اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ ۞ وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ ۞ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ ۞ وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ ۞ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ ۩
Bahawasanya telah mensyarahkan Murobbina Sayidi Ahmad Al Hadi Hafizahullahu Ta’ala akan maksud hadis qudsi;
“Maka apabila Aku mencintainya, Akulah baginya pendengaran, penglihatan, tangan, dan menguatkannya dengan bantuan. Jika dia memohon kepada Ku, maka Akulah yang akan mengurniakan kepadanya”.
Ini adalah hadis Qudsi yang mempunyai isyarah (ditujukan) kepada orang Robbani, yang mana Himmahnya telah menjadi Himmah Tuhan. Jawarihnya (anggota badannya) bergerak dengan kehendak Allah. Oleh itu, secara majazinya, boleh dikatakan “Sesungguhnya orang yang membai’ah kamu, sesungguhnya mereka itu membai’ah akan Allahﷻ” - jadi, tangan itu (yang membai’ah itu) adalah tangan Nabiﷺ yang membai’ah (para) sahabah itu. (Dinamakan juga sebagai) Tangan Na’ibah, (yakni) tangan ganti yang telah suci bersih dari sebarang keakuan dan pentadbiran-pentadbiran sendiri (yakni orang yang membai’ah itu jawarihnya telah suci dan bersih atau dipanggil Mahfuz).
Jadi, tangan itu (tangan yang membai’ah itu) bukanlah tangan manusia biasa, (tangan) ini (adalah kepunyaan) orang yang (telah) sempurna (zahir, batin dan rohnya), anggota dia telah menjadi izin ilahi, bukan dengan kehendaknya sendiri, semuanya (adalah) dengan izin ilahi.
Bagaimana (seseorang itu) nak (atau boleh) sampai ketahap ini? (Yakni hendaklah seseorang itu) Dengan menjaga jawarihnya sehingga Allahﷻ akan menyampaikan kamu kepada apa yang sampai (ketahap) orang yang sempurna.
Jadi, anggota dia (orang Robbani) langsung tidak ada pentadbiran sendiri. Matanya, telinganya, hatinya, tangannya, kakinya dan semua (jawarihnya) bergerak bukan dengan izin (Allahﷻ) sahaja, bahkan lebih daripada izin (yang dibenarkan) kerana Allahﷻ yang menggerakkannya (mentadbir jawarihnya).
Maksudnya, orang tersebut (orang yang sempurna tersebut) macam orang mati, tidak ada keakuan langsung, tidak ada iradat langsung. (Justeru itu) bila kita keluar daripada keakuan diri sendiri kepada keakuan ilahi, barulah kita akan jadi orang Robbani. Itu maksudnya (hadis Qudsi di atas), tetapi awal (usaha untuk menjadi orang Robbani) mestilah kita menjaga jawarih.
Jalan untuk sampai kemartabat itu (martabat orang Robbani) adalah (dengan) meninggalkan perkara yang sia-sia. Itulah jalan asas untuk meniti jalan Allahﷻ. Keelokan (kebaikan-kebaikan) dalam islam itu adalah dengan meninggalkan (semua) perkara yang sia-sia, yang tidak dikehendaki, yang tidak ada makna. Jadi tinggalkanlah perkara yang sia-sia.
Semoga Allahﷻ akan melimpahkan RahmatNya dan BarakahNya keatas Murobbina Sayidi Ahmad Al Hadi Hafizahullahu Ta’ala dan menempatkan beliau dikalangan orang-orang yang terpuji bersama kekasihNya Sayidina Muhammad ﷺ.
Aamiinnn…
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ۞ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ ۞ وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ ۞ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ ۞ وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ ۞ وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ ۞ سُبحَانَ رَبِّكَ رَبِّ اْلعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ ۞ وَسَلامٌ عَلَى اْلُمرْسَلِيْنَ ۞ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ۞
Tiada ulasan:
Catat Ulasan