tidak tersembunnyi bg nabi krjn allah, apabila bc satu ayat tercetak dgn ayat tersebut zahir dan batin,dan ditafsir kod irg awam dan org yg istimewa setiap nafas nabi, tidaklah nabi mensiakan satu nafas kecuali mengakar alam ini, apabila zahir kpd para sahabat diterangkan kpd mrk zahir dan batin, batin = zat2 batum lebih agung drpd zahir iaitu ilmu warisan, tidaklah dizahirkan kpd umum manusia apa yg zahir, manakala yg batin kekal terahsia pd nabi dan diberi pd ahli yg khusus, dan mewarisi drpd rasulullah ialah syeikh yg disuruh mentarbiah manusia shghati kiamat, mewarisi satu perkara yg besar tidak mencukupi alam ini utk diterangkan, mngkhususkan warisan itu dgnnya yakni nabi, dan atas perkara tersebut, syeikh adalah pewaris sebenar, selainnya adalah pewaris majazi, hnya terkena percikan, yidak direct dgn Nabi, tidaklah melimpah satu madad sedikit atau buk melainkan khatmul wilayah terima dahulu dan menyampaikan madad tersebut kpd yg lain, beliaulah satu2 pewaris sempurna, yg lain2 terima drpd khatmul wilayah, hanyasenya mereka percikan, atau titisan bukan satu masyrab atau saluran , itulah rahsia antaranya dgn nabi, ilmu2 quran juga tersimpan dlm khazanah nabi, disampaikan kpd umum mengikut kadar kemmpuan mrk, dan diberi secara khas kpd ahli yg khas, dan juga disuruh menyembunyikan dan disuruh diberikan kpd khatmul wilayah, sbb itu perkara ini dianggap pelik sbb syeikh telah menzahirkan apa yg disembunyikan sblm ini dlm khazanah nabi, itulah ilmu yg dikhususkan kpd khatmul aulia, ahli tasawuf dibala mrk dgn ingkar umum manakala tarikat ini diuji dgn ingkar ahli sugi, dan tidak diungkap kefahaman ini kecuali wali besar serta ikrar mrk dan pemyerahan mrk kpd khatmul elwilayah, setipa huruf ada 124k ilmu, setiap ilmu menyebabkan akal arifin yg muqarrabin hairan, sidii ahsan kata slps diingkar oleh tarikat bahkan ada dr ahli tijani, sapa yg x capai tahap ini (satu huruf),kadar ilmu inilah kedudukan yg dimiliki oleh syeikh, dan telah mentaqrirkan pada kesempurnaan fana ini sgt mudah spt diterangkan kpd umum setengah drpd dua, yanpa berhakat kpd fikir panjang, semua itu kurniaan Allah kpd yg di kehendaki tanpa usaha keras, dan tidak dikata pd kurniaan Allah, jgn dikura kurniaan Allah berapa harganya, jgn dianggap pelik dgn disimpan bg sebahgian mutaakhitin drpd org yd terdhulu, sedangkan ada yg kata kurniaan kpd org awal, penunjuk ini, sebaik2 ummat awal dan akhir, begitu juga sabda rasulullah ummatku spt hujan, tidak diketahui awal, th atau akhir kebaikkan mrk, jgnlah megehadkan kurniaan Allah kod orh terdahulu shj, Allah bileh simpan kpd org kemudian, tidaklah lebih drpd rahsia selawat fatih diberi pengikut akhir zaman, yg tidak diberi org awal, tidak tinggal pd zaman imam mahdi kg yg tinggal beriman, al quran dan hadis menjelaskan bahawa sebaik ummat awal dan akhir ummatbdikhususkan dgn kurniaan yg besar, isya
rat rabbani yg nabawi, ulamak yg mengkaji lafza, bila mendgr qarawiyyin mrk faham bhw menunjukkan kpd satu, tidak melihat fez lbh lg masjid, dan misal quran jg spt berlaku kpd seorg satu perkara sbb musim panas menghilangkan susu, apabila mendengar huruf asal nama dan perumpamaan itu, maka tahu tanpa fikir dan belajar,
Dantm tidak takabur bila ada org yg lebih tahu drpdnya, dia mengikut landasan ilmu yg sah, dan mentaqbiq kpd realiti, tidka terkeluar dr apa yg diajar oleh Allah,kitab ini tersusun dikarang dr tangan2 qidam, yg menunjuk kpd 2 zat, maka dlm solat menghimpunkan dua zat,adapun zat tanah baca lafaz khusuk, zat rohani hadir diri dpn tuhan, tenggelam dlm adab dgn tuhan, alamat qabul amal ialah beradab dlm beramal, iaitu ia menghadirkan diri bersama Allah dlm solat, tatkala dia ghaib drpd selain Allah, Allah dan makhluk tak kan bercantum spt siang dan mlm, kalu dlm solat dia syuhud Allah maka dia betul, dan adab menghadirkan diri drpd tugasan hati, dan adab itu tajrid dr selain Allah, dan tajrud juga dr dirinya,kalau dia kta amal dia yg menyampaikan dia kpd Allah maka dia dihijab spt kaum muktazilah, peekemaskan amalan tp x lihat amal, malu dgn amal, arif malu dgn amal spt ahli maksiat malu dgn maksiatnya, bukan maksudnya tinggal amalan, inilah cabang perbezaan kita dr yg lain, faiza quthiatussolah fantasyuru..., mengadap zat tanah dgn usaha, mengadap zat rohani, tinggal asbab maksiat, iktimad dgnnya kufur, itqanul asbab qa syuhud Allah, Allah yg menggerakkan, apabila kpd 2 zat itu, ba menang zat tanah maka ini hal ahli hijab, bila menang zat ruh maka itu ahli fana, insan kamil dpt mengimbangi zat tanah dan zat ruh, badan itu kenderaan ruh, maka jagalah badan, hifzul abdan, sesungguhnya yg ditujukan suruhan kpd zat ruh, zat tanah ikut shj, apabila sabit zat batin iaitu akal maka ada taklif beserta kekuatan badan, ruh menerima badan praktik, bila hilang akal maka hilang taklif wp badan kuat, inilah hikmat siasah kitab Allah menerima nikmat, sbb2 yg baik pd zaman rasulullah drpd tanaman, perniagaan dgn syarat dan kemahiran, dan apa direka slps itu, dgn melihat kpd rahsia2 dan cara2 yg pelik yg tidak diizin syarak itulah sesat krn telah serupa dgn org kafir, yg halal jelas yg haram jelas, sebaik sbb yg dicari rezeki Allah yg masyhur pd zaman Rasulullah itulah yg dipegang oleh sahabat, adapun guna jin rohani ia bidah yg dkt kufur,
Drpd jubair ibb qutah, rasulullah bersabda, bgku beberapa nama,
Nabi wasitah mutlak, antara yuhan dan ciptaan tuhan, telah mengarang imam sayuti satu risalah al bahjah saniyyah ro asma nabawiyah menghimpunkan dlm buku itu 500 nama nabi, dan dlm kitab ibnu arabi, bg Allah 1000 nama, bg Rasulullah juga 1000 nabi,
[Banha A'sal]
Banha merupakan satu wilayah di Mesir yang jaraknya 48 km dari Kaherah.
Mendapat gelaran a'sal kerana tercatit satu sirah pada zaman Rasulullah mengenai seruan kepada Raja² kerajaan pada zaman itu untuk menerima Islam.
Raja Muqauqis yang ketika itu memerintah Mesir tidak menerima pelawaan Rasulullah. Akan tetapi beliau membalas utusan Rasulullah dengan mengirimkan hadiah.
Antara hadiah tersebut adalah Madu Putih yang berasal dari wilayah Banha.
Maka digelar wilayah Banha sehingga sekarang sebagai Banha A'sal.
-Syeikh Hisyam Kamil AlAzhari-
*ramai para masyaikh menceritakan kelebihan bumi Mesir, bukan kerana taasub tetapi kerana memang terbukti dari fakta dan sirah.
Alhamdulillah atas nikmat ini.
#tahyaMasr #NikmatiHidupSenyumSelalu
#7Mac #asal22
الطريقة التجانية قامت على التجرد من الحظوظ والدعاوى
قال سيدنا الشريف احمد الهادي الحسني حفظه الله تعالى في معرض حديثه عن خصوصية اهل هذه الطريقة ومشابهتهم للقرن الاول الذي رباه سيدنا محمد صلى الله عليه واله وسلم. القرن الاول تربى على محض العبودية الصرفة وتجريدها من الحظوظ والأغراض ثم اختلطت الامور بعد ذلك ودخلت الأغراض وطريق الإرادة في الأمة حتى اخرج الله تعالى في اخر الزمان شيخنا القطب المكتوم والخاتم المحمدي المعلوم سيدنا ومولانا ابوالعباس احمد التجاني رضي الله عنه فصحح وطهر الطريق مما داخله من الحظوظ والأغراض وارجعه الى ما كان عليه القرن الاول من تحقيق العبودية. وهذا مصداق حديث سيدنا محمد صلى الله عليه واله وسلم حيث قال: خير أمتي أولها وآخرها وبين ذلك ثبج أو عوج. والاعوجاج هذا هو الحظوظ والأغراض التي دخلت على السالكين
Sanad rukyah
Sahabat syeikh tgu hari isnin dan jumaat utk lihat fuqara syeikh, krn ada di kalangan yg beradab, maka dia selamat dunia dan akhirat, maka alhamdulilah ini kita dipertemukan dgn keturunan syeikh.
Selawat fatih asal sama dgn sammani, kemudian diubah okeh syeikh nabhani, syeikh sammani jumpa dgn syeikh tijani
Kalu hati dah benar, xperlu dah kaji sejarah lebih2
Syeikh daud, syeikh arsyad
Revolusi atas diri kita, baru Allah ubah kerajaan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan