Muka surat 14 baris ke 10
Jaminan Rasulullah kpd Syeikh bhw setiap seorang ahli layak kesempurnaan tarbiah bhw ditarbiah selainnya wp dr kalangan org awam krn setiap ahli bebas drpd selain Allah (suci) dgn fitrah dpt drpd tarikat, ketika ambil izin tarikat yg suci dr selain Allah yg asasnya ada tujuan serta Allah, setiap ahli tidak suka dinisbahkan selain Allah drpd keramat, rahsia, krn guna akal itu ain halak/ diri kebinasaan. Org awam drpd tarikat ini lbh agung drpd aqtab sbb suci drpd gharad, tiada kecenderungan kpd sir kasyaf karamah dan selainnya, dia abid kpd Allah, bukan kpd selainnya. Sbb rosak tarikat lain sbb bina atas gharad iaitu tarikat iradat bina atas asas sesuatu. Hamba itu tidak menjadikan antaranya dgn Allah dgn satu gharad, melihat amalan itu milik Allah, tidak tunggu habuan, memada tuan terima dirinya sbg hamba, sbb hamba itu tidak merasa layak utk menisbahkan dirinya dgn tuhannya, inilah top kewalian, satu hadrah dlm kewalian, kiaslah pd hamba yg biasa, tidak tunggu upah dr tuan, apatah lagi nak meminta2, apabila meminta2 itu sifat ketuanan (siyadah). Kamu dan amalan kamu, Allah yg cipta, bukan kamu. Sbb itu Allah tidak menasakhkan hukum kehambaan supaya kias diri kita dgn hamba itu. Dia yakini dia hamba. Dia dan kerusi adalah sama, boleh dijual beli. Hanya satu khuatir iaitu takut tuan buang/jual dia. Hamba itu tahu kekayaan tuhannya. Kisah syeikh bahauddin berjalan bersama pengikutnya, tinjukkan kami karamah kamu, kita berada dlm sebesar2 karamah, apa karamah itu?, bumi tidak telan kita wp kita byk dosa, beebeza dgn wali yang bahlul, bila ditanya apakah karamah?, terus tunjuk, mcm budak2. Kesempurnaan anak muridbyg sebenar boleh tarbiah semua org termasuk ahli2 tarikat lain. Kisah Sidi Ali Tamasini, wahai sidi, seorang sufi besar bertanya meminta tarikat qadiri, terus diberi dr Syeikh Abdul Qadir Jailani. Hadrat Tijani adalah asli.
Rasulullah meletakkan di ribanya sepertimana meletakkan anak di ribanya, siapa memuliakan ahli, memuliakan Rasulullah, begitulah sebaliknya. Jgn cari pembukaan, sbb itu membatalkan kehambaan. Wali itu cari kehambaan, buat apa cari lg spt dah dekat dgn raja tp masih cari raja. Ketikamana baiah tarikat secara anugerah tanpa ada tambahan atasnya. Kalau terhimpun pemberian tentera2 Allah tidak sampai kpd kutubul maktum sbb kutubul maktum adalah khalifah Rasulullah. Khatmul wilayah meliputi semua sbb dia waris sempurna dan mengumpulkan zat2 waliullah, waris kpd semua martabat2, semua sir wali melalui khatmul aulia, siapa yg terima semua ahwal dan rahsia Anbiya? Iaitu Khatmul Aulia, iaitu empangan para Nabi, asal kewalian dan punca utama, dan simpanan rahsia, telaga segala ilmu dan makrifah, kerana beliau telah disucikan drpd memandang selain Allah tanpa khalwat, tidak mendahuluinya pd ibadah, ubudiyah, dan pd puji dan syukur melainkan syeikhnya iaitu Rasulullah beliau adalah Ahmad, atas wazan tafdil, lebih byk drpd anbiya, dan terdahulu pujinya, sesungguhnya dia menyembah Allah dgn sifat kehambaan, dan Rasulullah dpt drpd Allah Maha pengasih semata2 pilihan Allah, dan Allah menjadikan rahmat atas penghujung umat Muhammad yg tidak ada agama kecuali resam dan nama shj, tidak kekal kecuali angka dlm kitab, tidak ada amalan yg ikhlas, dan Allah membaiki umat terakhir dan menjadikan khatmul wilayah itu pelita dlm kegelapan tujuan habuan drpd umpama kehendak diri dan seumpamanya. Betapa gelapnya umat ini bila campur dgn tujuan. Tujuan itu umpama najis. Tujuan itu tuhan yg bukan tuhan. Ada ahli ibadah boleh beramal krn diri sendiri bertahun2, tp kalu beramal utk Allah, lemah. Tujuan itu beri tenaga kpdnya. Bila xda tujuan himmah jatuh. Ahli tijani jg sdg dirawat supaya lari dr tujuan. Ada ulamak ada 40x pergi mekah, tp bila diminta oleh ibunya minta air rasa berat, maka dia tohmah dirinya, dia boleh ibadah mudah yp berat utk berbakti kpd ibunya menandakan masih ada ketuanan.
Iroah
Kalau ada aib ummah, muhasabah diri. Jgn kira tarekat kamu dgn akal. Jgn sibukkan berhujah dgn wahabi. Lihat dakwah Rasulullah ke Taif, tidak mentohmah ummah, tp rasa kelemahan diri, kalu ada aib ummah itu sbb kita tidak berdakwah. Kenapa wahabi attack tijani? Sbb kita betul. Lihat hikmah di sebalik zahir.
Dan tidaklah setelah itu melainkan kemurniaan kehambaan. Rasa diri tidak layak itu adalah pembukaan. Dan telah zahir di tangan syeikh apa yg keluar dr para sahabat. Inilah keistimewaan bukan kelebihan. Kita sayang syurga sbb Allah sayang. Tidak mengapa dakwah awam kpd syurga.
ثلة من الاولين و ثلة من الاخرين.
Sbb suci dr tujuan
Lidah sufi biasa adalah ghazaliah dan syaziliah (hikam)...dlm hikam tiada cerita ttg hakikat muhammadiah.
Syeikh tarikat ini adalah Rasulullah sendiri dan Syeikh Tijani sbg wakil
Dan kesimpulan drpd muqaddimah bhw tarikat tijaniyyah adalah asli nabawi suci dr habuan dan habuan itu penghalang agung antara hamba dgn tuhan, yg mudah, yg syukur. Berkata nabi ibrahim, Allah mengetahui hal ku suci dr bertanya, malaikat berkata adakah hajat, jwbnya tiada, maka pergi kpdnya malaikat israfil, berkata adakah hajat kpdku, jwbnya tiada, dtg jibril berkata jika kamu nak aku alihkan api, jwb nabi ibrahim, tiada, dtg mikail, malaikat air, jwbnya tiada, slps nabi menafikan semua perantara, maka dtg zat tuhan, sejuklah api...maka digelar tarikat ini ibrahimiah sbb tidak bergantung kpd selain Allah, ahli tarikat pertama ikut agama nabi ibrahim, tarikat kedua juga ikut di penghujung slps membebaskan tujuan serta Allah. Terikat kedua menafikan kesucian agama dgn memberi habuan kpd nafsu. Jgn letak tujuan. Jalan tuhan itu bagaimana menyucikan diri dr tujuan. Kalu ikut tujuan, tujuan itulah penghalang. Setiap tujuan apabila masuk kpd ahlillah maka tertutup pintu hadrah. Tarbiah hadrah ini mensucikan diri dr gharad. Jgn ada iradat sendiri. Sembelih keakuan. Jalan ada tujuan itu jalan mati. Masuk jalan Allah dgn niat sampai, itulah buruk adab dgn Allah, niat masuk dgn barakah ulamak. Kalu ikut usaha kamu, Allah timbang dgn nikmat, amalan seribu tahun pun. Ada kisah abid hidup 600 tahun di pulau, ibadah, puasa sepanjang hari, buka dgn delima yg Allah bg, bila mati Allah arahkan masuk syurga dgn rahmat Allah, tp jwbnya nak masuk dgn amalan, timbang, keluarkan mata, maka beratlah nikmat mata, masukkan ke dlm neraka, bila jalan ke neraka, nangis, minta masuk syurga, Allah masukkan ke syurga, siapakan bg nikmat kpd kita utk beribadat. Jalanlah masuk hadrat Allah dgn amalan kamu sbb amalan kamu byk cela, kalau sempurna, siapa yg cipta?...ALLAH. Malu dgn amalan spt org maksiat malu dgn maksiat. Jgn dakwa layak dpt nikmat. Spt Muktazilah yg menisbahkan amalan kpd diri sendiri bukan kpd Allah, jabariah pula nisbah semua kpd Allah wp yg buruk, ahli sunnah nisbah yg baik kpd Allah, buruk kelemahan hamba, kasb=malu nisbah keburukan kpd Allah, waiza maridtu fahuwa yashfin, wa huwallazi yutimuni = jalan ahli adab. Masuk bawah bayang wali2 allah. Kita x layak utk nisbah. Dgn niat sempurna ini, akan terbang dlm hadrat Allah. Fannul muamalah maa Allah, fan ni ambil dr ahlinya, de perkara kecil, dpt pembukaan yg besar, al amru bil aksi, buat perkara yg Allah sayang. Tiada hiasan yg terbaik kecuali bersifat dgn hamba, rasa diri milik tuhannya. Tiada syuhud diri sendiri, sama spt bekas tuannya, krn hamba itu tahu kekayaan mutlak tuhannya. Tahu kekayaan tuhan, tahu kehinaan diri sendiri. Kebun siapa?...ini kebun tuan sy, bukan sy, sy mcm bwh tanah. Ini org yg besar di sisi Allah. Jln suluk batin dlm hadrat kehambaan. Nak masuk jalan kewalian itu bukan jalan kita sebenarnya. Jalan kita jalan kehambaan. Jalan kehambaan tiada had. Tenggelam dan terbang dlm hadrat tuhan. Hamba kpd zat tuhan. Khasatul khas
Syurga itu menyebabkan org suka yg mendakwa dirinya layak, itulah hijab, syurga itu hadrat mulia, tp niat kita yg x betul, syurga jd penghalang, kita membesarkan syurga sbb tempat yg Allah sayang. Ada ditanya kpd ahlillah, ceritakan kpd kami syurga, ada Rasulullah di dalamnya, lihatlah kecerdikan dlm jwpan ini. Rumah redha Allah. Yg menyembah syurga, Allah bermuamalah dgnnya spt binatang di akhirat, org yg menyembah Allah, akan dilayan spt yg diredhai, dpt lihat Allah, sekadar kemampuan, setiap jumaat tanpa halangan. Ahli yg kejar nikmat, cari nikmat lg, mcm binatang, tgk makan burung, burung hidup lg, makan lain lg. Musibah plg besar adalah tidak dpt melihat Allah. Syurga itu memberi kpd yg mengejarnya dgn amalan, hamba itu kutang adab sbb bertujuan syurga dgn amalan. Dan memadalah mendpt azab, celaan Allah, krn niat syurga. Org bijak buat krn Allah utkb tahsil hasil. Dan jikalau dikata kpdnya, kamu menyembah krn selain Allah, hendaklah kamu sembah Allah. Terhasillah slps itu, api neraka itu lebih mudah dr celaan Allah. Dan tarikat ini adalah hanifiyyah yg sgt lurus dan mudah tidakbberpalingbdr Allah, adapun selain ini, yg membawa kpd syurg
a, kasyaf, tujuan, yg menjauhkan dr Allah, krn hamba sebenar tidak tunggu upah. Kalu x jd hamba derhaka krn mendakwa ketuanan. Hamba itu tidak menjadikan dirinya tukang upah kpd tuannya atau selain tuannya. Siapa yg harapkan amalan dgn ganjaran, ahli kerja, bukanlah dikira dr beradab, ttp bahlul, dan bodoh, yg tiada pengalaman, maka berpegang kpd tarikat asli yg mudah
Tarikat kedua akan kembali kpd yg asli selepas tajrid, hujung jln sufi permulaan jalan ini, bukan usaha kami, ini pilihan azali, anugerah shj, ada org usaha jd org besar, dgn helah/usaha, ada org dpt terus tanpa usaha, xda sebab, xda usaha, xda kelayakan, malu dr umat Islam sbb rasa x layak itu rasa Tijani. Malu dr pemberian itu, tidak takabbur, fahamlah keseluruhannya. Kamu berada dlm hadrat sbb anugerah.
Wahabi bhgkan zat dgn sifat spt khawarij dan muktazilah
Tuhan tidak mahjub...kamu yg mahjub...tidak boleh sesuatu meliputi tuhan...subhanallah, tanzih Allah dr sangkaan kamu, sbb tabiin sibuk dgn zikir subhanallah
La ilaha illallah = la yakriful Allah illal Allah
Ikrar kejahilan diri sendiri, makrifatullah itu kelemahan mengenal Allah
Selawat itu kita rasa diri x layak kita selawat maka kita sebut Allah selawat
Jalan kenal Rasulullah juga beerti kejahilan kita kenal Rasulullah
Mahjub itu adalah kamu bukan tuhan, jikalau kamu terhijab, Allah tidak terhijab, Allah sgt zahir shg kita x nampak, cth spt matahari, bagaimana kamu melihat Allah berperingkat sdgkan Dia bersamamu, bagaimana kamu kata zuhud dr dunia sdgkan kamu adalah dunia, nikmat itu rahmat bg kamu sbb tanpa nikmat nescaya lebur kamu melihat zat kebesaran Allah
Qurratul ain
Ada malaikat namanya sayyarah cari majlis zikir, majlisbzikir ada bau harum, saling memanggil, halumma, ini majlis selawat, tidak ada majlis sebaik majlis zikir, membaiki hati, hati plg utama dlm badan manusia, hati rumah Allah, setiap organ ada rawatn, rawatan hati adalah zikir, adapun solat, ramai solat tp xdpt apa kecuali letih, ramai org bc quran tp quran laknat, amalan zahir boleh jd bw kita jauh dr Allah, adapun zikir Allah x syaratkan apa2, semulia zikir adalah selawat, krn selawat itu amalan yg dilakukan Allah, sidi ahmad arrifaei, in qili zurtum bima rajaktum, keluar satu suara dr makam Rasulullah, qulu rajakna bikulli khairin, bagaimana mrk sampai ke tahap ini, sbb byk selawat, imam dulu 12000 selawat, 70k selawat, byk selawat shg boleh dgr jwb Rasulullah, ada soleh risau 3 hari x mimpi Rasulullah, ada hubungan khas dgn Rasulullah, kita kalu zikir nafsu malas, pintu dkt dgn Allah itu rasa ada kekurangan, jd ketagih kpd selawat, nasihat itu iktiraf kelemahan diri,
Sayyiduna Muhammad, tidaklah dikenali di kalangan arab, adalah awal yg mula menamakannya Abdul Muttalib, kenapa? Aku harap kpd Allah moga dia dipuji di langit dan bumi, karamah nama ini nhw ibu nabi, beliau jg menamakannya juga wp x tahu bapa mertua nk menamakannya juga, ilham ilahi, sabda nabi ana muhammad fil ardi,ahmad fis samak, makhluk pertama puji Allah, insan maknanya berjinak2 sbb makhluk pertama yg Allah cipta utk bermesra, insan pertama adalah baginda Rasulullah, ada ulamak guna nama Allah utk suluk sampai kpd Allah, ahmad satu makhluk yg lahur dr hadrat tuhan, bkn keluar dr juzuk, jgn guna akal utk faham kelahiran Rasulullah cara rohani, ini ilmu rahsia, muhammad, kenapa? Sbb dia kunci alam ini, maka alam memujinya, muhammadun atau mahmudun, ahmad asal juga ahadun, Allah tambah mim, mim rahim alam, meliputi alam ini, kunci, isi alam nur muhammad, Allah, ahmad, muhammad, alif kpd mim, alif hadap Allah, mim bekas Allah, bekas selain Allah, Allah tidak mengazab org menamakan ahmad dan muhammad, jgn kira akal, ini kurniaan ALLAH, hari kiamat di mahsyar, wahai muhammad, nama plg byk dlm sejarah manusia, keluar semua, masuk syurga, wp wahabi, muhammad bin abdul wahab, jg adab dgn nama muhammad, buat nama kedua utk panggilan,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan