Ms 22, Berkata Sidi Ahsan, maka syeikh tijani telah ambil zahirnyabdan batinnya dan batin batin, dan apa yv telah dizahirkan dan tersembunyi secara juzuk atau keseluruhan dr Nabi, dan syeikh adalah noktah hikmah, iaitu terhimpun pdnya setiap sesuatu, kesimpulan/ keseluruhan hokmah, krn syeikh telah mewarisi ahli nubuwwah, dr satu pihak bila mewarisi dr nabi muhammad, maka dia mewarisi sekalian dr nabi2 lain, satu pihak yg lain bhw khatmul wilayah adalah kolam terhimpun semua saliran anbiya yg dilimpahkan kpd wali2, sbb itu dinamakan pewaris sempurna nabi, perantara antara hadrat kenabian dan kewalian, merangkumi seluruh makam, meliputi atas rahsia mereka, telah mewarisi drpd penghulu nabi, dan berakhlak dgn akhlak ketuhanan dan kenabian, merangkumi segala rahsia qutub, iaitu terkumpul seluruh wali qutub yg lain, terdahulu atau terkemudian, beliaubadalah khatmul auliya, terhimpun segala saluran kenabian dan kewalian, tidak ada kewujudan bg nabi lain kecuali mazhar kpd nabi, begitu juga wali2 lain adalah mazhar (bayang) kpd khatmul auliya, sptmana dikatakan di sisi ahli tahkik bahawa kenabian itu jauhar fard nubuwwah yg tidak terima selainnya, begitu juga khatmul wilayah, huraian ini secara hakikat bukan personal/individu, bhw syeikh adalah jauharul fard wali2, hakikat hadrat tuhan juga jauharul fard, hakikat satu mazhar byk, maka syeikh merangkumi semua wali, wali2 lain bekas shj yg menanggung khatmul wilayah, sbb itu bekas berbeza2, umpama air hanya satu, bekas berbeza2
Dan merangkumi atas kewalian siddiqiyyah dan iman sekalian org mukmin, dan ihsan setiapbyg muhsinin,
Jauhar fard bukan atom, tp nukleus
Maka sempurnalah salinan kenabian, nusbah zat, diri, akjlak dan ciptaan, dan Allah telah sulukkan syeikh dlm daerah fadhl, Allah ada satu daerah luar daerah keadilan yg buat dpt, jika baik baik, yg Allah muamalah manusia, ada satu daerah asing yg luar daerah keadilan, iaitu daerah fadhl, jika ALLAH campakkan dia tiba2 dlm daerah ini, sempurnalah bgnya kejadian dunia dan akhirat, tarekat lain ada daerah fadhl iaitu daerah sayyidah fatimah azzahra, iatu keturunan ahlil bayt, mereka dicampakkan dpm daerah fadhl wp mrk ahli maksiat, spt ahli badar yg Allah berfirman, buatlah apa yg kamu suka krn kamu telah diampunkan, ini jaminan Allah, maksiat mrk tidak mengotori hakikat mrk, fatama maksudnya sekat keturunan dr api neraka, dan daerah fadhli itu intipati dr daerah fadhl, zubdah, plg ramai ahli hadrat tijani dr zuriat sayyidah fatimah, dan ada yg lain dr zuriat tp spt kaedah sayyidina salman dr ahlul bayt, kamu tenggelam lemas dlm perkara ini wp kamu tak tahu, awas, ini adalah kurniaan, ubat kpd syuhud kelayakkan adalah kurniaan, diberi wp x layak, kalu layak tidak dinamakan fadhli tp ata (balasan), sbb itu tijani bukan jalan amalan, tp seni muamalah dgn Allah, ahli fadhl perkemaskan lebih dr daerah fadhl sbb dia rasa malu dr fadhl, baok muamalah dgn tuhan, malu lebih dr ahli adil, ahli adil takut azab atau rugi,
Apabila kami tahu ini, maka ketahuilah bhw makam pengikut juga sama pd puji Allah, dan ketinggian hikumbyg tinggu, sesungguhnya makam ketinggian layak bg mrk iaitu makam tajrid, sekiranya ada kekurangan pd pengikut, dhn sekira2 suka pangkat, hadrat akan tarik dia jyga akhirnya krn ketuanan itu berlawanan dgn kehambaan, hasil tarbiah tijani adalah kerendahan, tp ahli Tijani dpt pangkat juga tp secara paksa, maka tidak terkesan mrk dgn kekurangan itu, karamah yg besar dlm tijani ialah iktikad yg baik kpd syeikh tijani, ramai mana wali x percaya kpd syeikh tijani, kenal syeikh tijani itulag kanz yg agung, spt lebihnya Islam bukan sbb quran, tp sbb nabi, syeikh adalah wali sempurna dr dulu shg tiup sangkakala,
Sarang ahli tijani adalah hadrat tijani, akan kembali ahli kpdnya wp mereka ahli maksiat, tarekat kita fadhlun min Allah, syukur dr hamba, tarekat fahdl wa syukur, rahsia tarekat ini adalah tajrid, jauh dr habuan dan tujuan
Ms 23, berkata sidi Ahsan, dan maksud kami hendaklah kamu tahubapa yg dibina atasnya oleh tarekat iaitu terhenti hamba di pintu tuannya dan pintu nabinya, walinya dgn Allah bikan dgn diri kamu, dgn amalan yg kamu disuruh aknnya, tajridlah dr amalan itu, sucilah lamu dr nisbah amalan kpd kamu wp kamu yg buat amal itu, tiada sesuatu apa pun kamu dgn amalan, kamu tempat penzahiran amalan tersebit, yg mana Allah telah perjalankan kamu dgn amalan itu bukan maksiat, kamu tahu bhw telah menjntit akan wazifah akan asbab dinia dan akhirat dr taat bhw Allah yg bertanggungjawab dgn ketuhanan beri buah asbab dr untung, pahala, syurga, ridwan, kasyaf dr natojah amalan, maka adab kita perkemaskan amalan dan tiada menanti natijah, krn ia natijah pengkhususan hadrat Allah, tiada berniat dlm beramal apa2 pun, maka tinggalkanlah tugas Allah, wp khatir dlm hati sekalipun, Allah yg beri taufik kpd kamu utk beramal, lihatlah 2 perkara tp yg lbh afdal tinggal juga, hendaklah kamu nemmandang bhw kamu beribadah supaya Allah cinta kamu krn Allah bila ia cinta kamu maka akan tajrid kamu dr selainNya, wp ada tujuan muhabbah tp bw kpd tajrid, sidi ahsan jg kata mahabbah jg gharad, sbb mahabbah itu dakwa kelayakan, tp tujuan ini dimaafkan, sebaiknya ditinggalkan takut murid masuk pintu kelayakan, siapa kamu utk Allah sayang, keduanya kamu menyembah Allah supaya dpt lihat Allah, dua tujuan ini terlebih rendah dr jalan kita, dan plg tinggi tajrid dr semua tujuan serta Allah, jalan kita buang niat sbb niat juga tujuan, mcm robot dpn tuhan, lihat tangan Allah yg menggerakkannya, sbb itulah perbuatan Allah, dia x campur urusan Allah, tarekat ini terbina atas dasar ukhuwwah antara murid dan guru,
Gharad benar ialah jd hamba benar kpd tuhan, nak jd ini kena buang gharad
Syuhud minnah/kurniaan = takut hilang minnah dan malu dpt minnah tanpa sbb, bukan syuhud diri sendiri
Yg halang kamu adalah tuhanmu, yg beri kamu juga tuhanmu, yg halang org kpd juga tuhanmu tuhan ada kekayaan mutlak,
Rasa Allah terima kita sbb org lain
Kamu spt kerusi, bolehkah kerusi cinta tuannya? X boleh,
Jabal massah, dkt tiznit, tpat keluar imam mahdi,
Dajjal keluar dr hullah, tempat antara syam dan iraq
Sayyidul wujud - syeikh tijani - sidi muhammad alghali - sidi ahmad muhammad alkansusi aljaafari alhasyimi - sidi alhaj alhusin alyifrini alhasani- mujaddid millah sudi alhaj alahsan alba'qili alhasani - sidi muhammad alhabib alba'qili alhasani - sidi abdulaziz AlBa'qili alhasani / sidi AlAhsan alyifrini alhasani
Sayyidul wujud - syeikh tijani - sidi ali attamasini alhasani - sidi muhammad alarabi assaihi alumari alqurasyi - sidi alhaj alhusin alyifrini
Dan pd wasiat syeikh dlm tarekat, bertaqwa kpd Allah, taqwa satu makam yg mengiringi suluk seseorang sehingga sampai ia, 9 makm dlm suluk boleh tinggal kecuali takwa, takwa mengikut martabat seseorang, taqwa martabat islam iaitu bertaqwa pd anggota, menjauhkan diri dr perkara yg haram, keduanya taqwa iman, jaga hati dr sifat syaitani, khuatir dr perkara yv Allah x suka, taqwa ihsan, iaitu menolak selain tuhan, dan termasuk selain tuhan adalah diri kamu, makma taqwa ini tidak meninggalkan anak murid selamanya, makam lain boleh tinggal spt zuhud, qabd dll, setelah itu telah ijmak ulamak atas taqwa ini, ada ahli suluk lunjur kaki bertaubat selama 40 tahun, hias taqwa krn Allah, sekadar kemampuan, ikhlaskan amal krn Allah, bagaimana nak ikhlas, bhw amalan itu dr Allah, Allah yg buat, kamu kartun, fana diri kamu, hancur diri kamu, nisbah amalan kpd Allah, melihat selain kamu memperlalukan atas diri kamu, Allah yg laku, maka dgn ini tiada takabbur, ujub, tiada ikhlas penuh selain ini, bukan mukhlis tp mukhlas iaitu Allah mengikhlaskannya, ikhlas dlm getak atau diam, kalu 99% krn Allah, ada 1% krn selainNya, maka Allah x rai amalan itu, krn itu syirik, kalu buat jrn diri sendiri juga selain Allah, fana makna hilang zat diri kamu, fana maknanya keluar dr kamu, fana a'zam keluar dr selain Allah dan dirinya sendiri, kalu x fana x boleh ikhlas, ikhlas sekadar mampu, dan hendaklah menjauhkan amalan dgn khasiat, krn itu memusnahkan amalan, ini utk ahlillah, kalu awam xpa lg, lihat perbuatan Allah pd diri kamu sbb itu xboleh masukkan tujuan sendiri, lihat kurniaan Allah = syuhud minnah, dan tidak meraikan habuan dlm setiap ibadah kamu, krn ia adalah sebesar2 halangan dr maksud yg sebenar iaitu jd hamba sebenar kpd Allah(tujuan yg dibolehkan), tujuan selain itu penghalang cahaya limpahan dr ilahi, kpd nabi, kpd wali, kpd kita, spt raja kalu nak suruh sesuatu x suruh direct kpd pengawal pintu, susunan hadrat ilahi, kalu nak masuk hadrat tanpa susunan maka umpama nak jumpa raja tanpa perantaraan, ini suul adab dgm Allah, tartib hadrah, rahsia agama ini adalah perantaraan, dan plg byk sbb xdtg kurniaan Allah sbb ada tujuan selain Allah, tujuan junjung perintah, membesarkan Allah, rasul, dan tidak lupa melihat kurniaan Allah pdnya, (syuhud minnah) adalah ubat keakuan, mcmana kita nak tahu? Allah yg beri dan Allah jg yg halang, ada yg lbh layak tp xdpt tp kita dpt, hanya ia layak terima kemurkaan, dilucutkan dan dihumban dr hadrat, semata2 kurniaan Allah, tiada yg lain, inilah wasiat intipati jalan ini, atas asas ini dikarang kitab ini, lihat juga kpd kitab sauqul asrar, utk rasa kehambaan, jgnlah bercita2 atas Allah sesuatu di penghujung ihsan dan itqan
Naiklah syariat dan minum i intipati, disyariatkan utk diguna, tauhid wujhah tanpa gharad, doa secara lisan, hati kpd Allah, ada yg tinggal doa mutlak, ini jalan suluk, yg sempurna doa lisan, hati kpd Allah, spt nabi, menzahirkan hajat, hati dgn Allah, menzahirkan kehambaan, tuan suka hambaNya menzahirkan kelemahan, doa dpt xdpt sama, tiada gusar hati, tiada tamak, Allah yg tahu maslahat diri kita lebih dr diri kita, tinggalkanlah tadbir diri kamu,
Org yg sakit itu suka kpd mudarat, maka itulah adat kamu tinggal lisan ubudiyah,
Kehambaan mmg berhajat kpd tuannya, itulah lisan kehambaan, kehambaan terbina atas ihtiyaj /berharap kpd tuhan,
Ahli tarikat pertama menguasai hal mereka dan hal tidak mengusai mereka, dan tidak terikat dgn kejadian alam, krn mereka berpaling drpdnya, dan dr yg berkait dgn iradat dan org2 yg ada iradat sendiri dr rasa2 makam, dan kedudukan, krn tarekat iradat membuay satu rumus khas utk rasa2 mrk supaya tidak diketahui oleh org lain, berbeza dgn tarikat pertama yg sama hal mrk jika diketahui umum, krn mrk tidak nyata pd mrk dgn rumus2 rahsia dan kewalian bahkan mrk spt awam yg suci batin2 mrk dgn Allah, maka mrk bergerak dan diam dgn Allah secara paksa
Jadilah spt kapak yg tertakluk di bwh hukum takdir Ilahi, pd keadaan spt mayat yg hidup yg tiada ikhtiar, kapak yg tiada ikhtiar bgnya tp bwh hukum sapa yg pegang, yg tiada iradat yg disediakan tertakluk di bwh hukum, jadilah engkau seorang yg arif, apabila engkau telah mengenali diri engkau dengan kelemahan, kehinaan, dan semua kekurangan kemanusian, engkau akan mengenali tuhan engkau dgn sifat kekayaan dan kemuliaan, dan paksaan dan kesempurnaan zat, maka ketahuilah setiap kesempurnaan tiada tempat bg hamba, apabila nyatalah kesempurnaan pd hamba maka sesungguhnya zahirlah kesempurnaan tuannya, kesempurnaan pd hamba bukanlah asal, tp hanyalah pinjaman, bukanlah zat, dan makna berkata engkau Alhamdulillah maknanya itu kesempurnaan zat asli itu hanyalah Allah, dan yg ada pd selainNya dr kesempurnaan itu hanyalah sementara, hanyalah anugerah, bukanlah dgn amal,
Kasbun = kita tempat zahir ciptaan/takdir Allah, bekas shj, tiada usaha atau amal sendiri, adapun usaha, kuasa, dan amal itu anugerah dr Allah,
Jabariyah nisbah semua kpd Allah, baik atau buruk, ini buruk adab dgn Allah
Mujtazilah lwn jabariyah nisbah semua baik atau buruk kpd manusia, org cipta amalan sendiri, bila Allah tahu kita buat? Slps org itu buat, baru Allah tahu, mrk menafikan ciptaan Allah pd amalan manusia.
Jabariyah letak aib kekurangan kpd Allah
Muktazilah kata kita cipta amalan sendiri, menafikan khaqul Allah pd af'al, kata bila kita buat baru Allah tahu, maka sifat Allah baharu, maka mrk beza antara zat dan sifat Allah, kalamullah? Zat atau sifat? Muktazilah kata kalamullah itu sifat, maka quran itu baru,
Muktazilah nak satu neraca keadilan lalu tidak menisbahkan amalan bukan dr tuhan, mustahil bg tuhan hukum jika amalan/takdir dosa dr tuhan, guna logik akal, kita yg buat salah bukan tuhan, tapi agama ini bukan neraca akal shj, wp niat asal baik tp terjerumus dlm kesesaran akhirnya
Maka, mrk termasuk dlm masalah mujbar atau muasayyar, kita dipaksa atau diberi pilihan,
Satu kisah ada
Maka rasulullah larang umatnya bicara secara mendalam dlm hal ini,
Muktazilah xikut amaran nabi ini, wasil ibn ata anak murid syeikh hasan albasri iktizal dr gurunya, satu masalah, iaitu kita dipaksa atau ikhtiar sendiri, mcmana dihukum kalu semua dr Allah, jd mrk berpendapat bhw tuhan hanya lihat tiada kuasa sblm kita buat,
Qadariyah majusi umatku, menafikan kuasa Allah atas makhluk, wasil dr parsi,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan