Ahad, 18 November 2018

Zikrullah

Kisah Cinta
Suatu hari di Baghdad, seorang Syeikh mendapat alamat musibah gempa. Setelah bangun dari tidur Syeikh memanggil pembantu, dan mengarahkan kesemua murid untuk berkumpul. Setelah kesemua murid berkumpul lalu Syeikh memulakan bicara
"Malam tadi aku mendapat alamat, akan turun musibah berupa gempa di bumi ini pada sekian hari.
Maka para muridku sekian berkumpullah kalian di madrasah ini pada malam hari. Kita akan mulakan  solat dan berzikir hingga ke pagi hari. Bagi murid yang tidak bisa hadir, solat dan zikir di tempat masing masing dan berdoalah semoga Allah pelihara kita.
Maka apabila malam sekian hari tiba, maka mereka berkumpul lalu mereka solat dan zikir, berlalulah hari itu tanpa sebarang musibah.
Keesokan harinya  seorang pemuda datang berjumpa syeikh tersebut.
" Ya Syeikh semalam aku bermimpi baghdad dilanda mala petaka, tetapi apabila turun musibah  ternyata ada tangan yang menahan musibah itu. Aku melihat cahaya terang dari madrasah ini menerangi kegelapan.
Maka Syeikh itu menjawab" Tidak akan berlaku kiamat selagi ada manusia yang menyebut nama Allah atau berzikir. Begitu juga tidak akan berlaku musibah di sesuatu tempat selagi ada insan yang berzikir. "

Semoga cerita ini menjadi iktibar buat kita semua.
Allahumma Salli Ala Sayyidina Muhammad Wa Barrik Wa Sallim
Allah Hu Allah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan