Sabtu, 10 November 2018

Satu Nasihat Berharga

*NASIHAT SAYYIDI BERKENAAN ADAB MEMASUKI RUMAH DAN AMALAN PARA AKABIR (SIDI SYEIKH AHMAD TIJANI رضى الله عنه ) YG MENJADI ASBAB DIBUKA KELUASAN PINTU REZEKI*

💐👍ADAB SUNNAH KETIKA MEMASUKI RUMAH ;

1. Berdehem 3x ketika memasuki di halaman rumah.
👉Isyarat supaya orang yang berada di dalam rumah dapat  bersiap sedia. cthnya disegi aurat dn sebagainya.

2. Kemudian membaca doa di bawah ketika hampir dengan pintu rumah;
بسم الله هربت  الشياطين.
Bismillahi harabati al-syayaa'thin.
"Dengan nama Allah bertempiran syaitan2."

👉kerana setiap kali kita hendak memasuki rumah ada malaikat yg menunggu di sebelah kanan manakala syaitan di sebelah kiri pintu rumah.syaitan ini ditugaskan untuk memberi balasan تسلط  ke atas org yg meninggalkan sunnah ini.kebanyakan masalah yg berlaku dlm rumahtangga adlh berpunca drpd meninggalkan amalan sunnah ini.

3. Kemudian membaca doa ini
  اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْمَوْلَجِ ، وَخَيْرَ الْمَخْرَجِ ، بِسْمِ اللَّهِ وَلَجْنَا، وَبِسْمِ اللَّهِ خَرَجْنَا، وَعَلَى اللَّهِ رَبِّنَا تَوَكَّلْنَا

Ya Allah aku mohon kepada Mu tempat masuk yg baik. Dan tempat keluar yg baik. Dengan nama Allah kami masuk dan dengan nama Allah kami keluar. Dan keatas Allah Tuhan kami. Kami berserah diri.

4. Memberi salam kepada ahlinya. jika  didalamnya tiada penghuni maka diucapkan dengan lafaz
السلام عليك وعلي عبادك  الصالحين

5. Apabila sudah berada didalam rumah maka dibaca surah Al-
Ikhlas.
------------------------
💐👍 Dibaca ayat
dibawah sebaik sahaja selesai memberi salam ketika solat Subuh dan maghrib  ;

(127) لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ (128) فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (129)
( Surah At taubah)

👉Cara bacaannya; dibaca sebanyak 7 kali  selepas solat subuh dan 7 Kali selepas solat maghrib.

👉Nescaya jika pergi berperang,senjata  musuh tidak akan memberi mudharat keatas badannya, tidak akan mati pada hari tersebut,tidak lemas di lautan dll.

👉Kita hendaklah yakin dengan Janji Allah Melalui Perkhabaran yg disampaikan oleh Baginda صلى الله عليه وسلم dan melalui petunjuk para waliNya dlm menyelesaikan permasalahan rezeki..

👉Jika amalan tidak mustajab , Bukan Salah Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang menjanjikannya sebaliknya adalah kesalahan dan kelemahan diri sendiri, kita beramal tetapi tidak yakin☺☺

------------------------

💐👍 Antara amalan yg tidak ditinggalkan oleh Sidi Syeikh Ahmad Tijani رضى الله عنه ketika makan Sidi Syeikh akan mengambil dan makan makanan yang tumpah atas safrah ( hamparan dulang) kelebihan ini  disebut dlm sebuah hadith@ Athar@ kalam auliya ( lupa):
"عاش غنيا ...ورزقه ولدا حسنا"
'kehidupannya dipenuhi dgn  limpahan rezeki....dan   mendapat anak yang cantik@ baik"

( Kalam sayidi😍 sbb itu anak sayidi semuanya comel comel 😄😄💐💐)diceritakan bahawa Zawiyah sidi syeikh Ahmad Tijani  dipenuhi dgn makanan dan setiap hari 2 tan arang masuk  dlm zawiyah ..ahli fez menyebut bahawa sidi Syeikh seakan akan  ahli sihir(ahli kimyaii).

------------------------
mudahan bermanfaat dan maafkan jika ada tertinggal dan tersilap fakta والله أعلم بالصواب 🙏🙏🙏🙏🙏
# catatan pada 10.11.2018 selepas solat subuh di zawiyah iraah K.Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan