Thariqat Tijaniyah adalah thariqat yang menekankan syukur sebagai jalan menuju kepada Allah. Syukur menjadi asas pokok dan prinsip utama Thariqat Tijaniyah. Oleh kerana itu nama lain Thariqat Tijaniyah adalah Thariqat Syukur (At-Thariqat Asy-Syukr). Syeikh Ahmad At-Tijani berkata:
"Syukur adalah pintu terbesar Allah dan jalan-Nya yang terlurus. Kerana itu, syaitan selalu duduk di jalurnya, menghalang orang-orang yang beriman melaluinya."
Masih dalam kitab yang sama, beliau menyatakan pokok fikirannya:
"Pintu yang paling dekat menuju kepada Allah adalah pintu syukur. Siapa yang pada masa ini tidak masuk melalui pintu syukur, dia tidak akan dapat masuk. Kerana jiwa manusia saat ini telah mengeras."
Pokok pikiran utama ini diteruskan oleh murid terdekatnya, Sayid Ali Harazim bin Arabi yang berkata:
"Seluruh manusia tenggelam dalam lautan nikmat. Sungguh mereka tidak bersyukur."
Pokok fikiran ini merupakan inti dari Firman Allah SWT:
"Dan sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang pandai bersyukur." (Surah As-Saba ': 13)
Ayat-ayat yang menerangkan tentang nikmat dan syukur ini banyak dijumpai dalam Kitabulloh (al-Quran).
Sayid Arabi ban Sa-ih berkata: "Tujuan tarbiyah dalam Thariqat ini (Tijaniyah) adalah untuk mengencangkan nafsu dan mempereratnya. Tanpa terus menyepi (khalwat) dan tanpa mengelak dari manusia atau masyarakat dan lain sebagainya. Tarbiyah seperti ini mengingatkan bahawa Thariqat ini selaras dengan cara-cara yang telah ditempuh orang-orang soleh generasi pertama. Yang mana cara-cara ini merupakan thariqat (kaedah) yang masih asli. Iaitu thariqat yang mengembangkan syukur (Thariqah asy-syukr) dan bahagia dengan Allah SWT sebagai Pemberi nikmat (Al- Mun'im) serta melakukan latihan hati (riyadhah qalbiyah).
Sebagaimana telah difahami bahawa corak semua thariqat ada dua macam. Pertama thariqat yang pola utamanya adalah syukur dan bahagia dengan Sang Pemberi Nikmat (Al-Mun'im). Tanpa memperberat dan membebankan diri. Kedua adalah thariqat yang pola utamanya dibina atas latihan-latihan (riyadhah), memperberat dan menyusahkan diri, berjaga sepanjang malam (sahar) dan puasa sepanjang tahun (ju ').
Mengenai dua corak thariqat ini diterangkan lebih lanjut dalam Adz-Dzahab Al-Ibriz Fi Manaqib Sayyidi Abdil Aziz. Bahawa thariqat syukur adalah thariqat yang berasal dari sumber asli. Corak seperti ini ada dalam hati para nabi, para sahabat dan orang-orang suci yang lain. Iaitu kaedah ibadah dengan memurnikan penghambaan (ubudiyah) dan melepaskan semau pamrih. Secara bersamaan juga mengakui adanya kelemahan dan kecuaian serta kegagalan dalam memenuhi hak ketuhanan (Rububiyah). Semua itu dilakukan dalam rangka memperoleh ketenangan hati dalam semua keadaan perjalanan masa dan zaman. Setelah Allah mengetahui kejujuran mereka dalam melakukan semua itu, maka Allah akan memberikan kepada mereka sesuatu yang pantas sebagai anugerah. Kerana Allah mempunyai sifat dermawan (Karim). Pemberian itu berupa terbukanya tirai makrifat (fatah) dan pemahaman rahsia-rahsia iman kepada Allah SWT.
Ketika ahli riyadhah mendengar kejayaan semacam ini (fathul ma'rifat), maka mereka menjadikan itu sebagai tujuannya. Mereka berusaha mencapainya dengan puasa, solat, menjaga malam dan terus menerus dalam penyepian (khalwah). Sehingga mereka memperoleh apa yang mereka inginkan.
Hijrah yang ditempuh thariqat corak pertama adalah hijrah kepada Allah dan Rasul-Nya. Bukan kepada hasilnya seperti terbukanya tirai makrifat (fatah) atau tirai ghaib (kasyaf). Sedangkan hijrah ditempuh dari corak thariqat kedua adalah memperoleh beberapa kedudukan (martabat). Perjalanan thariqat pertama adalah hati. Sedangkan perjalanan thariqat kedua adalah badan. Fatah yang diperolehi dalam thariqat pertama adalah pemberian yang tidak dihasilkan oleh hamba yang meliriknya. Berbeza dengan fatah yang kedua.
Kedua-dua corak thariqat ini semua benar. Hanya saja thariqat syukur lebih baik dan lebih murni. Kedua-duanya selaras dalam hal latihan-pelatihannya (riyadhah). Namun riyadhah dalam thariqat corak pertama adalah hati yang sentiasa berhubung dengan Allah, berdiri di depan pintu-Nya dan berpindah kepada-Nya dalam gerak dan diamnya. Walaupun secara lahinya tidak terlebih memperbesar ibadah. Kerananya para penempuhnya tetap melakukan puasa dan berbuka, solat di sebahagian malam dan tidur di sebahagian yang lain, mendekati isteri-isterinya, menunaikan semua aktiviti (wadhifah) syari'at. Adapun latihan-latihan (riyadhah) dalam thariqat kedua adalah sebaliknya.
Syeikh Ahmad bin Muhammad At-Tijani berkata: "Sesungguhnya jiwa-jiwa manusia telah mengeras. Sehingga tidak dapat dikawal hanya dengan perhitungan amal (muhasabah) atau perdebatan akal (munaqasyah). Juga tidak tersentuh oleh bekas-bekas latihan (riyadhah). Akan tetapi ketika perasaan bahagia dengan Sang Pemberi Nikmat (AL-Mun'im) telah menguasai dirinya, maka semua kekerasan jiwa itu akan lenyap dan menyatukan keretakan-keretakannya. "
Jawahirul Ma'ani, Sayid Ali Harazim bin Arobi, J.: I, hal.: 97.
Kasyiful Ilbas 'An Faidhati al-Khotmi Abi al-' Abbas, Hujjatul Arifin Sayid Ibrohim bin Abdillah bin Muhammad at-Tijani, hal.: 114-115, Syirkah Maktabah Musthafa al-Halabi, Kano, Nigeria. Jawahirul Ma'ani, Sayid Ali Harazim bin Arabi, j.: I, hal.: 97.
Jawahirul Ma'ani, Sayid Ali Harazim bin Arobi, j.: I, hal.: 97.
Kasyif al-Ilbas Fi Faidhah al-khatmi Abi al-Abbas, Sayid Ibrahim bin Abdillah At-Tijani, hal.: 18, Maktabah Musthafa Al-Babi, Nigeria.
Kasyful Ilbas 'An Faidhoti Al-Khotmi Abil Abbas, hal.: 114-115.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan